Search This Blog

Monday, May 12, 2008

MELAYU MESTI BERSATU!!!

Beberapa hari lalu, menghadiri satu program di Kundasang. Kedinginan bumi Kundasang rupanya, tidak menyejukkan semangat para peserta yg teruja dgn simulasi dan topik yg dibincangkan. Kesejukan rupanya tidak mampu memadamkan bara semangat perjuangan, para pejuang sejati. Walaupun berdepan dgn provokasi, rupanya semangat setiakawan masih tinggi & kebijaksanaan btindak masih utuh di kalangan kita.
Seronok juga bjumpa kawan2 lama dan baru, banyak perkara boleh dibincangakn. Dalam derai tawa yg 'memecah', rupanya dalam jiwa nyalaan api pjuangan terus membakar. Bertuah juga menjadi sebahagian daripada ribuan barisan para pejuang. Jasa kita mungkin sedikit, tp itu lebih mulia daripada langsung tidak berjasa...
Dapat bkenalan & bkongsi dgn para fasi yg penuh ilmu & informasi, terasa betapa kerdilnya diri. Rupanya banyak lagi yg perlu digali...Terima kasih la buat para fasi yg budiman. Smoga ilmu yg dicurahkan mjadi kenangan abadi antara kita.
Paling x lupa, masa menyanyi lagu Warisan - Allahyarham Sudirman tu, terasa meremang bulu roma, naik semangat, rasa hiba, pilu bercampur-baur menjadi satu. Terbayang bagaimanalah agaknya nasib anak2 pd masa depan?....Bayangkan, mesti bayangkan!!!
Rumusannya, dinukilkan dapatan yg boleh dikongsi bersama drpd program tsebut:
1. Zaman laungan perpaduan dan momokan bersatu yg penuh retorik di kalangan org Melayu sudah berakhir. Kini sudah sampai masanya, bagi kita tanpa mengira ideologi, bersatu suara & bersatu tindakan, menghadapi situsi yg boleh menyebabkan kita kehilangan arah & tujuan, jika tidak bersatu... Masih belum tlambat lagi, tp jika tidak dimulakan langkah, takut nanti kita akan menang sorak kampung tgadai.
2. Setiap orang wajar memahami perlembagaan negara - sebagai rujukan tertinggi undang2 negara. Hari ini, apabila begitu ramai orang bertindak & bcakap tidak berlandaskan roh perlembagaan, maka blakulah begitu banyak tindakan & cakap2 di luar plembagaan.
3. Semangat Patriotisme - semangat cintakan negara wajar dipupuk dan diamalkan oleh setiap org werga Malaysia. Sedih juga melihat ramai di kalangan kita, yg cakap & tindakannya langsung tidak menggambarkan anak Malaysia. Jika dibanding dgn banyak negara lain, rasanya cukup beruntung menjadi rakyat Malaysia. D mana lagi kita tempatnya yg boleh kita dapat spt yg kita kecapi di Malaysia ni?
4. Polemik orang Sabah, Melayu ka tidak ? Bagi saya, polemik ini sudah lama berakhir, terjawab dgn jelas dan nyata. Tiada keperluan lagi bagi kita untuk menilai jawapan polemik ini, sedangkan jelas Kepulauan Borneo, tempat kita tinggal, terletak di Alam Melayu. Mungkin ramai tidak setuju, tp berapa banyak la perkara dlm dunia ni yg semua org setuju? Sendiri mau ingat la....
Kesimpulannya, dititipkan kata2 seorg kwn yg boleh kita buat renungan : Masa kita lahir dulu,kita menangis org lain senyum. Harap2 nanti bila kita meninggal, kita senyum org lain menangis. Jgn jadi mcm ni: Kita lahir org menangis, bila kita meninggal nanti, org ketawa tdekah2. Jumpa lagi!

1 comment:

Anonymous said...

SAYA MYOKONG 100% SARANAN SAUDARA AGAR ORG MELAYU NI BERSATU. APALAGI SEMPENA HARI ULANGTAHUN UMNO KE 62 NI, BIARLAH UMNO MENJADI TUNJANG KESATUAN ORG MELAYU NI. COZ, UMNO TELAH MBUKTIKN BAHAWA ORG MELAYU PERNAH BSATU DI BWH PAYUNG UMNO KETIKA MENENTANG MALAYAN UNION & MENGUSAHAKN KEMERDEKAAN. YG LAIN2 TU, BLUM TBUKTI LG LA. TK

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin