Search This Blog

Saturday, December 20, 2008

AKU PENYAMBUNG ZAMAN

Salam,

Sempena Persidangan Agung Tahunan Kali Ke-54, Gabungan Pelajar Melayu Semenenjung ( GPMS ), pada 19-21 Disember 2008, di Institut Aminudin Baki, Genting Highlands, kutitipkan sebuah karya Prof. Awang Had Salleh.

Bagiku karya ini sangat mendalam maknanya, jika diamati dengan teliti. Semoga kita semua dapat mengerti dan menghayati susunan kata dan perasaan melalui puisi ini.

**********************************

AKU PENYAMBUNG ZAMAN


Kerna aku punya wang

Kupastikan anakku hidup senang;

Kerna aku punya harta

Kupastikan anakku tidak papa


Jika hanya itu milikku

Jika hanya itu lakuku

Hidup ini belum punya erti apa-apa

Hadirku di dunia baru sekadar sama

Ibu bapa terhadap anak mereka


Aku tidak sekadar serupa

Punya hanya anak baka

Aku tidak punya anak baka

Aku punya anak bangsa


Akulah penerus wawasan

Akulah pembawa obor peradaban

Pemangkin perubahan

Penyambung zaman


Aku punya daya menulis

Maka dengannya kuajar anak bangsa menulis

Aku punya daya bercerita

Maka dengannya kuajar anak bangsa membaca, mengira;

Aku punya cita mulia

Maka dengannya kujadikan anak bangsa pewaris

dunia yang sejahtera


Awang Had Salleh

Ampang,1999

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin