Search This Blog

Monday, December 28, 2015

Beaufort - Tambunan - Ranau

27 /12 / 2015

Perjalanan menuju ke Kundasang Ranau kali ini tidak melalui jalan biasa, tetapi ikut jalan belakang melalui Tambunan, dr laluan Kimanis - Keningau.

Bertolak dari rumah bersama family seawal jam 9. Bilangnya berjalan awal supaya sampai awal. Plan banyak tempat mahu dilawat ni.


Seawal melintasi pekan Membakut, sudah kelihatan sayup-sayup bayang gunung Kinabalu. Berkobar-kobar rasanya...


Pemanduan mencabar bermula di sini. Mula mendaki banjaran crocker dr laluan Kimanis menuju ke Keningau. Jalan curam dan bengkang-bengkok. Kena pandu berhati-hati, jangan memain. Bagusnya jalan ni kurang sibuk. Cuaca cerah memudahkan perjalanan.


Lebih kurang sejam memandu, sampai di Pekan Keningau. Yang agak kurang ialah papan tanda arah jalan ke Tambunan. Nasib baik ada waze...

Di Keningau singgah membeli makanan sebelum meneruskan perjalanan. Destinasi pertama akan disinggahi ialah Air Terjun Mahua Tambunan.



Bagus sangat air terjun ni memang di tengah jalan antara Tambunan menuju ke Ranau. Dr pekan Tambunan menuju ke simpang ni rasa dalam 18km. Dr simpang ni masuk ke dalam dalam 6km, barulah nampak pintu masuk air terjun Mahua..

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin