Search This Blog

Tuesday, July 17, 2012

Pelajar bawa henfon ke sekolah?

Salam,

Cadangan KPM untuk membenarkan pelajar membawa henfon ke sekolah tahun depan perlu dikaji dengan serius, sebelum membuat keputusan. Seringkali berlaku, sesuatu keputusan terpaksa ditarik balik akibat salah membuat perkiraan....yang kesannya membawa kerosakan kepada imej kerajaan dan PM Najib.

Antara pro dan kontra cadangan ini, rasanya kebenaran membawa henfon ini akan membawa lebih banyak keburukan. Sebenarnya, ketika ini pun ramai pelajar yang membawa henfon secara sembunyi-sembunyi. Apabila kedapatan, ternyata pelajar menyimpan video atau gambar lucah dalam henfon mereka untuk ditunjukkan kepada kawan-kawan di kelas.

Malah didapati gambar kandid dan video yang tidak senonoh, yang dirakam curi oleh pelajar melalui henfon sudahpun banyak dimuat naik di media sosial. Perbuatan tidak baik ini kebiasaannya dilakukan pelajar bermasalah, kesan dari sikap tidak berdisplin pelajar, ketika mereka dilarang membawa henfon ke sekolah. Boleh kita bayangkan apa yang akan terjadi jika henfon dibenarkan dibawa ke sekolah?

Dikatakan kebenaran ini diikuti dengan syarat yang ketat, melalui pemantauan guru. Maka cadangan ini akan menambah beban kerja guru terutama guru displin untuk memastikan peraturan dan syarat dipatuhi pelajar - ketika guru ada banyak perkara lain berkaitan displin seperti ponteng kelas, merokok, bergaduh sesama pelajar, untuk diselesaikan.

Ketika beban perkeranian - ketika khabar pembantu guru sudah senyap - terus menghambat beban kerja guru, selain tugas rutin di kelas. Maka cadangan membenarkan pelajar membawa henfon ke sekolah ini, pasti akan menambah tugas harian guru.

Diharapkan cadangan yang kurang bernas ini dapat diperhalusi sebelum satu keputusan diambil. Jangan sudah terhantuk, baru tengadah!

1 comment:

Anonymous said...

Wonderful beat ! I wish to apprentice at
the same time as you amend your site, how can i subscribe for a blog website?
The account helped me a applicable deal. I were a little bit familiar of this
your broadcast provided bright clear idea

Here is my page; http://www.weeklyvolcano.com/Community/people/BeatriceH/

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin