Search This Blog

Friday, September 5, 2008

Keistimewaan Ramadhan al-Mubarak


Salam,


Hari ni saya nak bkongsi bkaitan keistimewaan bulan Ramadhan al-Mubarak. Antara lain, keistimewaan Ramadhan itu ialah :

1. Puasa - mendidik manusia menjadi sabar dan menahan nafsu daripada melakukan tegahan Allah, serta melatih diri menjadi redha. Puasa juga boleh mendatangkan keinsafan terhadap penderitaan orang miskin melalui amalan berlapar di siang hari.

2. Amalan Solat Terawih - dilaksanakan pada waktu malam sebagai sambungan pengabdian kepada Allah pada waktu siang. Dalam solat Terawih ini, kita memohon keampunan Allah dalam rasa rendah diri, hina dan sedar kehebatan Allah.

3. Zakat & Sedekah - Zakat Fitrah sebagai satu kewajipan yang mesti ditunaikan sepanjang bulan ini untuk membersihkan harta pencarian, disamping galakan bersedekah sebagai galakan untuk bersifat pemurah dan berkasih-sayang sesama insan.

4. Membaca Al-Quran - Sebagai tambahan amalan baik dalam usaha mengabdikan diri kepada Allah. Disamping meneliti segala iktibar dalam al-Quran untuk dijadikan pedoman kehidupan.

5. Mujahadatun-Nafs - berjihad melawan hawa nafsu, melawan keinginan makan, minum dan nafsu syahwat serta melawan kejahatan yang tidak kelihatan, sifat mazmumah seperti mengumpat, ujub dan sebagainya.

Semoga amalan baik dan mulia yang kita laksanakan sepanjang bulan Ramadhan ini akan membawa kita kepada fitrah - bersih seperti lahir semula.

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin