Search This Blog

Friday, November 29, 2019

Seharian di Hatyai

21.11.2019




Sebelum ke Hatyai adalah dinasihatkan supaya mbaca pengalaman orang lain, perkongsian untuk memudahkan perjalanan.

Memulakan hari di Hatyai, untuk memudahkan perjalanan meneroka bandaraya Hatyai naiklah Tuktuk. Bincang dgn Mr. Sompong, dapatlah 1000THB utk sehari perjalanan di sepanjang Hatyai. Kalau mau ke Songkhla, kena bincang lagi harga. Malangnya, driver tuktuk ni x boleh cakap omputih atau melayu, agak susah bbincang.

Destinasi pertama tentulah restoran halal untuk sesi sarapan pagi. Dibawanya ke restoran dan agak mahal. Terfikir juga adakah restorang melayu Islam di sini memang harganya agak mahal?
Cuma terima kasih kpd abang staff restoran tu yg sudi jd translator kpd driver tuktuk destinasi yg mau dilawati.


Destinasi pertama: Hatyai Municipal City. Naik cable car ke puncak bukit dgn bayaran 20THB seorg. Apa ada di puncak? Patung Buddha yg sedang dibaiki.


Destinasi kedua : Masjid Songkhla yg besar tersergam indah. Di sekelilingnya perkampungan Melayu Islam. Di sini juga ada restoran halal tp memilih membeli makanan dengan penjaja di bawah masjid dgn harga yg lebih sesuai.

Destinasi seterusnya, pegi menembak di Hatyai Shooting Asociation. Macam real ja menembak dgn pistol peluru palsu dgn target dibawa pulang. Kalau ada penyakit lemah semangat, bagus jangan la pegi tempat ni.

Petangnya singgah di Kim Yong Market. Kira macam Pasar Besar Hatyai. Semasa pagi lalu di kawasan ni memang sesak dgn urusniaga. Sempat membeli makanan di gerai tepi jalan muslim yg bjualan. Harga cukup murah...nasi biryani 6 bungkus cuma 195THB.

Selepas tu, Mr Sompong hantar balik ke hotel, brehat sebentar. Malam ni  meneroka ASEAN Night Market. Hatyai happening di kawasan ni. Banyak barangan cenderahati dijual dgn harga yg sesuai di sini. Makanan pelbagai aneka rasa dan warna yg pasti halal juga dijual di sini. Selepas membeli-belah di sini terus bgerak balik ke hotel.

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin