Search This Blog

Tuesday, August 25, 2009

Hormatilah Pendirian YB Lunas!

Salam,

Selepas YB Mohd Radhzi Salleh mengumumkan keluar PKR ( bersama pimpinan bahagian Padang Serai )dan menjadi ADUN Bebas, pelbagai reaksi telah dilontarkan kepada beliau.

Segala kejelikan moral YB Lunas ini semasa mewakili PKR mula didedahkan kepada umum : kisah tuntutan perjalanannya, kisah dia tidak turun kawasan malahan sehingga kisah dia berkahwin baru di Selatan Thailand.

Seperti biasa, pastilah dia dituduh disogok wang oleh BN, jumlahnya mencapai sehingga 4 juta! Wow, kaya-raya YB ini.


Soal prinsip dan pendirian YB ini langsung tidak diambil kira. Alasan kenapa dia mengambil risiko besar dalam kehidupan politiknya : meninggalkan keselesaan sebagai exco Kedah dan memperjudikan nasib sebagai ADUN Bebas, langsung tidak difikirkan.

Sewajarnya difikirkan kenapa YB ini hilang kepercayaan kepada parti yang didukungnya selama ini, parti yang mengangkat dia menjadi seorang YB. Tentu ada sebabnya...mungkin sedikit masa lagi rahsia ini akan terburai?


YB Zulkifli Nordin, rakan seperjuangan dalam PKR sebagai MP Kulim-Bandar Baharu, seakan memahami suara hati dan rintihan YB Lunas ini.

Antara lain, YB Zul menulis :

Saya mengambil sikap memahami tindakan YB Razhi yang sejak daripada awal kemenangan pada 08 Mac 2008 telah membangkitkan beberapa isu yang beliau rasakan serius dan perlu tindakan segera. Saya yakin tindakan yang diambil oleh YB Razhi adalah atas dasar prinsip dan bukan kerana masalah disiplin, siasatan SPRM, ataupun sogokan. Apatah lagi fitnah jahat yang menyatakan ianya berkaitan masalah wanita.

Saya ingin menegur rakan-rakan dalam PKR termasuk daripada Pakatan supaya jangan cepat memfitnah, membuat tuduhan liar dan menuding jari. Ingatlah setiap jari yang kita tuding kepada orang, tiga jari lagi menuding kepada kita.
Kalau kita menuduh YB Razhi konon tidak berdisiplin, saya melihat YB Razhi antara Exco yang sangat komited dan berdedikasi dengan amanah yang diberikan.

Ya, sewajarnya seperti mana kita mahu pendirian kita dihormati, kita juga wajar menghormati prinsip YB Radhzi. Sayangnya, akibat tulisan YB Zul ini, dia juga dikritik hebat. Baca di sini.

Nampaknya, politik orang kita masih jauh untuk diiktiraf matang. YB Lunas ini menjadi baik bila dalam Pakatan Rakyat tetapi menjadi jalang bila tidak lagi bersama ( itu pun menjadi Bebas, bayangkan jika dia menyertai BN...pasti dia jadi apa? )

2 comments:

kelambuharimau said...

fatwa dan auta nik aZiz yang buat wakil rakyat dia takut nak lompat parti..tapi yang pasti pakatan jahanam dah harubiru sekarang...ya allah..tak sanggup lagi ada pakatan jahanam ini..kenapa pas tolak umno terima DAP?

One Malaysia said...

kelambuharimau ni tengah bulan puasa pun mau tambah dosa..sudahlah woi... tak kan mabuk tak habis habis..

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin