Search This Blog

Wednesday, February 17, 2010

Ini Bukan Mahkamah Kanggaru...


Salam,

Peribahasa Melayu ada menyebut perumpamaan Mahkamah Kanggaru. Maknanya lebih kurang mahkamah kanggaru ini bersidang ikut suka hati saja. Bagaimana perumpamaan ini bermula tidak dapat pula dipastikan.

Peliknya, bagaimana pula orang Melayu dulu-dulu tahu tentang binatang kanggaru ini? Sejenis binatang melompat-lompat sesuka hati, yang wujud di negara Australia. Agaknya, orang Melayu dulu memang tahu perangai orang Australia serupa macam kanggaru.

Ikut suka hati dia ja nak gugurkan kes mahkamah. Rasanya di Australia pun belum pernah ada kes digugurkan hanya kerana desakan atau kerana tertuduh seorang selebriti. Kalau nak ikut selebriti, banyak lagi kes kena gugurkan!

Tapi ini bukan soal siapa tertuduh. Dalam kes ini tertuduh agak mudah kerjanya. Beban pembuktian terletak di bahu pendakwa. Pendakwa perlu membuktikan bahawa perbuatan liwat memang berlaku. Jadi, kalau tiada liwat berlaku apa yang nak dirisaukan? Serahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan dengan bebas dan adil. Usah ada desakan di sana-sini.

Orang Australia pun tak perlu masuk pot. Ada banyak lagi kerja yang 50 orang MP Australia boleh buat daripada nak masuk campur hal di Malaysia. Janganlah samakan perbuatan liwat yang halal di sana dengan negara ini.

Harapnya selepas memorandum bantahan diserahkan hari ini, kerajaan dan rakyat Australia faham bahawa Malaysia sebagai sebuah negara merdeka dan berdaulat tidak perlu tunjuk ajar mereka untuk menentukan soal siapa yang harus didakwa, dibebaskan atau dijatuhkan hukuman.

Siapa yang terbukti bersalah sewajarnya menerima hukuman yang setimpal. Bukankah keadilan begitu!

2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
USD said...

Sdra. Hashim, Maaf ya komen anda dipadam sbb di sini bukan tempat promosi...Tk

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin