Search This Blog

Wednesday, May 12, 2010

3 Sebab LDP Tumbang - Najib.


Salam,

Sempena Ulangtahun Umno ke-64, Presiden YAB DS Najib Tun Razak menukilkan 3 sebab kenapa LDP, parti utama di Jepun yang kalah dalam piliharaya umum negara itu. Ingatan diberikan untuk dijadikan "iktibar dan sempadan" kepada Umno dan parti komponen BN.

1. Corak politik dalaman parti itu yang terdapat terlalu banyak kelompok. "Politik kelompok diutamakan daripada berkhidmat untuk rakyat,".

2. Parti itu lebih mementingkan 'special interest group' daripada kepentingan rakyat jelata. "Kelompok yang ada kepentingan lebih diutamakan tetapi tuntutan rakyat tidak diberi keutamaan."

3. LDP memulakan proses reformasi tetapi tidak mempunyai iltizam politik untuk terus meneruskannya. "(Mereka) kembali kepada zon selesa dan mempertahankan status quo. Rakyat lihat (parti itu) jauh di hati rakyat, tidak merasa denyut nadi dan bukan (menjadi) parti yang segar dan dinamik."

Ketiga-tiga faktor ini jika tidak diambil iktibar oleh Umno ( dan komponen BN ), dikhuatiri apa yang melanda LDP di Jepun akan berlaku di negara kita. Simptom sudah ada, tinggal sama ada rakyat Malaysia akan seberani orang Jepun atau tidak.

Terpulanglah kepada ahli Umno untuk berubah dan menafikan realiti di Jepun daripada berlaku di sini.

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin