Search This Blog

Thursday, October 16, 2008

Ingatan Khas Untuk Mr Dompok

Petikan Ucapan TS Bernard Dompok, Menteri di JPM semasa ucapan Perasmian Kongres UPKO pada 11 / 10 / 2008 yg lalu.

…..Peristiwa-peristiwa yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini telah menyebabkan sebilangan penduduk merasa tidak selamat. Mereka bimbang jaminan kebebasan beragama seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan dijamin oleh para pemimpin pengasas Negara mungkin semakin terhakis.
Bilangan kes-kes dimahkamah yang semakin meningkat dimana ahli-ahli keluarga berusaha untuk mengabulkan keinginan orang-orang tersayang mereka untuk dikebumikan sesuai dengan tatacara agama yang mereka pilih telah menimbulkan kebimbangan dikalangan komuniti bukan Islam.

Sesungguhnya, tidak ada seorangpun yang sepatutnya dihalang daripada menganuti apapun juga agama. Ia termaktub dalam perlembagaan dimana setiap rakyat Malaysia berhak memeluk agama Buddha, Islam, Kristian atau apapun juga agama yang ia mahu. Meskipun demikian, ia juga termaktub dalam perlembagaan hak rakyat Malaysia untuk kembali ke agamanya yang asal sekiranya itulah kemahuan orang itu. Tidak ada undang-undang atau orang yang sepatutnya boleh memisahkan seseorang dengan Tuhannya......

Baca selanjutnya di sini

Mr. Dompok, janganlah sesekali berbohong dgn fakta yg tbentang dlm Perlembagaan Malaysia. Janganlah btindak mjadi jaguh, mjadi hero dgn mjadikn perkara sensitif diucapkan di hadapan penyokong sendiri. Janganlah sampai m'guris perasaan orang lain ( baca: orang Islam ).

Kalau ya pun tidak puashati, gunakanlah mekanisme yg ada utk mbincangkannya. Daripada menjadi 'tolol' cari glamer. You tu kan menteri, mesyuarat kabinet setiap minggu, so bincanglah.

Janganlah mengambil kesempatan dlm kelemahan BN yg UPKO juga ahlinya sekarang utk menekan mendapatkan sesuatu. Janganlah keharmonian Sabah dicalarkan oleh kerakusan kuasa para ahli politik seperti kamu.

Kalau ya pun mau bpolitik, politiklah kau tp jgn menyentuh sensitiviti agama lain. Islam ada pintu masuk, tapi tiada pintu keluar...itulah tanda kesucian Islam. Ada faham???

KEMASKINI 19/10/2008 0800AM

TAHNIAH KPD. DATUK HJH AZIZAH DSP MOHD DUN & PN. RUANDI BASNI ATAS KEJAYAAN MENGEKALKAN KEDUDUKAN SEBAGAI KETUA WANITA & NAIB UMNO WANITA BAHAGIAN BEAUFORT.

Kemaskini 20 /10/2008 1200pm
Baca di sini utk kaitan dengan ucapan Mr Dompok ni.

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin