Search This Blog

Tuesday, January 10, 2012

Anwar Menang, Mahkamah Pun Menang!

Salam,

Selepas berbulan-bulan diselubungi cerita kes liwat Anwar Ibrahim, akhirnya mahkamah membebaskan beliau daripada dakwaan tersebut. Maka bersorak-sorailah penyokong Anwar. Sewajarnya mereka meraikan 'kemenangan' tersebut, memandangkan sejak sekian lama mahkamah dan hakim Malaysia digambarkan tidak bebas, bersekongkol dengan Umno dan dikawal penguasa - istilah yang selalu digunakan Anwar Ibrahim.

Ya, sekian lama mahkamah dan hakim 'terhukum' oleh pandangan negatif segelintir rakyat yang melihat kebebasan kehakiman telah dihakis oleh pemerintah. Mahkamah dituduh membuat keputusan mengikut telunjuk para pemimpin. Tohmahan jahat ini semakin berkembang terutamanya apabila sesuatu kes tidak menyebelahi, maka hakim akan ditohmah tidak adil dan memihak.

Dakwaan mahkamah tidak bebas ini bukan sahaja dicanang di seluruh negara malah dijaja ke seluruh dunia. Berapa ramai pemimpin dunia yang sudah termakan dengan cerita ini?

Sebab itu, apabila Anwar dan penyokongnya bersorak gembira dengan keputusan mahkamah yang membebaskannya, maka sewajarnya mahkamah dan hakim pun bergembira meraikan kemenangan mereka. Mahkamah menang kerana kebebasan mereka diiktiraf oleh segelintir rakyat yang selama ini menafikannya. Jika mereka mahukan bukti tentang kebebasan mahkamah, mungkin inilah bukti tertinggi yang harus membuka mata dan mata hati mereka.

Apa yang diharapkan, selepas ini mereka yang selama ini memfitnah kebebasan mahkamah dan para hakim, tersedar dan berhenti daripada terus melakukan tohmahan liar. Mahu mereka memohon maaf? Rasanya tidak perlu...sebab mereka tidak akan memohon maaf!

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin