Search This Blog

Thursday, August 14, 2008

SEDAPNYA ROJAK BUAH

Salam.
Agak lama juga tidak makan rojak buah. Sehinggalah semalam, baru dapat merasa kelazatan rojak buah. Tapi, rasanya rojak buah yg paling sedap 'buatannya', tentulah rojak buah buatan tangan Pak Amjal, di sebuah warung di Pantai Dalam, depan pintuk masuk UM. Entah ada ke lagi warung tu ?

Bagi yg tidak tahu, rojak buah ni bukan macam rojak yang biasa kita makan. Kalau di Sabah, yg dipanggil rojak tu adalah mee kuning rebus, dicampur dengan kuah kacang, telur, timun, ayam @ daging. Rojak buah ni pula ialah campuran buah-buahan spt jambu air, nenas, mangga, sengkuang, digaul dengan kuah kicap pedas. Rojak ni jadi sedap ikut la bila kuahnya sedap.

Sambil-sambil makan rojak buah tu, terkenang dengan perkembangan semasa yang berlaku dalam negara, dalam negeri, dalam kawasan & dalam kampung. Semenjak dua menjak ni, macam-macam perkara yang berlaku. Ada yang manis, masam, masin, ada juga yang pedas...macam rasa rojak buah juga.

Kalau mau diikut-ikut, pening kepala memikirkan...tapi jangan la difikir sampai pening, kan. Nanti kena high blood, siapa juga yang susah ? Sendiri mau ingat la. Kita fikir la sendiri...kita fikir la juga ikut mana patut. Nanti kalau kita tidak ikut memikir, bersalah juga kita nanti kalau apa-apa hal berlaku.
Ibarat rojak buah, kalau mau sedap, kasi sedap la kuahnya. Tapi kalau mulut, macam orang cakap, macam mulut kucing, jangan kasi pedas sangat. Satu ingatan: Kalau rasa ada banyak penyakit, macam gout, jangan banyak makan rojak buah. Bahaya!!!

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin