Search This Blog

Loading...

Thursday, July 28, 2016

Petua Tercekik Tulang Ikan


(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bila makan ikan, risiko nak tercekik tulang tinggi kecuali makan isi ikan... Masa kecil dulu, MF pernah tercekik tulang ikan bilis je.. fobia betul rasa... Tapi di kampung tak susah bila tercekik tulang ikan... Banyak petua tradisional digunakan untuk melegakan kesakitan akibat tercekik tulang ikan. 

Antara petua mudah yang MF pernah buat dan lalui apabila tercekik tulang ikan. 

1. Telan Nasi Kepal
Ini petua popular dan mudah nak buat... Kepal nasi dan telan terus tanpa kunyah.. Insha Allah, kalau tulang tu tak tersangkut kuat pada tekak, mudah je lepas dengan nasi tu.

2. Minum Air Tudung Periuk Yang Dijampi
Petua ni pelik, tapi memang MF pernah buat. Arwah tok MF bagi minum air tudung periuk yang dijampi.. Tak tahu la dia baca apa.. Yang MF tahu dia baca Bismillah je... 

3. Minum Air Rendaman Mata Kail
Ni pun petua keluarga MF, mata kail gergasi yang pusaka arwah tok wan MF... Memang kalau tercekik tulang, ambil mata kail tu rendam dalam air dalam 5 minit, dan minum. Insha Allah dengan izin Allah, lega la sakit akibat tercekik tulang ikan tu. 

4. Minum Air Banyak-banyak
Petua selalu buat, minum air banyak-banyak.. Tapi petua ni tak mujarab mana la sebab air kan bersifat cecair. Jadi, hanya berkesan bagi tulang ikan yang tak tersangkit kuat pada tekak. 

Antara petua lain yang MF dapat dari internet:

5. Makan pisang tanpa kunyah... Kupas dan terus telan.

6. Ambil air, masuk dalam senduk, selawat 3 kali dan minum dalam 1 nafas. 

7. Celup jari dalam madu, selawat 3 kali dan hisap jari yang ada madu tu.. Insha Allah, tulang akan keluar katanya. 

8. Ambil 1 sudu cuka dan terus minum... Kalau terasa lagi kat tekak, minum lagi satu sudu dan jika masih rasa kepal nasi dan telan. 

9. Doa
Amalan dan petua lain... iaitu kembali kepada Allah dengan amalkan doa ini:


Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku” (Surah Isra’ : Ayat 80)

Bacakan al-Fatihah dan doa ini sambil mengurut bahagian halkum atau bahagian yang tertusuk duri/tulang. Ulang sebanyak 3 kali sehingga 7 kali bacaan. Boleh juga dibacakan pada air dan minum... Lakukan secara istiqomah. Usahalah...nak sembuh ke tidak atas izin Allah jua.... InsyaAllah.


Itulah petua-petua melayu lama dan moden untuk legakan kesakitan akibat tercekik tulang ikan... Memang fobia bila tercekik tulang ni kan... Jadi, jika berlaku lagi, boleh gunakan petua ini... MOga bermanfaat...

Kredit kpd http://www.mariafirdz.com/2016/03/9-petua-tercekik-tulang-ikan.html?m=0

Wednesday, March 2, 2016

Sang Kaloi di rumah baru


Bermula kemarin, maka bermulalah cerita hidup baru sang kaloi. Dari habitat asalnya di Sg Pilajau, seorang saudara telah menjual ikan kaloi ini. Cita-cita untuk memelihara ikan akuarium ni sudah lama terpendam. Cuma kesempatan yang belum ada.


Asalnya, kaloi ini dibeli untuk dimasukkan di kolam. Ramai kawan nasihatkan jangan...kaloi akan makan anak ikan. Jadi masalahlah pula...

Sudah terjanji dgn saudara mau ambil kaloi yang sudah ditangkap. Di mana mau simpan? Alhamdulilah, dipermudahkan urusan. Kawan karib Hj Lilkiplee Kadir mendermakan akuarium lama yg x diguna lagi. Retak sedikit, ditaruh silikon.

Selepas dibelikan mesin oksigen, maka sang kaloi pun memulakan hidup baru, ditemani anak talapia.

Banyak lagi yg mau dibuat dgn akuarium ni...demi melayan hobi baru ni. Tapi perlahan-lahan la ya...tunggu ada bajet la.

Tuesday, January 5, 2016

Kalendar Islam 1437H / 2016



Tarikh-Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2016 Bagi Malaysia

Tarikh Hijri
Tarikh Masihi / Miladi
Hari Perayaan / Kebesaran Islam
27 Rejab 14375 Mei 2016Israk dan Mikraj
1 Ramadan 1437 *6 Jun 2016Awal Ramadan / Permulaan Puasa
17 Ramadan 143722 Jun 2016Nuzul Al-Quran
1 Syawal 1437 *6 Julai 2016Hari Raya Puasa / Aidilfitri
1 Zulhijjah 14373 September 2016Awal Zulhijjah
10 Zulhijjah 1437 *12 September 2016Hari Raya Korban / Aidiladha
1 Muharram 14382 Oktober 2016Awal Muharram / Maal Hijrah
12 Rabiulawal 143812 Disember 2016Maulidur Rasul (Hari Keputeraan Nabi Muhammad S.A.W)
* Tarikh ini akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia

Wednesday, December 30, 2015

Desa Dairy Farm


Terkenal dgn jolokan New Zealand Sabah. Kata orang sebabnya pernah satu iklan susu tepung yang terkenal sebenarnya dibuat di sini walaupun dalam iklan tersebut katanya di New Zealand

Tempat ini terletak di Mesilou, 5km dari pekan Kundasang. Memang cantik dan mengujakan.


Bayaran masuk ke ladang ini ialah RM5.00 seorang. Ditutup jam 5 ptg. Sebenarnya kalau tidak mahu masuk pun boleh melihat suasana ladang lembu yang luas dari luar pintu masuk.


Lembu-lembu berkeliaran fokus makan rumput dalam kawasan yang berpagar. Orang bilang kalau baju merah nanti dikejar lembu tapi di sini ramai yang berbaju merah tapi tidak dipedulikan oleh lembu. Selamba ja pun lembu makan...


Cuaca redup berlatar belakang banjaran pergunungan memang mengasyikkan. Cuma yang mengganggu bau dari najis lemgu memang cukup tajam menikam. Dinasihatkan memakai mask.



Di bangunan ini dijual produk berkaitan susu lembu segar. Di bangunan sebelah ialah kilang pemprosesan susu lembu.

Si kecik berposing depan lembu.


Begitu ramai pelawat musim cuti kali ini. Bermacam ragam kelihatan.

Tuesday, December 29, 2015

Kolam Air Panas Poring


Poring Hot Springs tidak perlu diperkenalkan lagi. Destinasi wajib pigi jika bertandang ke Ranau. Dari pekan ke simpang masuk 3km, selepas itu masuk ke dalam 15km lagi melalui perkampungan suku kaum dusun yg menjadi majoriti di kawasan ini.


Bayaran masuk minima dikenakan. Pada musim cuti suasana agak sibuk dengan begitu ramai tetamu yg datang. Kena banyak sabar menunggu terutama di kawasan meletak kereta yg agak terhad.


Pelan susun atur kawasan kolam air panas ni. Elok dibaca teliti supaya tahu ke mana hendak dituju.


Sebenarnya, selain kolam air panas, taman ini juga menyediakan pelbagai cabaran menarik air terjun dan berjalan di jambatan gantung di atas pokok.


Selain kolam mandi terbuka, taman juga menyediakan kolam tertutup dengan bayaran tambahan. Malangnya trip kali ini tidak dapat ruang di tempat tertutup sebab sudah penuh. Kena tunggu 2 jam lagi...


Oleh kerana berkejar masa ke destinasi seterusnya, layan saja la di ruang terbuka. Kalau tidak mahu mandi, rendam kaki pun boleh...

Ladang Teh


Perjalanan seterusnya ke Ladang Teh yang menghasilkan jenama Teh Sabah. Terletak di Kg Nalapak, jaraknya 26km dari pekan Ranau. Sign boarg ini di simpang masuk ke ladang.


Jalan masuk ke ladang teh agak mencabar, gravel sepenuhnya. Pemandangan ladang teh yang cantik menghijau bermula di sini.


Sign board yang menunjukkan kita sudah masuk ke kawasan ladang nalapak.


Ladang teh yang menghijau, saujana mata memandang. Selama ni tau minum teh, kali ni baru tau gitu pulak pokoknya...hehe


Cafe untuk menikmati secawan teh panas yang memukau. Disediakan dalam pelbagai perisa. Ada juga dijual teh yang sudah diproses sedia untuk diminum. Tinggal sediakan saja ongkosnya...

Aura Homestay


Antara sign board yang pasti akan kita temui di sepanjang jalan antara Tambunan-Ranau, sebagai peringatan semasa pemanduan.

Jalannya agak lengang tapi perlu berhati-hati kerana banyak tempat yang rosak dan sedang dalam pembaikan. Di beberapa tempat jalan menjadi sehala kerana tanah runtuh.


Selepas lebih sejam memandu kita akan berjumpa Masjid Rahmaniah, menandakan kita sudah sampai ke Pekan Ranau. Bolehlah singgah di sini untuk solat dan menjamu selera di gerai yang tersedia di tepi masjid.

Dewan utama masjid ini masih ditutup akibat kerosakan gempa bumi yang melanda bulan Mei lalu.

Perjalanan diteruskan lagi menuju ke Aura Homestay di Kg Kinasaraban, Kundasang 15km dari Ranau.


Sign board home stay Kg Kinasaraban. Ada 13 buah rumah di sini tetapi Aura Homestay menjadi pilihan.


Keadaan dalam rumah. 3 bilik. Cukup selesa. Kemudahan memasak juga disediakan. 

Pandangan depan rumah dua tingkat. Sesuai untuk pakej keluarga dengan harga yang berpatutan.


 Pengusaha : Puan Jurati Masidin 0168446056.


Mengabadikan kenangan bersama tuan punya home stay yg baik hati. Ponsikou ( terima kasih dlm bahasa dusun ).

Monday, December 28, 2015

Air Terjun Mahua Tambunan - Day 1


27 / 12 / 2015.

Destinasi pertama trip kali ini ialah Air Terjun Mahua. Teruja sangat selepas sekian lama tidak berpeluang mandi air terjun. Rasa kali terakhir di Batu Hampar Gurun sekitar tahun 1989...

Dari simpang jalan Tambunan-Ranau jauhnya 6km masuk ke dalam. Harus berhati-hati, jalan sempit dan curam.


Dari pintu masuk kena berjalan kaki dalam 500 meter lagi. Dari jauh sudah kedengaran deruan air memecah keheningan sunyi hutan belantara. Tapi tempat berjalan ok bersimen.


Sebelum masuk pastikan membayar yuran dan mendaftar di buku pendaftaran.


Antara pokok tua yang terus dipulihara di kawasan ini...akan kita temui di laluan pejalan kaki. Usianya mungkin mencapai ratusan tahun. Bagusnya di sini, pokok bersaiz besar dilabel dgn nama pokok.


Inilah wajah air terjun Mahua. Ada dua 'kolam' mandi di sini. Siapa yang dapat bertahan mandi sampai setengah jam pun rasanya..memang hebat. Sebab sejuknya terasa hingga ke tulang sum-sum.



Antara tempat mandi yang sesuai untuk kanak-kanak...Tempat ni memang sesuai untuk berkelah dan berehat, lari dari kesibukan harian.  Cuma menyedihkan sikap kurang sivik pengunjung, meninggalkan sampah begitu sahaja. Mungkin juga kerana tong sampah agak kurang.


Sempat mengabadikan kenangan sebelum meneruskan perjalanan. Akan datang pasti akan datang lagi, belum puas meneroka keindahan Mahua. Suasana agak sibuk, ramao orang berkelah sempena musim cuti.

Beaufort - Tambunan - Ranau

27 /12 / 2015

Perjalanan menuju ke Kundasang Ranau kali ini tidak melalui jalan biasa, tetapi ikut jalan belakang melalui Tambunan, dr laluan Kimanis - Keningau.

Bertolak dari rumah bersama family seawal jam 9. Bilangnya berjalan awal supaya sampai awal. Plan banyak tempat mahu dilawat ni.


Seawal melintasi pekan Membakut, sudah kelihatan sayup-sayup bayang gunung Kinabalu. Berkobar-kobar rasanya...


Pemanduan mencabar bermula di sini. Mula mendaki banjaran crocker dr laluan Kimanis menuju ke Keningau. Jalan curam dan bengkang-bengkok. Kena pandu berhati-hati, jangan memain. Bagusnya jalan ni kurang sibuk. Cuaca cerah memudahkan perjalanan.


Lebih kurang sejam memandu, sampai di Pekan Keningau. Yang agak kurang ialah papan tanda arah jalan ke Tambunan. Nasib baik ada waze...

Di Keningau singgah membeli makanan sebelum meneruskan perjalanan. Destinasi pertama akan disinggahi ialah Air Terjun Mahua Tambunan.



Bagus sangat air terjun ni memang di tengah jalan antara Tambunan menuju ke Ranau. Dr pekan Tambunan menuju ke simpang ni rasa dalam 18km. Dr simpang ni masuk ke dalam dalam 6km, barulah nampak pintu masuk air terjun Mahua..

Sunday, December 27, 2015

Catatan USD


Selepas sekian lama tidak menulis, malam ini di Kg Kinisaraban Kundasang terdetik hati pula untuk menulis.

Namun, kali ini catatannya lebih kepada perjalanan hidup untuk dikongsi dengan rakan pembaca.

Selalunya, apabila mahu berjalan jauh ke tempat orang kita akan menggoogle untuk mencari info perjalanan dan tempat dituju. Sebab itu, kali ini tertarik pula berkongsi catatan perjalanan. Semoga perkongsian ini akan mendatangkan menfaat kepada rakan pembaca.

Selamat membaca dan bertemu semula di alam maya...

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin