Search This Blog

Monday, March 29, 2010

Chua Soi Lek Yang Hebat....

Salam,

Melihat laluan kerjaya politik Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek dalam tempoh 2-3 tahun kebelakangan ini bolehlah diberi tabik spring. Beliau memang hebat, daripada seorang yang pernah terpinggir dan dipinggirkan, hari ini beliau keluar sebagai wira pemenang.

Kehebatan beliau terserlah dengan kemenangan menewaskan penyandang jawatan malah bekas Presiden MCA. Undi yang diterima beliau pun cukup meyakinkan. Soal kemenangan beliau akan dapat menyelesaikan kemelut politik MCA, masih belum dapat dipastikan. Tentu beliau ada strategi tersendiri.

Yang heboh diperkatakan orang soal imej moral beliau yang tercemar gara-gara skandal video seks, yang menyebabkan beliau kehilangan jawatan politik sebelum ini. Sehingga kini, kesan kerosakan tersebut masih dirasai dan disebut di mana-mana.

Maka ramailah yang membuat telahan bahawa seseorang yang terpalit dengan kes moral, boleh membuat come back, seperti yang dibuktikan Dr Chua. Malahan boleh pula mengambil jawatan yang baik dan tertinggi seperti Presiden.

Sebaliknya, ramai pula yang meramal kes moral beliau akan menjadi penghalang Dr Chua untuk menjadi pemimpin yang berkesan. Beliau dikatakan akan dihantui kes tersebut dan tidak mampu mengendalikan parti dengan baik. Sebagai pemimpin dikatakan Dr Chua harus menjadikan moral sebagai keutamaan supaya menjadi teladan anak-anak buah.

Memang benar, pemimpin yang imejnya tercemar apalagi dalam isu moral seharusnya bersikap gentleman. Bagaimana pemimpin menjadi ketam mengajar anaknya berjalan betul sedangkan dia sendiri berjalan tidak betul? Namun dalam kes Dr Chua, perwakilan yang memilih beliau bukan tidak tahu dengan imej beliau. Semuanya mengenali beliau sebelum ini. Ertinya, mereka yang setuju berpemimpin sedemikian rupa.

Lagipun dalam politik Malaysia, apalah soalnya berpemimpin seperti Dr Chua? Sukar untuk mendefinisikan soal moral dalam konteks politik kita...sebab politik kita memang dipenuhi wajah yang moralnya diragui malah yang tidak bermoral pun ramai!

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin