Search This Blog

Loading...

Wednesday, February 24, 2010

Jangan Jadi Burung Unta...


Sedangkan hakikatnya, jika ahli Umno masih liat untuk berubah, masih memperlihatkan sikap buruk, masih selesa dengan situasi sekarang...pasti akan tiba rakyat akan menghukum mereka!

Salam,

Tulisan saya dua hari yang lalu, nampaknya mengundang pelbagai reaksi daripada beberapa orang ' sahabat'. Ramai yang bersetuju dengan apa yang diutarakan, sementelahan ramai pula yang memahaminya di luar konteks.


Sebenarnya, tulisan itu adalah ulasan terhadap apa yang disuarakan oleh YAB TPM, Tan Sri Muhyiddin Yasin. Kita bersetuju dengan pandangan Tim. Presiden Umno bahawa dalam tempoh sebelum PRU 13 yang semakin mendekat, Pergerakan Pemuda dan Puteri harus terus bergerak memahami aspirasi anak muda yang bakal menjadi hampir separuh daripada jumlah pengundi.


Malangnya wujud kecenderungan dalam kalangan pimpinan kedua-dua sayap ini untuk menafikan hakikat teguran Muhyiddin ini. Seorang sahabat AJK Pemuda menafikan tiada usaha dilakukan. Namun realitinya, usaha yang dilaksanakan setakat ini memang belum memadai. Jauh dari mencukupi.


'Kegagalan' gerakan memahami aspirasi orang muda dapat dilihat dengan tiadanya program yang bersesuaian dengan mereka. Menarik minat anak muda hanya dengan aktiviti sukan seperti bolasepak dan sepak takraw, bukanlah jawapan kepada kebimbangan Muhyiddin.


Kebimbangan Muhyiddin berasas. Jika Umno gagal memahami aspirasi anak muda, dibimbangi mereka akan terus menjauhi Umno lantas memangkah parti lawan. Bayangkan jika anak muda ahli Umno tidak mengenali Ketua Pemuda mereka, bagaimana kita mengharap anak muda yang bukan ahli Umno mengenali pimpinan pemuda. Tak kenal maka tak cinta, bagaimana anak muda mencintai Umno jika mereka tidak mengenali pimpinan pemuda Umno?


Situasi inilah yang sepatutnya difahami oleh pimpinan pemuda, bukannya menafikan sesuatu yang sudah jelas kelihatan dan diperkatakan ramai orang. Pemuda serta Puteri gagal memahami aspirasi anak muda, sehingga perlu ditegur oleh TPM. Ini hakikat yang nyata.


Harapnya pimpinan pemuda yang 'ditegur' oleh Tan Sri Muhyiddin Yasin dan blog ini, berlapang dada dan bersikap proaktif. Jangan membenam kepala ke dalam pasir seperti burung unta, tetapi bertindaklah segera!


Monday, February 22, 2010

Catatan Untuk Tan Sri Muhyiddin...

Bercakap kepada pemberita, beliau memberitahu, UMNO akan berusaha untuk memahami aspirasi golongan muda dalam usaha menarik mereka menyokong BN dalam pilihan raya akan datang. Baca di Utusan.

Salam,

Seharusnya dalam tempoh pilihanraya yang semakin hampir, kurang 36 bulan lagi, Umno sekarang bukan lagi 'berusaha untuk memahami' tetapi sudah sampai ke peringkat untuk bertindak. Usaha sewajarnya sudah dimulakan untuk mendekati golongan muda agar kebencian mereka kepada Umno dapat dihapuskan.

Tindakan bersepadu di kalangan Pemuda dan Puteri terutamanya seharusnya sudah digerakkan. Dua sayap ini harus mendahului gerak langkah mendekati golongan muda kerana sepatutnya orang mudalah yang memahami aspirasi anak-anak muda.

Namun mendukacitakan, di kebanyakan tempat anak-anak muda masih ramai yang tidak mengenali siapa Ketua Pemuda atau Ketua Puteri mereka. Usaha untuk menambah ahli Umno dari kalangan anak muda cuma cantik di atas kertas. Tiada program dijalankan, kalau ada pun cuma program syok sendiri!

Begitu ramai anak muda yang tidak pernah didekati pun oleh pimpinan pemuda dan puteri. Ramai juga yang mengeluh, walaupun proses keahlian sudah dipermudahkan namun masih sulit untuk menjadi ahli. Puncanya kerana ada pimpinan sengaja tidak mahu menambah ahli dengan alasan akan menyusahkan. Bimbang tewas dalam pemilihan parti akan datang.

Amatlah sesuailah pandangan Tan Sri Muhyiddin yang meminta pemimpin dan ahli UMNO di semua peringkat menghapuskan segala bentuk persengketaan dan perbalahan dalaman yang dilihat menjadi punca kelemahan parti. Umno tidak lemah, cuma sikap buruk dalam kalangan ahli Umno sahaja yang menyebabkan Umno kelihatan lemah tidak bermaya.

Sikap buruk seperti label-melabel, cantas-mencantas dan perbalahan di kalangan 'VIP Umno' adalah sebahagian penyakit Umno di peringkat bawah. Akibatnya, anak muda yang membenci penyakit Umno ini, turut sama membenci Umno hanya kerana perlakuan segelintir ahli dan pemimpin Umno. Seekor kerbau dipenuhi lumpur dan daki, habis sekawan dibenci orang!

''Jika tiada perubahan dilakukan, kita (UMNO) tidak mampu bertahan,"

Perubahan yang diharapkan nampaknya masih jauh dapat dilihat. Tanpa menafikan sebilangan yang telah berubah, masih ramai yang masih seronok. Umno kekal memerintah walaupun dengan majoriti yang tidak sampai 2/3. Masih ramai yang beranggapan, pengalaman buruk di bawah pemerintahan pembangkang seperti di Selangor dan P.Pinang akan menginsafkan pengundi untuk kembali menyokong Umno.

Sedangkan hakikatnya, jika ahli Umno masih liat untuk berubah, masih memperlihatkan sikap buruk, masih selesa dengan situasi sekarang...pasti akan tiba rakyat akan menghukum mereka!

Sunday, February 21, 2010

Gambar PBBS @ Juara Rakyat Beaufort.

Salam,

Gambar-gambar sekitar Pameran Persatuan Bisaya Bersatu Sabah ( PBBS ) di Pelancaran Juara Rakyat Umno Beaufort yang berlangsung sebentar tadi di Pekan Beaufort.


Program ini telah dilancarkan oleh Ahli Majlis Tertinggi Umno, yang juga Tim. Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Persekutuan, YB Datuk Seri Lajim Ukin. Beliau juga merupakan Janang Gayuh, Presiden Persatuan Bisaya Bersatu Sabah ( PBBS ).

Turut bersama ialah Menteri Pembangunan Masyarakat Sabah, merangkap Ketua Wanita Umno Beaufort, YB Datuk Hajah Azizah DSP Mohd Dun, serta Isnin Liasnih, ( Tim. Ketua Umno ), Sdr. Mohd Ishak Hj Ibrahim ( Ketua Pemuda Umno ) dan Saridah DSP Mohd Dun ( Ketua Puteri Umno )
Kelihatan Sdr. Lil Kiplee Kadir AJK Umno Beaufort bersama Sdr Matbali Musah, Naib Ketua Pemuda Umno Sipitang, sedang menandatangani buku pelawat di gerai pameran PBBS.

Ahli keci PBBS bersama AMT PBBS, Sdr Musdin Okup @ Chang.

Sebahagian penari kebudayaan PBBS yang bersedia mempersembahkan tarian mereka.


Sebahagian AMT PBBS 'beraksi' di hadapan gerai PBBS bersama Naib Presiden dan Setiausaha Agung PBBS, Sdr Ag Anak Abd Sani.

Thursday, February 18, 2010

Kalakau...Baguslah Kamu Keluar!


"Jikalau dibandingkan UMNO dan PKR di Sabah penulis berpendapat bahawa PKR mungkin menerima sokongan yang kuat sebab ia adalah parti berbilang kaum. Sesungguhnya selera ini sudah berputik dan meluas. Ditambah pula ketua umumnya menjanjikan pemerkasaan Perjanjian Malaysia agar dihormati dan dilaksanakan sebaik mungkin. Ini adalah satu tarikan harapan kepada pengundi-pengundi di Sabah. Kita yakin begitu juga di Sarawak. Dan banyak lagi."

Salam,

Sebenarnya tiada apa pun yang menarik dengan berita keluarnya Kalakau Untol dari UPKO dan menyertai perjuangan Pakatan Rakyat. Berita ini mendapat sedikit perhatian kerana ia melibatkan seorang bekas Tim. Menteri. Kalaulah dia bukan bekas Tim. Menteri, mungkin tiada siapa pun yang mengenalinya.

Maknanya, tindakan beliau tidaklah sehebat mana berbanding keluarnya YB Zahrain dari PKR. Sementelahan pula, Kalakau ni pula bukan seorang MP atau ADUN. Jadi tiada sebarang kesan kepada komposisi kerusi kepada BN.

Di Sabah sendiri, Kalakau ni bukanlah siapa-siapa pun. Tidak ramai pun yang mengenali dia, malahan di dalam UPKO pun rasanya selepas jawatan terakhir sebagai Ketua Pemuda UPKO dulu, tiada apa-apa yang menarik diperkatakan tentang ahli politik ini.

Kelakarnya, dia bercadang untuk menjelajah Sabah menerangkan dasar perjuangannya. Isu yang hendak dikemukakan pula isu basi yang sudah diketahui oleh majoriti rakyat Sabah, cumalah umpan untuk menagih sokongan. Bila nanti sudah selesa di kerusi empuk bergelar YB, pasti semua janji untuk berjuang kepada rakyat akan dilupai. ( Ini penyakit kebanyakan YB kita )

Hakikat ini sudah terbentang di depan mata. Rakyat bertanya, semasa menjadi Tim. Menteri dulu, apa yang telah dibuat untuk kebajikan rakyat? Semasa menjadi Senator dua penggal kenapa tidak diperjuangkan isu basi yang digembar-gemburkan? Khabarnya cuma diingati kerana perangai pelik, kasut berlainan warna setiap belah!

Baguslah Kalakau menyatakan pendirian dengan jelas. Bertindak keluar dan tidak bersikap rencong di luar, pepat di dalam. Jika diperhatikan, rasa sayang dia dengan PKR sudah lama berputik. Tulisan beliau di blognya pada 5 Januari 2009 lagi, memang kelihatan sikap biasnya kepada Umno. Dengan bertindak keluar begini, mudahlah bagi pimpinan BN di Sabah mengenali siapa kawan, siapa lawan!

Adakah tindakan Kalakau ini akan memberi kesan kepada komuniti Kadazan-Dusun? Seorang kawan Kadazan mungkin ada jawapannya bila diajukan soalan ini. Katanya: Siapa Kalakau?

Wednesday, February 17, 2010

Ini Bukan Mahkamah Kanggaru...


Salam,

Peribahasa Melayu ada menyebut perumpamaan Mahkamah Kanggaru. Maknanya lebih kurang mahkamah kanggaru ini bersidang ikut suka hati saja. Bagaimana perumpamaan ini bermula tidak dapat pula dipastikan.

Peliknya, bagaimana pula orang Melayu dulu-dulu tahu tentang binatang kanggaru ini? Sejenis binatang melompat-lompat sesuka hati, yang wujud di negara Australia. Agaknya, orang Melayu dulu memang tahu perangai orang Australia serupa macam kanggaru.

Ikut suka hati dia ja nak gugurkan kes mahkamah. Rasanya di Australia pun belum pernah ada kes digugurkan hanya kerana desakan atau kerana tertuduh seorang selebriti. Kalau nak ikut selebriti, banyak lagi kes kena gugurkan!

Tapi ini bukan soal siapa tertuduh. Dalam kes ini tertuduh agak mudah kerjanya. Beban pembuktian terletak di bahu pendakwa. Pendakwa perlu membuktikan bahawa perbuatan liwat memang berlaku. Jadi, kalau tiada liwat berlaku apa yang nak dirisaukan? Serahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan dengan bebas dan adil. Usah ada desakan di sana-sini.

Orang Australia pun tak perlu masuk pot. Ada banyak lagi kerja yang 50 orang MP Australia boleh buat daripada nak masuk campur hal di Malaysia. Janganlah samakan perbuatan liwat yang halal di sana dengan negara ini.

Harapnya selepas memorandum bantahan diserahkan hari ini, kerajaan dan rakyat Australia faham bahawa Malaysia sebagai sebuah negara merdeka dan berdaulat tidak perlu tunjuk ajar mereka untuk menentukan soal siapa yang harus didakwa, dibebaskan atau dijatuhkan hukuman.

Siapa yang terbukti bersalah sewajarnya menerima hukuman yang setimpal. Bukankah keadilan begitu!

Tuesday, February 16, 2010

Lim Guan Eng Yang Bertuah...


Salam,


Bayangkan jika 'syor' hendak menggantikan perarakan Maulidurrasul dengan perhimpunan perpaduan ummah ini dilakukan oleh KM Melaka...


Atau PM memutuskan perarakan mengusung kavadi di Bt Caves ditiadakan dan diganti dengan perhimpunan penganut Hindu saja...


Atau pun, MB Perak mengesyorkan supaya perarakan membawa berhala pada hari Chap Goh Mei di Perak digantikan dengan perhimpunan...


Tidak sukar membayangkan apa yang akan terjadi dan bagaimana respon pimpinan PAS PKR atau DAP. Pasti Umno akan dibelasah secukupnya. Pasti akan dilanyak habis-habisan.


Sebab itu, menjadi KM seperti Lim Guan Eng sangat bertuah. 'Syor' beliau untuk menggantikan perarakan yang sudah sekian lama diadakan dengan perhimpunan, bukan sahaja tidak dikecam oleh rakan-rakannya malah disokong pula. Alasannya, perarakan ini bid'ah.


Memang sangat bertuah menjadi Lim Guan Eng, tidak perlu pemimpin DAP berdiri mempertahankan pendirian dan 'syor'nya sebab tugas ini dilakukan oleh rakan pakatan. Hebatnya kerjasama mereka, pemimpin PAS bangkit mempertahankan beliau.


Seronoknya menjadi KM P.Pinang...memang bertuah menjadi Lim Guan Eng!

Friday, February 12, 2010

PM Turun Padang...Mesej Kepada Yang Lain!

Salam,

Dalam tempoh hampir setahun sebagai PM, Datuk Seri Najib Tun Razak telah beberapa kali turun padang ke lapangan dan melihat sendiri perkembangan di kawasan tertentu. Selepas meninjau Kg. Baru, PM buat kali kedua kembali ke kawasan Petaling Street.

Langkah PM turun padang ini tentulah satu usaha yang wajar dipuji. Kesungguhan beliau untuk menjenguk kawasan yang menjadi tumpuan ramai seperti Kg. Baru dan Petaling Street harus diberikan kredit. Hanya mereka yang buta hati sahaja akan menafikan hakikat keprihatinan PM ini.

Ekoran rajinnya PM kita ini turun padang, saya ingin memberikan dua pandangan :

1. Sewajarnya juga kesungguhan PM ini dicontohi pula para pemimpin yang lain, terutama yang bergelar Wakil Rakyat. Masa turun padang hanya kerana memenuhi jemputan kenduri kahwin atau merasmikan sesuatu acara, dengan sambutan paluan kompang, barisan bunga manggar dan kelihatan yang muluk-muluk sahaja mungkin sudah berlalu.

Langkah PM ini seharusnya difahami oleh para YB dan pemimpin lain supaya terus bekerja sama seperti apa yang diperlihatkan oleh PM. Biar denyut nadi rakyat, susah senang mereka turut sama dirasai. Hendaknya janganlah cuma mendengar laporan dari pegawai yang lazimnya tidak akan memberitahu perkara sebenar. Kebanyakannya akan melapor yang enak untuk didengar...

2. Pada masa yang sama, wajar juga bagi PM untuk sesekali turun padang ke kawasan kampung yang terpencil. Melihat 'derita' penduduk kampung yang tiada kemudahan elektrik, tiada air atau terpaksa menempuh jalan tanah merah yang becak ketika hujan dan berdebu ketika kemarau.

Melihat sendiri sukarnya nelayan menangkap ikan atau petani mengusahakan tanah. Kelihatan kini tumpuan PM turun padang hanya ke kawasan bandar yang telah menikmati banyak kemudahan. Mungkin kekurangan mereka adalah terlalu ringan dibandingkan dengan penghuni desa yang serba kekurangan.

Sebenarnya penduduk kampung juga teruja untuk PM turun ke kawasan mereka, menjenguk dan beramah mesra dengan mereka sambil bertanya khabar. Boleh PM melihat sendiri permasalahan yang berlaku seperti bangunan sekolah yang lewat disiapkan atau projek jalanraya yang tidak sempurna pelaksanaannya!

Harapnya, usaha PM untuk terus turun padang ini akan berterusan, disusuli pula rajinnya para YB untuk turut mengambil langkah yang sama. Biarlah bukan kerana untuk dipuji atau menagih sokongan pengundi, tetapi biarlah ia berlaku kerana kesedaran untuk menunaikan amanah dan tanggungjawab kepada rakyat dan negara.

Kepada para Wakil Rakyat, contohilah usaha PM ini!

Thursday, February 11, 2010

Tangguh Tetap Tangguh....



"sebenarnya aku pun nak tahu lebih banyak lagi sebab selama nie pimpinan dalam parti hanya bagi tahu untuk katakan kepada rakyat ini semua fitnah…, tapi bila kita tengok cara Saiful bagi keterangan rasanya boleh bezakan antara cerita benar dengan kalau dia saja saja nak reka cerita…, terus terang aku katakan aku pun dah mula cuak dah dengan Big Boss aku nie…” katanya sambil tersenyum sinis.

Salam,

Kata-kata di atas adalah pengakuan pimpinan akar umbi PKR seperti yang dilaporkan oleh blogger Medan Info Kita. Baca sini.

Nampaknya semakin hari, semakin ramai yang mula berasa curiga dengan Brader Anwar ni. Kekaguman dan kepercayaan mereka kepada Brader ini semakin kabur dan hampir pasti akan berkubur.

Ditambah lagi dengan adengan drama asyik mencari helah untuk menangguhkan perbicaraan. Atas perkara remeh pula tu. Hingga sudah mula bicara pun masih mencari dalih untuk bermain dengan masa.

Ketika Saiful begitu yakin di hadapan hakim, berterus-terang dengan kejadian yang berlaku, Brader ni menjadikan Utusan Malaysia pula sebagai alasan terbaru untuk tangguh. Rasa macam ada sesuatu ja untuk dia bimbangi?

Harapan kita, sebagaimana dia menuntut untuk diberi keadilan, keadilan untuk Saiful Bukhari juga hendaknya tidak lupakan. Jangan pula menuding jari ke sana sini untuk menutup kes...





Tuesday, February 9, 2010

9 Feb : Alhamdulilah...Syukur Kepada Allah.


Edisi Dikemaskini

Salam,

Akhirnya, Mahkamah Persekutuan membuat keputusan KO kepada Nizar Jamaluddin, dengan membenarkan keputusan Sultan Perak melantik DS Zambry Kadir sebagai MB Perak yang sah. Keputusan mahkamah ini sekadar mengesahkan fakta yang terbentang di depan mata, sememangnya Nizar bukanlah calon MB Perak yang sesuai!

Keputusan hakim 5-0 yang memihak kepada Zambry sewajarnya diterima oleh Nizar dan para penyokongnya yang sudah memilih mahkamah sebagai tempat merungkaikan kemelut ini. Dengan keputusan ini seharusnya Nizar bermuhasabah diri dan bersikap tenang serta berlapang dada. Hendaknya dielakkan pula tindakan semberono yang hanya memalukan.

Kepada Zambry, teruskan kerja baik untuk pembangunan negeri Perak dan kesejahteraan rakyat. Usah lagi dihiraukan tentangan Nizar & The Geng.

Syukur Alhamdulilah....

9 Feb : Doa Kita Hari Ini...

Salam,

Sama-sama kita berdoa hari ini agar panel 5 hakim Mahkamah Persekutuan dibukakan hati mereka untuk membuat keputusan yang betul demi masa depan rakyat negeri Perak, khususnya demi kelangsungan Islam dan Melayu Perak.

Semoga Perak terus bebas dari cengkaman mereka yang pernah menjadi boneka...bebas daripada malapetaka yang berlaku di Pulau Pinang.

Monday, February 8, 2010

9 Feb : Tips Untuk Zambry & Nizar....

Salam,


Menjelang keputusan Mahkamah Persekutuan, siapa sebenarnya MB Perak yang sah, dititipkan tips untuk Zambry & Nizar.


Sebelum keputusan :

Zambry dan Nizar kena bersedia fizikal dan mental untuk menerima sebarang kemungkinan. Zambry kena sedia menyerahkan tugas pentadbiran kerajaan Perak dengan berlapang dada. Nizar pula bersedia mengambil alih tugas dengan komitmen baru dan mengelak untuk menjadi 'boneka' seperti yang dilakukan sepanjang 11 bulan diberi peluang menjadi MB sebelum ini.


Jika keputusan berpihak kepada Nizar:

Zambry serahkan tampuk kuasa dengan baik dan tersusun. Sediakan nota serah tugas dan perincikan rancangan yang belum terlaksana untuk diteruskan Nizar demi kesejahteraan rakyat negeri Perak. Penting, jangan dicadangkan untuk bubar DUN. Itu tindakan tidak terhormat dan kontang idea, gagal menerima hakikat.


Jika keputusan berpihak kepada Zambry:

Nizar kena belajar menerima hakikat bahawa dia memang ditakdirkan untuk menjadi MB 11 bulan sahaja. Jangan pula menuding jari salahkan Umno atau mahkamah. Tidak perlu buat roadshow merata-rata. Terlanjur menjadikan mahkamah sebagai pemutus, apa jua keputusan mestilah diterima. Penting, jangan mendesak bubarkan DUN. Juga penting, jangan ada pula yang baring di jalanraya sambil membawa bendera Palestin!


Zambry atau Nizar harus memahami, kalau pun keputusan tidak memihak kepada diri mereka sendiri, masih ada peluang untuk menebus kesilapan. Jadikan PRU13 sebagai medan untuk merampas kembali kerusi idaman. Hidup tidak berakhir dengan tidak menjadi MB!


Friday, February 5, 2010

Apabila Nik Aziz Mengajak Umno...

Salam,

Bagai tidak percaya, Datuk Nik Aziz Nik Mat khabarnya mengajak Umno bermuzakarah demi perpaduan Islam. Seperti sudah letih pulak Tok Guru ni 'berlawan' dengan Umno.


Eloklah kalau begitu. Perpaduan Islam tentulah lebih mahal harganya daripada ideologi politik kepartian. Lihat komuniti Cina, berbilang parti tapi tetap satu suara bila menyentuh kepentingan bersama mereka.


Sebab itu, dalam banyak hal komuniti Cina tetap akan berasa untung siapa pun yang menguasai kerajaan. BN atau Pakatan Rakyat yang memerintah komuniti ini tetap tidak akan ketinggalan. Pulau Pinang contohnya, Gerakan ditewaskan penggantinya dari DAP tetap Lim Guan Eng.


MCA, Gerakan dan DAP memang saling berbalah. Ada sahaja perkara yang tidak dipersetujui, yang mereka tidak sependapat. Namun bila tiba hal yang memerlukan mereka senada, mereka akan meninggalkan baju parti mereka untuk saling bekerjasama.


Tidak salah untuk Umno dan PAS berbeza pendapat. Memang lumrah berparti begitu, namun apabila tiba saat untuk bersatu, mengapa harus tidak senada? Sewajarnya atas semangat persaudaraan, cadangan Nik Aziz ini sangat dialu-alukan.


Cuma rasa macam tidak percaya pulak, cadangan ini datang selepas tidak berapa lama dulu dia berkata Jahanam Umno! Atau mungkin ini bukan cadangan dia tapi kes wartawan tersalah lapor.Harapnya tidak begitu...



Thursday, February 4, 2010

Info...


Keadaan angin kencang dan laut bergelora dijangka melanda kawasan sekitar perairan Sabah mulai Isnin hingga Khamis minggu depan, menurut Jabatan Meteorologi dalam satu kenyataan Khamis.

Angin dijangka bertiup selaju 40 hingga 50 kmsj di kawasan Kudat, Sandakan dan Tawau serta kawasan di Palawan, Sulu dan Sulawesi sepanjang tempoh itu.

Ombak pula diramal bergelora setinggi 3.5 meter dan keadaan ini berbahaya kepada bot-bot kecil.

Sumber:BERNAMA

Tuesday, February 2, 2010

Keputusan Pemilihan Persatuan Bisaya Bersatu Sabah ( PBBS ) 2010


Keputusan Penuh Pemilihan AMT Persatuan Bisaya Bersatu Sabah 2010-2013
Presiden: Janang Gayuh YB. DSP (Kol) Hj Lajim Hj Okin(Menang tanpa bertanding)
( Tim. Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Persekutuan )

Tim.Presiden:YB Kamarlin Hj.Ombi(Menang tanpa bertanding), ADUN Lumadan, Sabah.

Naib Presiden PBBS:
1).7.Saridah DSP Hj.Mohd Dun.(284), ( Ketua Puteri Umno, Beaufort )
2).2.Hj Ruslan Hj.Muharam (243)
3) 1.Idris Ali (186)
4).3. Tarawi Hj.Rukot (170).

AMT PBBS :
1) 6.Jaludin Hj.Kadir (248).
2) 17.Matbali HJ Musah (247).
3) 5.Rahim Yusof (246)
4) 13.Ibrahim Salim (225).
5) 15.Md Said Ag. Damit (224).
6) 9.Matjun@Yunus Hj.Matahon (219).
7) 19.Jamaluddin Musleh (218). .
8) 18).Hj Saudi Suhaili (210).
9) 16.Hj Idris Uchat (207).
10) 14.Musdin Hj Ukop@Ichang (207)
11) 8.Hj Wahab Jali (204).
12) 12. Hamina Sapri (202).
13) 3.Hjh Siti Karukut Hj Sulimin(202)
14) 11.Hj.Talip Mijin (197)
15) 7.Hjh Jamilah HJ.Ulim (190)
16) 28. Tairuddin Ibrahim
17) 24. Jimlin Hj Mubin (187).
18) 30.Mohd Salleh Hj.Sabli (183).
19) 10.Mat Jini Kimbi (177)
20) 1. Jasmin Sapri.
21) 4.Ruslan Hj.Jipneh (168).
22) 21.Jislim Latip
23) 25.Masrin Sadim ( 162)

Monday, February 1, 2010

Cabaran Yang Tidak Perlu!

Salam,

MB Perak, DS Zambry Kadir mencabar DS Nizar Jamaluddin bersama 27 ADUN pembangkang untuk mengosongkan kerusi mereka bagi diadakan pilihanraya kecil. Tujuannya untuk melihat sejauh mana pengaruh pembangkang di kalangan rakyat Perak.

Cabaran ini dilontarkan Zambry gara-gara kenyataan Nizar untuk membubarkan DUN jika keputusan mahkamah berpihak kepada beliau. Elok rasanya semua pihak - Zambry dan Nizar - bersabar menunggu tarikh 9 Februari, jadual Mahkamah Persekutuan bersidang menentukan MB Perak yang sah. Sementara menunggu tarikh tersebut, tidak perlulah cabar-mencabar yang cuma memperlihatkan sikap kebudak-budakkan!

Seperti kata Zambry. fokus utama kerajaan negeri BN yang diterajuinya adalah untuk membangunkan ekonomi dan memakmurkan negeri Perak. Seharusnya tumpuan ke arah fokus tersebut dilaksanakan dengan jayanya tanpa terikut-ikut dengan rentak pembangkang, yang cuma sibuk dengan pilihanraya. Selesai pilihanraya, gagal pula mengurus dengan baik. Banyak janji gagal ditunaikan.

Jika pembangkang terutama PKR dikutuk sebelum ini dek kerana kecenderungan untuk berpesta pilihanraya, dengan perletakan jawatan ADUN dan MP hanya kerana alasan remeh, apa pula perlunya seorang MB melontarkan cabaran mengosongkan kerusi?

Ada banyak lagi perkara yang hendak dibuat untuk kesejahteraan dan kebajikan rakyat selain pilihanraya.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin