Search This Blog

Wednesday, September 14, 2011

Mat Sabu vs Mat Indera : Siapa Wira?

" Berdasarkan rekod kita, selepas tiupan trompet kali kedua Mat Indera telah keluar dan meminta polis menyerah diri dengan menggunakan pembesar suara. Orang kata Mat Indera wira, itu saya tidak tahu tetapi setahu saya dia merupakan salah seorang daripada 180 pengganas komunis yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong. Mat Indera beri arahan kepada polis supaya serah diri. Nampaknya Mat Indera ada kuasa seolah-olah seperti pemimpin. Terpulang kepada rakyat untuk membuat pertimbangan. Saya hanya mengemukakan fakta. "

Salam,

Mat Sabu kata Mat Indera adalah Hero Malaya dalam peristiwa Bukit Kepong. Walaupun Mat Indera bersama pasukan komunis menyerang balai polis berkenaan, Mat Sabu kata dia tetap pejuang kemerdekaan. Beratus laporan polis ke atas Mat Sabu atas kenyataan tidak bertanggungjawab dia memperlekeh pasukan keselamatan yang mempertahan balai polis Bukit Kepong sebagai simbol kuasa. Mereka bukan sahaja mati mempertahan balai tersebut, tapi gugur mempertahan maruah bangsa dan agama.

Selain sejarawan, orang yang paling tepat memberikan fakta tentang sesuatu peritiwa yang lama sudah berlaku tentulah saksi yang ada semasa kejadian tersebut. Terima kasih kepada Mingguan Malaysia yang berjaya menjejaki Datuk Seri JJ Raj, Ketua Polis Daerah Pagoh ketika itu. Diharapkan polemik siapa wira dalam peristiwa tersebut dapat dileraikan melalui wawancara tersebut. BACA SINI.

Kalau berasaskan fakta dikemukakan oleh JJ Raj, memang ketara Mat Sabu bukanlah wira, tapi kaki auta. Fakta sejarah jika dibiarkan di tangan ahli politik kacau-bilau jadinya. Apalagi ahli politik terdesak kemaruk kuasa macam Mat Sabu....habis diubah fakta sejarah demi menagih sokongan.

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin