Search This Blog

Loading...

Saturday, November 29, 2008

Awas! Bukan Politik Wang Sahaja

Penyakit yg sedang dihadapi Umno bukan setakat politik wang yg diheboh-hebohkan sekarang. Selain politik wang, ada beberapa penyakit lain, yg jika tidak ditangani dgn baik, mampu melumpuhkan Umno.

Kouta pencalonan yg menekan ahli yg bkira-kira menawarkan diri juga adalah satu penyakit. Penyakit ini juga membuatkan ahli sedia berkhidmat tp ‘malas’ mengejar pcalonan, tawar hati utk bkhidmat. Bukankah ini satu kerugian, jika ahli yg ‘malas’ ini adalah ahli yg mampu mjadi asset parti?

Penyakit lain seperti penyandang jawatan yg tlalu bkuasa menentukan siapa yg ‘layak’ btanding atau tidak. Sebagai contoh, ada ahli yg mdapat pcalonan yg mcukupi tetapi dinafikan hak btanding kerana cawangan yg mcadangkan ahli tadi digantung atau mesyuarat dibatalkan.

Adakah dalam Perlembagaan Umno yg mberi kuasa kpd JK Bahagian untuk mgantung sesebuah cawangan ? Bagaimana cara menerangkan kepada ahli-ahli cawangan yg digantung kedudukan sebenar dan bagaimana pula cara memujuk mereka dlm PRU akan datang ?

Maknanya, perubahan thadap banyak perkara mesti dibuat Umno, tidak perlu menunggu sehingga Mac, jika cita-cita merebut kembali majority 2/3 mau direalisasikan. Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih, semua pihak mesti menggembleng tenaga menjadikan Umno ‘mesra’ bukan sahaja kepada ahli tetapi kepada semua rakyat.

Umno khususnya MT, JK Pengurusan dan Lembaga Displin mesti melihat bahawa bukan politik wang sahaja yg mesti diperangi, malah penyakit-penyakit lain juga mesti dirawat dan diubati. Pengamal politik wang mesti dihukum dan 'virus perosak' Umno juga wajar diambil tindakan!

Thursday, November 27, 2008

BANJIR LAGI...


Selepas dua minggu, daerah Beaufort dilanda banjir sekali lagi. Sesuai dgn gelarannya sbg Venice Of Sabah, sebahagian pekan Beaufort telah ditenggelami air. Beberapa jalan utama juga sudah dinaiki air.


Jika hujan berterusan, pasti banjir kali ini akan bertambah dalam dan mampu ‘mengganggu’ ekonomi penduduk kampong yg bergantung dgn aktiviti pertanian.

Kepada penduduk yg terlibat dinasihatkan supaya bhati-hati dan sentiasa medengar hebahan pihak berkuasa. Terutamanya, kanak-kanak jangan jadikan banjir ini satu pesta yg berakhir dgn tragedy nanti.

Wednesday, November 26, 2008

Sekadar Ingatan

Hari ni cuma mau kongsi emel seorang kawan baru2 ni.

Ilmu utk dikongsi bersama : Pagi semlm dengar radio ikim (91.50 fm), ustaz Zawawi citer tentang sunnah Rasulullah s.a.w. Antaranya tentang bab memberi salam.

Baginda memberi salam dgn lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam dari para sahabat dgn salam yg penuh "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh" Beri salam - assalamualaikum" Jawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh" Apabila kira berkirim salam pada org lain, hendaklah kita berkata "Kirim salam assalamualaikum pada Anis ye" contoh lerr.. Bukannya : "Kirim salam kat Anis ye" Dan bukannya " Kirim salam maut" statement ini adalah berdosa, walaupun sekadar gurauan! Semoga ada manfaat.

Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Sesamalah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.

Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan dia guna "Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum. Semoga ada manfaatnya. Kalau ada kemuskilan berjumpalah yg pakar dlm bidang ni....


Catatan : Ini bukan fatwa baru, sekadar ingatan untuk semua Muslim. So, yg lain jgn sibuk pulak. Puak Hindu Sangam ka @ mana yg lain, jgn lak buat demo @ memorandum nak buat bantahan. Kalau tidak faham jgn memandai, tanya la ustaz Zawawi. Tk

Tuesday, November 25, 2008

Dua Berita 'Sedih' Pagi Ni...

Salam,

Dilaporkan ada dua berita sedih pagi ni.

Berita 1 - Di Peru, Tuan ( Bakal ) Presiden, DS Najib kata Sukar Kekang Politik Wang. Katanya, Tun Mahathir pun gagal mengatasi masalah ni. Ya la, kalau 22th bkuasa pun masih gagal, apa pula Tuan ( Bakal ) Presiden kita ni yg belum pun duduk lagi di situ. Cuma Datuk Seri, janganlah kecut perut, perkara ni mesti diatasi! Janganlah tunjuk lemah semangat dan serang org lain pulak. Sebagai bakal Presiden, Datuk Seri mesti 'kuat' menghadapi cabaran

Berita 2 - Di Mahkamah Sesyen, Puan Zaharah Jaafar dlm keadaan teresak-esak mengaku pecah amanah wang kutipan Pos sebanyak RM95,500.00 pd 18 Mei 2006. Dia mengaku 'Saya Terdesak' kerana membiayai belanja perubatan kanser pangkal rahim, selepas tiga kali dibedah kerana kanser payudara. Dilaporkan Hakim pun 'pening-pening lalat' nak buat hukuman. Terfikir, di mana agaknya Tabung Kebajikan Negara?

Soalan lain : Apakah ada kemungkinan para calon dan perwakilan Umno juga 'terdesak' dlm soal politik wang ni ? Ya la, para calon 'terdesak' memberi dan perwakilan pula 'terdesak' menerima dan meminta-minta!

Monday, November 24, 2008

Maknanya 70% Betul La...

Dilaporkan Lembaga Disiplin Umno ( LDU ) mengakui 30% aduan berkaitan politik wang dlm Umno adalah fitnah, orang kalah nak aniaya orang yg menang. Sebab tu, LDU mengambil masa nak menyiasat dan menghukum setiap aduan.

Dilaporkan lagi, Datuk Mohd. Hafarizam Harun yang mewakili pengerusi lembaga itu Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen Tengku Ismail bkata : lembaga mengambil masa untuk menyiasat dan bertindak terhadap setiap aduan salah laku yang diterima, bagi memastikan tidak ada pihak yang teraniaya.

Wah, bunyinya macam cantik tapi ada soalan cepumas untuk LDU ni : Macamana LDU tahu 30% tu fitnah ?. Ada cukup bukti ka kata fitnah org kalah kpd pemenang? Yg menang ja ka pakai wang ? Yg kalah tu tak pakai wang ka?

Maknanya, LDU kena siasat btul2 perkara ni, jgn sampai ada yg tlepas, jgn ada yg t'aniaya. Satu lagi, tindakan yg bakal diambil nanti bukan sahaja kpd para pemenang, yg kalah tp guna wang juga mesti dihukum. Barulah adil namanya...

Jgn sampai nanti org persendakan : TS Isa Samad ja main duit 2004 dulu. Atau di Sabah, satu lelucon oleh seorang pemimpin yg menang tp dilucutkan jawatan pd th 2004 akibat politik wang : Hanya aku seorang saja di Sabah ni bah yg main duit!!!

Saturday, November 22, 2008

Sudah-sudahlah Tu Makcik !

Makcik Pidah,

Makcik kan sudah bjanji akan serahkan jawatan tu untuk Kak Ijat kita. Apa pasal pulak Makcik nak ptahankan jawatan tu lagi bulan Mac nanti. Ketara betul makcik ni mungkir janji dan gila kuasa!

Makcik pun sudah lama duduk di situ, wanita ( dan lelaki juga ) mcm dah mluat dgn makcik yg terus menerus nak pegang jawatan tu. Apa makcik tak sedar diri ka, yang umur makcik tu dah 65 th. Sudah-sudahlah tu Makcik.

Bagilah peluang Kak Ijat kita dgn Kak Milia kita pula mengemudi wanita Malaya ni. Makcik tak pcaya dgn durang ka ? Ya la, kalau makcik tak nak bagi peluang, sampai bila tcongok la makcik kat situ.

Nanti kalau makcik kalah, sapa yg malu, tentulah makcik dgn keluarga makcik akan malu. Nampak gayanya mcm tiada harapan makcik menang. Kak Ijat kita tu mcm banyak nak sokong dia untuk perubahan dan pembaharuan wanita.

Pak Jib kita pun khabarnya tak nak tolong makcik. Presiden, Tim. Presiden, Naib Presiden, Pemuda, Puteri semua dah nak berubah. Takkanlah wanita pula masih muka lamaaaaa, yg dah lama pun!

Sudah-sudahlah tu makcik. Bawaklah istighfar, tenangkan fikiran. Orang tua ni mlalut sikit. Dulu kata nak serah, tak nak lagi, rupanya jauh disudut hati nak lagi bgayut. Contohilah Tun M dan Pak Lah, yg bhenti ketika nama harum dan signal dah kena bagi.

Untuk wanita Malaya, kalau makcik ni degil juga, kita kuburkan ajalah riwayat dia. Dia yg nak gitu, kalah dlm pmilihan. Susah sangat!

Friday, November 21, 2008

Sah ! Ada Lawan...

Canteeeek...macam tu la yg kita mau, yg kita tunggu2. Lawan jgn tak lawan !

Makcik Pidah kita ni sudah lama duduk situ, sampai masanya untuk dia b'undur, bg chance org lain pula duduk situ. Mana boleh kita dengar mulut laser dia aja, nak juga kita dengar suara Datuk Seri.

Ni mcm nak lagi duduk situ utk 3 bulan, alasan utk perpaduan wanita, tidak munasabah sungguh! Mcm ada hati nak jadi Menteri lagi ka?

Datuk Seri pula, bila duduk situ, jgn lama sangat sampai bkurun, sampai masa bagi la org lain pulak. Bg chance org lain juga, klu tidak nanti Datuk Seri pun kena tolak mcm Makcik Pidah kita.

Satu lagi, cuba Datuk Seri 'nasihatkan' kawan2 kita tu supaya tutup aurat, kalau nak pakai tudung tu jgn la nampak jambul. Buat malu ja dgn anak2 kita yg elok pakai tudung. Ada tu pangkat nenek sudah, masih perasan sweet 17!

Ops sorry Datuk...bukan nak menyindir, Datuk tu pun pakai la elok2!

Tuesday, November 18, 2008

Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita Umno Spitang Kecoh

Aku baru ja tbaca kisah ni di SabahDaily, agak tlambat tp aku rasa penting jg utk dikongsi dgn pbaca blog aku ni - sebagai renungan kita semua. Soalan cepumas : Kenapalah agaknya semua ni tjadi ?

Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita Umno Sipitang kecoh

SIPITANG: Mesyuarat Persidangan Per-wakilan Wanita Umno Bahagian Sipitang di Dewan SMK Sipitang II kecoh apabila hampir dua ratus perwakilan berpusu-pusu me-ninggalkan dewan untuk memulaukan mes-yuarat setelah usul menangguhkan mes-yuarat perwakilan itu yang dibentangkan oleh salah seorang perwakilan dihalang.

Selepas menyaksikan usul yang cuba disampaikan oleh perwakilan itu dihalang menyebabkan Ketua Cawangan Lumadan yang juga Exco Pergerakan wanita Umno Pusat Datuk Dg Mahani Pg Hj Ahmad Raffae naik ke pentas dan cuba menerangkan kepada pengerusi dan mempertahankan hak setiap perwakilan untuk mengemukakan usul itu juga turut dihalang.

Keadaan semakin kecoh apabila perwakilan yang terbabit dan Mahani yang tidak sempat mengemukakan usul diarahkan turun dan keluar meninggalkan dewan. Dianggarkan hampir dua ratus perwakilan berpusu-pusu turut keluar bersama Mahani.

Melihat keadaan itu petugas-petugas telah menutup pintu dan tidak membenarkan perwakilan keluar tetapi ramai dari kalangan perwakilan itu mendesak dengan pekikan supaya pintu dibuka dan ketika itu pertengkaran dan pergaduhan terus berlaku.
Keadaan di luar dewan juga semakin tegang dan hangar-bingar dengan pekikan perwakilan yang tidak berpuas hati yang turut membabitkan suami-suami kepada perwakilan dari luar pagar dewan dengan beberapa pihak dari bahagian da-lam dewan.

Mahani ketika ditemui oleh wartawan selepas membuat laporan polis di IPD Sipitang berkata selepas perasmian mesyuarat, perwakilan iaitu Ketua cawangan Kg Buang Sayang Sipitang Ha-simah Ahmad cuba membentangkan usul supaya mesyuarat Agung Pergerakan Wanita Umno itu ditangguhkan atas alasan 59 cawangan yang membabitkan 177 perwakilan perlu dimesyuarat-kan kerana ada bukti yang mendapati bahawa cawangan-cawangan tersebut tidak bermesyuarat mengikut prosedur.
“Belum pun sempat perwakilan itu mengemukakan usul tiba-tiba beberapa pihak telah naik ke pentas menghalau perwakilan itu keluar dan menghalang daripada usul itu dibacakan untuk dikemukakan kepada persidangan,” dakwa Dg Mahani.
Beliau berkata usul supaya mesyuarat perwakilan itu perlu ditangguhkan untuk membolehkan 59 cawangan bermesyuarat semula kerana kebanyakan ketua cawangan membuat aduan mereka tidak ada mengadakan mesyuarat.
“Mereka memberitahu hanya diarah menandatangani borang mesyuarat, bahkan mereka sendiri tidak tahu siapa pengerusi tetap, setiausaha dan siapa yang dicalonkan dalam pemilihan Jawatankuasa Pergerakan Wanita,” katanya.
Beliau mendakwa kebanyakan mesyuarat cawangan dijalankan secara atas meja saja dan ini bermakna jawatankuasa bahagian itu tidak boleh menjalankan mesyuarat agung pada hari ini kerana kebanyakan perwakilan yang hadir adalah tidak sah.
“Kebanyakan ketua-ketua cawangan hanya diberi borang oleh beberapa orang dari AJK Wanita dan memaksa ketua-ketua cawangan menandatangani borang tersebut,” dakwanya lagi. “Kita bukan hendak membuat kacau dalam dewan tetapi mahu mengemukakan usul supaya mesyuarat itu ditangguhkan berdasarkan kepada alasan-alasan tadi, tetapi sayang sekali usul kita dihalang sedangkan usul yang dikemukakan itu adalah mengikut perlembagaan parti,” katanya.

Beliau berkata usul itu dihalang dan sebaliknya diarah agar dikemukakan selepas mes-yuarat sedangkan usul ini adalah mendesak dan memerlukan perhatian segera untuk dibahaskan. “Ini adalah hak kita sebagai ahli dan apa yang kita lakukan adalah termaktub dalam perlembagaan Umno sebelum mesyuarat boleh dija-lankan,” jelasnya

Mahani juga berkata banyak yang perlu dan akan dibongkar bagaimana pihak-pihak tertentu telah melakukan perkara ini dan perbuatan ini telah menunjukkan tiada amalan demokrasi sebagaimana yang dilaung-laungkan. Beliau mendakwa ada pihak tertentu berusaha menghalang ketua-ketua cawangan daripada mencalonkan beliau untuk bertanding sebagai Ketua Wanita Umno Bahagian.

“Saya juga rasa tidak puas hati kerana pembabitan orang luar yang tidak ada kena mengena dalam mesyuarat itu juga dilihat terlibat naik ke atas pentas menghalang semasa usul cuba dibaca dan dikemukakan,” dakwa Mahani. Beliau berkata laporan dan bantahan akan dikemukakan kepada Umno Negeri dan pusat daripada cawangan-cawangan supaya perkara dan insiden ini disiasat kerana mahu pemilihan ini dijalankan secara telus yang bermula dari peringkat akar umbi demi kebaikan parti.

Semantara itu Ketua Polis Daerah Sipitang DSP Jamaluddin Ali ketika dihubungi berkata mengesahkan menerima aduan itu dan pihak polis akan menjalankan siasatan.
“Polis sudah menerima laporan itu daripada pengadu dan seperti biasa pihak polis akan menjalankan siasatan,” katanya —
NewSabahTimes

Sunday, November 16, 2008

SABAR AJALAH !

Seorang kawan yang berhajat menawarkan diri bertanding satu jawatan utama dalam Pemilihan Umno di sebuah Bahagian baru-baru ini, telah ‘dinasihatkan’ supaya membatalkan hasrat tersebut dengan alasan untuk berkompromi dan mengelakkan perpecahan.

Sebagai tawaran, kawan tersebut ‘dijanjikan’ satu jawatan utama yang dilantik oleh pimpinan bahagian. Ketika itu, kawan tersebut telah mula mendapat pencalonan daripada cawangan yg bsidang. Demi menghormati pimpinan bahagian, kawan tersebut dengan kejujuran dan keikhlasan hati, telah bersetuju dengan ‘nasihat’ yg diberikan.

Apa yang blaku kemudiannya kini menjadi sejarah. Selesai pemilihan, dalam mesyuarat yg diadakan baru-baru ini, kawan ini hanya diberi jawatan kecil – tidak sebagaimana yg dijanjikan. Kawan tersebut mjadi keliru, dan menolak jawatan tsebut.

Kawan tsebut terus dalam dilemma : Menjadi penyokong ‘setia’ atau ‘pemberontak’ – Kalau mjadi pemberontak mungkin tpaksa dipujuk dan diberi ganjaran tapi kalau jadi penyokong setia, beginilah jadinya…

Pengajaran daripada kisah kawan ini, dalam politik jangan cepat percaya dengan ‘nasihat’ dan ‘janji’. Mungkin ada udang di sebalik mee. Kepada kawan tsebut, nasihat saya : SABAR ajalah – inilah pkataan yg paling baik boleh diberikan. Dalam politik juga, pkataan SABAR ni kena simpan banyak-banyak…

Tunggu dan sedia untuk 3 tahun lagi, mungkin ada cerita !

Saturday, November 15, 2008

Untungnya Ariffin Bin Mohamad


TS Musa Hasan, KPN kata Ariffin Bin Mohamad @ Ayah Pin tidak ditahan polis walaupun baru-baru ini pulang ke Terengganu kerana dimaklumkan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu ( JHEAT ), pemimpin ajaran sesat itu tidak perlu ditahan.

Tim. Pengerusi JK Agama & Penerangan Terengganu, Muhammad Ramli Nuh pula bkata soal menahan Ayah Pin bukanlah keutamaan kerajaan negeri ketika ini kerana dia bukannya tbabit kes jenayah.

Kata Muhammad lagi, Ayah Pin bukan pembunuh bsiri yg bbahaya kpd masyarakat, sebaliknya beliau hanya melakukan kesalahan dari sudut penyelewengan akidah dan ajaran agama Islam.

Apalagi kata Muhammad… kes Ayah Pin ni agak sukar dibawa ke muka pengadilan. Jika didakwa pun, Ayah Pin besar kemungkinan besar menang dan tlepas.

Memang b’untunglah mjadi Ayah Pin. Selepas mengasaskan ‘Kerajaan Langit’ dan menggemparkan negara pada tahun 2005 dulu, Ayah Pin masih bebas keluar masuk Terengganu, Kelantan dan Selatan Thai.

Untungnya mjadi Ayah Pin, walaupun dlm Islam mjaga akidah adalah satu perkara utama, ‘orang kuat’ kerajaan negeri Terengganu masih boleh bkata dia tidaklah b’bahaya. Sebab : Ayah Pin bukan pbunuh bsiri…

Ayah Pin memang untung sebab dia tidak ditahan walaupun pengikutnya seramai 47 orang telah didakwa kerana m’ingkari arahan mufti Terengganu yg menetapkan ajaran Ayah Pin sebagai sesat.

Agaknya dia tidak perlu ditahan sebab dia Ketua Kerajaan Langit. Dia tidak perlu ditahan sebab dia tidak bahaya, lagipun dia bukan keutamaan kerajaan negeri…

Soalnya, kenapa pulak pengikutnya ditahan dan didakwa ? Mungkin Ayah Pin tidak bahaya sebagaimana bahaya pengikutnya!

Meh ramai-ramai kita tanya Tok Mad Said.

Friday, November 14, 2008

Lambat la Tuan ( Bakal ) Presiden !

Bakal Presiden Umno, DS Najib Tun Razak bkata: Tidak Guna Menang Jika Parti Tewas.

Ingatan Tuan Presiden ni sangat baik dan tepat. Apa guna bmegah dgn jawatan Ketua Bahagian dan segala Ketua Sayap Parti, jika selepas PRU akan datang parti kalah. Menjadi ketua di bahagian dan kawasan pembangkang. Senario ini banyak tjadi di Kedah, Perak, P.Pinang, Selangor dan Kelantan.

Sayangnya, ingatan Tuan Presiden ni macam agak tlambat la. Tlambat kerana Tuan Presiden mberi ingatan selepas mesyuarat cawangan dan bahagian sudah b'akhir. Tlambat kerana banyak sudah ahli-ahli di peringkat bawah yg kecewa.

Bagi yang menang memanglah suka. Yang kalah kena terima hakikat, adat btanding pasti ada kalah-menang. Ini bukan main bola yg ada keputusan seri...

Cuma bagi ahli yg tidak dapat bsidang di cawangan atau tidak dapat mhantar pwakilan ke bahagian, cawangan digantung, ahli yg dinafikan hak btanding kerana alasan teknikal, tidak cukup pcalonan dsb... mcmana kita nak jawab?

Lain lagi kes politik wang yg bleluasa. Yg menang kerana memberi lebih. Yg disokong kerana banyaknya 'modal', kerana dia anak pembesar, kerana dia diberi 'perkenan'...

Semua ini Tuan Presiden, ibarat luka yg mengambil masa untuk dirawat. Rawatan yg betul dan munasabah akan mbuatkan luka tsebut sembuh. Jika tidak drawat atau tsalah rawat, takut nanti ia akan mjadi nanah. Lebih parah lagi, menjadi barah pada PRU nanti...

Sepatutnya Tuan Presiden melontarkan ingatan ini sebelum tempoh pemilihan lagi, supaya semua ahli parti insaf parti keramat yg direbut jawatannya ini sedang 'sakit'. Supaya semua sedar jika ahli masih tidak berubah, masih dgn perangai hodoh, jelik dan dungu, sakit akan menjadi parah, dan boleh mbawa maut!

Wednesday, November 12, 2008

Menunggu Respon Para Pembesar

Peristiwa : Demo Pengkid
Tempat : Perkarangan KLCC
Tarikh : 7hb November 2008
Masa : Jam 3.oo petang
Sebab Demo : Menentang Fatwa Pengkid Haram
Cerita Demo Pengkid : disini atau disini atau disini

Sudah beberapa hari blalu, belum ada seorang pun pembesar yg bsuara pasal demo ni yg terang lagi bsuluh mencabar keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Sama ada pemimpin parti Umno, PAS, PKR - yg Islam la - ndakan kecut perut dgn budak-budak belum cukup umur ni. Ndakan mau tunggu pemimpin MCA, MIC, Gerakan, PPP atau UPKO bsuara mptahankan fatwa.

Ingatan untuk YB Menteri Pelajaran : Daripada kecoh satu Malaya pasal sajak kematian, baik Datuk Seri buat ulasan pasal budak Pengkid ni !!!

Tuesday, November 11, 2008

OBAMA DI SABAH!


Ya PERANAKSAMA, Obama lambang org kulit hitam, kaum minoriti pertama menjadi Presiden Amerika Syarikat baru ja menang sudah kecoh satu dunia. Di Sabah, orang macam Obama ni lama sudah ada, lama sudah menang.

Bezanya, tidak kecoh satu Malaya ja dan durang ni kulit tidaklah hitam, namun tatap minoriti ! Di bawah ni senarai nama 'jelmaan' Obama di Sabah :

1. Datuk Peter Lo Su Yin ( 1965 - 1967 )
2. Datuk Yong Teck Lee ( Mei 1996 - Mei 1998 )
3. Datuk Chong Kah Kiat ( 17 Mac 2001 - 16 Mac 2003 )

Nasib baik la, Pak Lah berhentikan permainan gilir-gilir ni, kalau tidak makin bertambahlah senarai Obama di Sabah !

Terima kasih Pak Lah.

Monday, November 10, 2008

Kemasukan Umno Ke Sabah Satu Rahmat - Yahya Hussin

Seperti yg dilaporkan, Datuk Yahya Hussin SU Badan Perhubungan Umno Sabah, yg juga merupakan Ketua Umno Bahagian Putatan berkata : Kemasukan Umno Ke Sabah Satu Rahmat.

Dari banyak segi, memang diakui banyak rahmat yg dibawa oleh Umno, terutama kestabilan politik di kalangan rakyat pelbagai kaum dan agama. Selepas dan dapat menubuhkan kerajaan, banyak pembangunan yang telah dijana untuk memajukan negeri.

Ekonomi berkembang, politik stabil, pembangunan rancak berjalan dan rakyat semakin gembira. Amalan politik bermusuhan, benci-membenci dan fikiran kenegerian sempit berjaya dibendung.

Namun, semenjak akhir-akhir ini suasana agak kurang selesa mula berlaku, terutama apabila amalan buruk di kalangan ahli Umno mula berlaku. Politik wang umpamanya semakin berani dan secara terbuka, dilakukan. Main 'buyuk' sudah menjadi mainan biasa dan dianggap strategi mengalahkan lawan!

Dibimbangi amalan politik wang ini jika dibiarkan terus berleluasa, khusus peringkat Umno Sabah, suatu hari nanti pemimpin yang terpilih bukan kerana wibawa tetapi kerana banyaknya wang. Dikhuatiri juga Umno hanya akan dikuasai oleh golongan berduit dan meminggirkan ahli biasa yang tidak berduit! Keadaan ini mesti dijauhi...

Buyuk = Tipu

Sunday, November 9, 2008

Sudah Dapat Jawapan...

Kemarin, seperti yg diketahui umum, Pakcik Mihar berjaya mengesahkan kedudukannya sebagai Ketua Kg. Tampar. Pakcik Mihar menang dlm pemilihan tersebut dgn mengalahkan lawannya ex-KK Usa, dgn majoriti 33 undi.
Kemenangan Pakcik Mihar walaupun tipis tp cukup bermakna. Setelah bkorban memajukan Kg Tampar, dilawan oleh mantan KK dan peluang yg kecil utk menang, ketika org lain menaruh harapan kepada ex-KK Usa, tentulah kemenangan Pakcik Mihar sesuatu yg sgt bmakna.

Tabik juga kpd penduduk Kg Tampar yg telah menunjukkan pemilihan yg tepat. Pilihan kpd Pakcik Mihar bererti isu moral masih menjadi perkiraan utama kpd penduduk kg. Maksudnya, penduduk Kg Tampar masih ada harga diri...menolak pemimpin yg 'suci dlm debu'

Kepada Pakcik Mihar, dgn kemenangan ini maka jalankanlah tugas mentadbir Kg Tampar dgn penuh tanggungjawab dan berkhidmatlah dgn amanah. Penting sekali, jgn diulangi kesilapan ex-KK Usa yg menyebabkan dia kehilangan jawatan. Lagi pun malulah dgn orang kampung bhutang jutaan dinar sebab kalah main judi....

*********************

TAHNIAH DIUCAPKAN KEPADA DATUK RAHIM ISMAIL YG MENANG DI PAPAR!

PESANAN UNTUK 3M!

Salam untuk ketiga-tiga calon Tim. Presiden Umno : TS Muhyidin, DS Ali & TS Muhd Taib.

Baca sini, ada sedikit pesanan :

1. Tahniah sebab layak dlm pcalonan.
2. Berlawanlah secara gentleman, jgn buruk-burukkan lawan.
3. Pastikan juga anak-anak buah tidak bsikap lebih sudu dari kuah semasa tempoh kempen ni.
4. Tunjukkan kewibawaan masing-masing.
5. Sama sekali jgn mhulur wang kepada para pwakilan - walaupun durang minta !
6. Kalau durang minta juga, lapor kepada BPR.
7. Boleh juga lapor kepada Lembaga Displin - tapi lambatlah kena!
8. Selepas menang nanti, jgn temberang, jgn bpuak-puak.
9. Yang kalah kena iktiraf yg menang, jadilah ahli yg baik, jgn menyeberang pulak.
10. Selamat bertanding!!!

Saturday, November 8, 2008

BINGKISAN UNTUK SAHABAT - JJ TENOM

Dikalungkan sejambangan TAHNIAH untuk sahabat bernama JAMAWI JAAFAR, yg dinobatkan sebagai KETUA PEMUDA UMNO BAHAGIAN TENOM.

Dikirimkan sejambak harapan semoga perjuangan suci saudara akan diberkati-Nya. Semoga Pemuda Umno Tenom dibawah pimpinan saudara akan terus maju cemerlang.

Dititipkan sekudus doa, harap saudara akan beroleh kejayaan dan menggapai segala impian dan cita-cita suatu hari nanti.

Sekadar ingatan seorang sahabat : Pohon Timahar walaupun lembut, tidak sekeras pohon Belian, jika dicanai dgn baik mampu menjadi tiang seri, jika diukir dgn cantik boleh dibuat phiasan!

Friday, November 7, 2008

Bukti Susah, Cakap Sajalah!

DS Tengku Adnan Tengku Mansor SUA Umno kata jangan cakap saja, bawa bukti.

Masalahnya kumpulan yg btindak menghalang pcalonan org lain dlm Umno ni bukan bangang @ bodoh. Durang pun cerdik juga, takkanlah siang-siang hari durang nak tunjuk durang nak halang TS Muhamad Taib @ Azalina @ Siapa2ntah, drpd dcalonkan. Yang blaku, proses halangan pcalonan blaku tp mau bukti...susah mau dbuktikan sebab proses itu blaku dalam suasana yg licin dan teratur.

Sebagai contoh, seorang Ketua Bahagian ingin mencadangkan TS Muhyidin sbg Tim. Presiden. Tetapi di kalangan sgelintir pwakilan ingin mencadangkan DS Ali Rustam @ TS Muhd Taib. Bila tiba masa mencadang, selepas nama TS Muhyidin dicadangkan, ada beberapa perkara blaku:

1. Ada orang lain mcadang nama lain tapi ditolak oleh Pengerusi Tetap.
2. Mungkin cadangan diterima, dibuat undian angkat tangan.
3. Dibantah angkat tangan, alasan urusetia tidak bsedia @ sudah lewat.
4. Pwakilan pun malas mau fikir lagi, lalu undi angkat tangan.
5. Mengira jumlah undi angkat tangan oleh AJK Bahagian...boleh diagak siapa yg menang?

Kes bgini DS susah mau dibuktikan dgn fakta. Mungkin di bahagian Putrajaya yg jumlah pwakilannya cuma seratus orang gitu tidak blaku, tapi bagaimana di bahagian lain, yg pwakilan mcecah 500-600 orang.

Cadangan: Proses mencadang untuk pemilihan Umno ni hendaklah dipermudahkan. Yang utama hapuskan sistem kouta. Mana-mana ruang yang boleh dimanipulasi oleh golongan yang bkuasa untuk mhalang cadangan org lain mesti ditutup. Tidak apalah kalau tpaksa meniru sistem parti lain @ mgunakn sistem spt pilihanraya.

Ada seorang kawan pernah btanya, kenapa dlm Umno sahaja, tetapi tidak pula kedengaran kes halangan pcalonan, politik wang dsb dlm parti lain mcm MCA @ Gerakan yg bermesyuarat baru-baru ni ? Tfikir, betul juga...agak-agak kenapa tu Datuk Seri SUA ?

Betul Datuk...Tapi

DS Ong Tee Kiat, Presiden MCA mengaitkan pemilihan Obama sbg Presiden AS berkulit hitam pertama dgn pelantikan Low Siew Moi sbg Pemangku Pengurus Besar PKNS Selangor. Beliau juga menyeru rakyat Malaysia supaya membebaskan diri daripada belenggu isu perkauman.

Ya betul Datuk, sangat betul dan sangat dipersetujui. Kenyataan Datuk memang tepat dan kena pada masanya. Sebagai Presiden sebuah parti pkauman, Datuk bhak menasihati rakyat Malaysia ( baca: orang Melayu ) supaya btenang dan menerima pelantikan Obama dan Low.

Tapi, Datuk kenalah konsisten dlm mberi kenyataan. Jangan bsikap talam dua muka. Bila keadaan menguntungkan, Datuk kata keluar dr isu pkauman, bila x menyebelahi, Datuk hentam kaum lain. Contoh disini.

Thursday, November 6, 2008

Tanya Sikit ?...

Senarionya bgini....

Alkisah di sebuah kampung bernama Kg. Tampar, tidak berapa lama dahulu, Ketua Kg bernama KK Usa telah diminta melucutkan jawatannya atas alasan moral. KK Usa ni kedapatan berhutang dengan Mr. AhChai selepas kalah main katam-katam. Dia diminta mengosongkan jawatannya untuk menjaga nama baik Kg Tampar, apatah lagi hutangnya bukan sdikit...7.1 juta dinar.

Selama itu, timbalan KK Usa bernama Pakcik Mihar telah memangku jawatan KK Kg. Tampar. Selama beberapa hari dan bulan serta tahun, Pakcik Mihar ni berjaya melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan jayanya. Tidak juga kedengaran komplen orang kampung disana-sini...

Baru-baru ini, apabila tiba musim pemilihan, ex-KK Usa kembali menwarkan diri untuk berkhidmat kepada masyarakat katanya. Dia menandingi kembali Pakcik Mihar, dan disebut-sebut ex-KK Usa ni berpeluang menang.

Soalnya, ex-KK Usa ni masih bhutang dgn Mr. AhChai dan isu moral yg menyebabkan dia meletakkan jawatan dahulu pun belum selesai lagi. Lagipun orang Kg Tampar dan serata kg lain btanya, duit siapa dia main duli sbegitu banyak. Sudah ditanya kelayakannya kepada Badan Pengawas Kampung, disahkan ex-KK Usa ni layak bertanding.

Sabtu ini, sah ex-KK Usa akan berlawan dgn Pakcik Mihar merebut jawatan Ketua Kampung Kg. Tampar. Kesiannya Pakcik Mihar, dulu dia memangku jawatan KK, bsusah payah menghidupkan Kg Tampar. Kini dia bakal kehilangan jawatan KK, yg sedihnya kepada ex-KK yg masih terpalit arang berlumur lumpur...

Sebagai rakyat Malaysia, apa pandangan anda kepada ex-KK Usa dan Pakcik Mihar ni ?

( katam-katam = sejenis pmainan judi popular di Sabah )

Monday, November 3, 2008

1 Lagi...Suara Mencari Glamour!


Tahukah anda parti Liberal Demokratik Party ( LDP )?

LDP dalam Kongres Ke-19 di Sandakan telah meluluskan resolusi agar kerajaan mengkaji semula ISA & DEB.

LDP mewakili suara satu kawasan Parlimen - Sandakan & 2 dua DUN - Merotai & Tg Kapur ( kedua-duanya kawasan majoriti Bumiputera Islam ). Ringkas kata, suara parti ini ibarat suara nyamuk, berdesing di telinga. Resolusi diluluskan tidak lain bertujuan untuk mencari glamour, memperkenalkan Presidennya yg langsung tidak terkenal.

Agaknya kalau tidak kerana resolusi ini, mungkin orang ramai tidak menyedari parti LDP ini wujud di Sabah. Ingatkan parti ini di Jepun ja...Ntah2 next election, suara nyamuk ni mungkin hilang! Paling senang, bagi ja kawasan Merotai & Tg Kapur kepada Umno...habis cerita.

Sudahlah VK Liew & The Gang, kalau nak cari glamour pun carilah cara lain. Mungkin tahun depan boleh masuk AF7 !

Sunday, November 2, 2008

Ayuh, Teruskan Datuk Seri !!!


Kami ahli-ahli Umno bawahan yang tidak berjawatan menyokong penuh pencalonan DS untuk merebut jawatan Naib Presiden, pada pemilihan parti Mac nanti.

Kami berdoa walaupun DS ketika ini berada di tangga keempat pencalonan, berkat keizinan Allah dengan usaha gigih DS berkempen nanti akan memintas dan berjaya menjadi ahli Umno Sabah pertama sebagai Naib Presiden.

Sememangnya DS layak duduk di sana dengan pengalaman DS sebagai MP Semporna, Menteri Kabinet Persekutuan dan Timbalan Ketua Perhubungan Umno Sabah. Sewajarnya, DS diberi peluang sebagai menghargai peranan Umno Sabah dalam PRU lalu.

Lagi pun, ndakan perwakilan Umno nda boleh memberi ruang kepada wakil Umno Sabah di jawatan kanan tersebut, selepas Presiden, Tim Presiden, 2 Naib Presiden, Ketua Pemuda, Wanita & Puteri? serta majoriti MT & Exco Sayap parti sudah dikuasai dari negeri lain.

Usah DS gundah gulana dan resah gelisah, walaupun ada bahagian di Sabah 'keberatan' mencalonkan DS kerana takut mengkali kena 'sergah', doa kami ahli biasa mengiringi DS. Ayuh DS teruskan perjuangan !!!

Kami Sokong Tan Sri!

Salam,

Berpolitik untuk peluang niaga atau berniaga untuk kepentingan politik? Yang mana satu betul, mungkin ibarat yang mana dulu, ayam atau telur. Kedua-duanya betul, bergantung kepada nawaitu empunya diri.

Namun, seperti kata Tan Sri Muhamad Muhd Taib, jika Umno terus dikuasai oleh konglomerat, korporat, kontraktor dsb akhirnya Umno akan jauh daripada golongan lain orang Melayu. Mungkin suatu hari nanti Umno akan menjadi satu kelab bagi ahli perniagaan...

Bab ni kami sokong Tan Sri, biarlah Umno dekat kepada semua peringkat orang Melayu dari kalangan guru, petani, peladang, pekebun kecil, kakitangan sokongan kerajaan dan swasta dan para pembesar serta ahli perniagaan.

Biar semua terlibat dan berperanan serta mengambil bahagian dalam perjuangan Umno, sama seperti pada mula Umno ditubuhkan dahulu. Atau mungkin juga politik wang berleluasa ini berkaitan dengan banyaknya wang para kontraktor ? Wallahu 'Alam.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin