Search This Blog

Thursday, March 4, 2010

Kesian PKR....


Seperti yang diketahui umum, impian beliau menjadi mimpi ngeri. Kerajaan yang hendak ditubuhkan tidak kesampaian. Mimpi tinggal mimpi, yang menjadi kenyataan ialah perubahan pimpinan kerajaan persekutuan tapi bukan Anwar sebagai PM!


Seakan terkena badi, semenjak itu pelbagai masalah menimpa kepimpinan PKR. Di sebalik semakin ramai nama besar politik tanahair menyertai PKR, bukan sedikit pula yang 'kecewa' dan 'lari' dari perjuangan keadilan yang dihebohkan.


Salam,


Daripada sebuah parti yang memberikan Harapan Baru kepada rakyat Malaysia, daripada sebuah parti yang gah melaungkan slogan Dari Permatang Pauh Ke Putrajaya, malah pernah menjadikan 16 September 2008 sebagai tarikh mengambil alih kerajaan, hari ini PKR bergolak dan berantakan.


Semakin hari semakin ramai pula yang meninggalkan parti ini. Dari ahli biasa,ahli berjawatan penting hingga ahli bergelar Yang Berhormat. Pelbagai alasan diberi, sebagaimana pelbagai tuduhan dilemparkan kepada mereka yang keluar, yang jelas kelihatan kekecewaan mereka terhadap parti.


Ramai berharap PKR atau Pakatan menjadi alternatif kepada BN. Ya, di atas kertas memang semuanya nampak cantik, tapi dalam pelaksanaannya...memang hancur! Bayangkan daripada pelbagai jenis aktivis : NGO, sosialis, liberal, bekas Umno, bekas MIC dan sebagainya berhimpun di bawah satu bumbung. Masing-masing dengan kepentingan sendiri dan berharap ia tercapai.


Apakah nasib PKR akan menjadi seperti nasib Parti Negara atau Semangat 46? Jika soalan ini ditanya dengan penyokong PKR, pasti akan menimbulkan kemarahan mereka. Masih terlalu awal melihat nasib PKR, namun melihat perkembangan yang berlaku, bukanlah sesuatu yang mustahil PKR akan beransur-ansur lemah dan tidak mampu lagi menjadi 'Harapan Baru'!


Ditambah lagi dengan respon yang diberikan oleh pimpinan PKR di atas tindakan keluar parti ini, yang mengamalkan sindrom penafian. Menafikan hakikat bahawa semakin ramai yang hilang kepercayaan kepada perjuangan 'retorik' PKR. Perjuangan yang semakin jauh tersasar daripada harapan rakyat.


Malah yang lebih teruk, menuding jari pula ke arah lain dengan menyalahkan PM Najib dan Umno sebagai punca segala permasalahan. Dulu ketika menjadi pembangkang, memang mudah bagi PKR ( dan DAP serta PAS ) menyalahkan pihak lain. Namun kini, selepas diberi peluang memerintah di P.Pinang, Selangor, Kedah ( dulu di Perak ), kelihatan bagaimana PKR gagal mengawal keadaan.


Melihat perkembangan yang berlaku sehari dua ini, timbul juga rasa kesian dengan PKR dan para penyokongnya. Kesian melihat mereka yang 'gagah' berbicara soal PRU 13, soal BN akan ditewaskan dan PKR akan memimpin Putrajaya dengan Anwar sebagai PM...rupanya hilang 3 kerusi!


Nasib la PKR...

1 comment:

Anonymous said...

pada pendapat saya kalau org bukan islam nak guna perkataan ALLAH, mereka masuk islam je laa.. boleh guna sampai hujung nyawa. kerana cuba hayati seruan ini " AKU NAIK SAKSI BAHAWA TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH"

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin