Search This Blog

Monday, February 13, 2017

Singgah di Gambang Kuantan


Lebih kurang jam 3pm,  dgn doa safar bsama org rumah, kakak Maya dan adik Idah. Inilah kali kedua memandu di LPT1. Hiway cantik, jalan lengang. Hingga kadang2 rasa seakan2 seorang ja memandu di hiway yg panjang ni. Cuma cuaca agak kurang baik. Di beberapa tempat hujan turun.


Selepas lebih kurang 3 jam memandu,  sampai di Gambang. Janji dgn kawan yg mengajak singgah di rumahnya. Sedapnya mee dan karipap bsama teh O panas yg dihidangkan. Terima kasih PakNel@ Aznel Azharuddin dan keluarga.

PakNel ni ketua kelas kami masa sekolah dulu. Tegas tapi baik hati orangnya. Kesempatan waktu yg singkat x membolehkan sembang lama. Perjalanan kena diteruskan.

Kuala Terengganu mu tunggu aku datang....

KL Ke Bentong



Kesibukan urusan dunia sampai catatan kembara 1000km thenti x tsambung. Pagi ni sambil dengar ceramah tulis la sikit2 mana yg ingat. Bukan x lama tu,  dr awal bulan 12 skrg baru mau tulis hehe

************

Dari hotel di KL gerak terus ke Bentong lalu Karak Highway. Klu nda banyak kereta bukan Karak namanya. Pengalaman beberapa kali memandu di Hiway Karak sebelum ini membolehkan perjalanan semakin lancar.

Memandu di Hiway Karak ni memerlukan fokus yg tinggi. Kereta banyak,  jalan beralun,  selekoh tajam,  turun bukit pulak tu. Sambil dengar banyak pula xcden di kawasan ni.  Tu sebabnya hati sentiasa bdebar2 bila memandu lalu Hiway ini.


Bila nampak sign board ni maknanya hampir sudah simpang ke Bentong. Dari simpang ni lebih kurang 3km untuk sampai ke pekan Bentong. Bagi yg ke Bentong keluar ikut susur ni, Bentong Barat. Klu terus ke Kelantan tanpa masuk ke pekan,  teruskan perjalanan akan jumpa susur keluar Bentong Timur.

Sebab nak singgah rumah kakak ipar di Ketari jemput org rumah dan anak2 singgahlah kejap di Pekan Bentong. Sebelum memulakan perjalanan ke Pantai Timur melalui LPT1.

Sunday, December 11, 2016

Perjalanan 1000km


Hari ini baru di THotel,  Tawau baru berkesempatan update blog ni untuk share perjalanan 1000km sepanjang cuti sekolah kali ini.

Bermula pada penghujung bulan November lalu,  perjalanan dengan flight,  kereta,  basikal dan berjalan kaki bermula. Pelbagai kenangan pahit manis sepanjang perjalanan tersebut.

WB 6364 N Proton Saga FLX menjayakan perjalanan dr KL ke Pantai Timur kali ini. Berbaloi dgn sewanya dan minyak yg jimat. Terima kasih kpd anak buah Ibnu @ Vellu yg banyak membantu merealisasikan jelajah.

Syukurlah perjalanan kali ini selain meneroka tempat baru yg belum pernah dijejaki,  dapat bersua dgn kawan yg sudah puluhan tahun x berkesempatan berjumpa. Cuma kasian si Udin tidak dapat menyertai sebab masuk kem al-quran di Tawau.

Nda apa lain trip kita atur pula...



Thursday, July 28, 2016

Petua Tercekik Tulang Ikan


(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bila makan ikan, risiko nak tercekik tulang tinggi kecuali makan isi ikan... Masa kecil dulu, MF pernah tercekik tulang ikan bilis je.. fobia betul rasa... Tapi di kampung tak susah bila tercekik tulang ikan... Banyak petua tradisional digunakan untuk melegakan kesakitan akibat tercekik tulang ikan. 

Antara petua mudah yang MF pernah buat dan lalui apabila tercekik tulang ikan. 

1. Telan Nasi Kepal
Ini petua popular dan mudah nak buat... Kepal nasi dan telan terus tanpa kunyah.. Insha Allah, kalau tulang tu tak tersangkut kuat pada tekak, mudah je lepas dengan nasi tu.

2. Minum Air Tudung Periuk Yang Dijampi
Petua ni pelik, tapi memang MF pernah buat. Arwah tok MF bagi minum air tudung periuk yang dijampi.. Tak tahu la dia baca apa.. Yang MF tahu dia baca Bismillah je... 

3. Minum Air Rendaman Mata Kail
Ni pun petua keluarga MF, mata kail gergasi yang pusaka arwah tok wan MF... Memang kalau tercekik tulang, ambil mata kail tu rendam dalam air dalam 5 minit, dan minum. Insha Allah dengan izin Allah, lega la sakit akibat tercekik tulang ikan tu. 

4. Minum Air Banyak-banyak
Petua selalu buat, minum air banyak-banyak.. Tapi petua ni tak mujarab mana la sebab air kan bersifat cecair. Jadi, hanya berkesan bagi tulang ikan yang tak tersangkit kuat pada tekak. 

Antara petua lain yang MF dapat dari internet:

5. Makan pisang tanpa kunyah... Kupas dan terus telan.

6. Ambil air, masuk dalam senduk, selawat 3 kali dan minum dalam 1 nafas. 

7. Celup jari dalam madu, selawat 3 kali dan hisap jari yang ada madu tu.. Insha Allah, tulang akan keluar katanya. 

8. Ambil 1 sudu cuka dan terus minum... Kalau terasa lagi kat tekak, minum lagi satu sudu dan jika masih rasa kepal nasi dan telan. 

9. Doa
Amalan dan petua lain... iaitu kembali kepada Allah dengan amalkan doa ini:


Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku” (Surah Isra’ : Ayat 80)

Bacakan al-Fatihah dan doa ini sambil mengurut bahagian halkum atau bahagian yang tertusuk duri/tulang. Ulang sebanyak 3 kali sehingga 7 kali bacaan. Boleh juga dibacakan pada air dan minum... Lakukan secara istiqomah. Usahalah...nak sembuh ke tidak atas izin Allah jua.... InsyaAllah.


Itulah petua-petua melayu lama dan moden untuk legakan kesakitan akibat tercekik tulang ikan... Memang fobia bila tercekik tulang ni kan... Jadi, jika berlaku lagi, boleh gunakan petua ini... MOga bermanfaat...

Kredit kpd http://www.mariafirdz.com/2016/03/9-petua-tercekik-tulang-ikan.html?m=0

Wednesday, March 2, 2016

Sang Kaloi di rumah baru


Bermula kemarin, maka bermulalah cerita hidup baru sang kaloi. Dari habitat asalnya di Sg Pilajau, seorang saudara telah menjual ikan kaloi ini. Cita-cita untuk memelihara ikan akuarium ni sudah lama terpendam. Cuma kesempatan yang belum ada.


Asalnya, kaloi ini dibeli untuk dimasukkan di kolam. Ramai kawan nasihatkan jangan...kaloi akan makan anak ikan. Jadi masalahlah pula...

Sudah terjanji dgn saudara mau ambil kaloi yang sudah ditangkap. Di mana mau simpan? Alhamdulilah, dipermudahkan urusan. Kawan karib Hj Lilkiplee Kadir mendermakan akuarium lama yg x diguna lagi. Retak sedikit, ditaruh silikon.

Selepas dibelikan mesin oksigen, maka sang kaloi pun memulakan hidup baru, ditemani anak talapia.

Banyak lagi yg mau dibuat dgn akuarium ni...demi melayan hobi baru ni. Tapi perlahan-lahan la ya...tunggu ada bajet la.

Tuesday, January 5, 2016

Kalendar Islam 1437H / 2016



Tarikh-Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2016 Bagi Malaysia

Tarikh Hijri
Tarikh Masihi / Miladi
Hari Perayaan / Kebesaran Islam
27 Rejab 14375 Mei 2016Israk dan Mikraj
1 Ramadan 1437 *6 Jun 2016Awal Ramadan / Permulaan Puasa
17 Ramadan 143722 Jun 2016Nuzul Al-Quran
1 Syawal 1437 *6 Julai 2016Hari Raya Puasa / Aidilfitri
1 Zulhijjah 14373 September 2016Awal Zulhijjah
10 Zulhijjah 1437 *12 September 2016Hari Raya Korban / Aidiladha
1 Muharram 14382 Oktober 2016Awal Muharram / Maal Hijrah
12 Rabiulawal 143812 Disember 2016Maulidur Rasul (Hari Keputeraan Nabi Muhammad S.A.W)
* Tarikh ini akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia

Wednesday, December 30, 2015

Desa Dairy Farm


Terkenal dgn jolokan New Zealand Sabah. Kata orang sebabnya pernah satu iklan susu tepung yang terkenal sebenarnya dibuat di sini walaupun dalam iklan tersebut katanya di New Zealand

Tempat ini terletak di Mesilou, 5km dari pekan Kundasang. Memang cantik dan mengujakan.


Bayaran masuk ke ladang ini ialah RM5.00 seorang. Ditutup jam 5 ptg. Sebenarnya kalau tidak mahu masuk pun boleh melihat suasana ladang lembu yang luas dari luar pintu masuk.


Lembu-lembu berkeliaran fokus makan rumput dalam kawasan yang berpagar. Orang bilang kalau baju merah nanti dikejar lembu tapi di sini ramai yang berbaju merah tapi tidak dipedulikan oleh lembu. Selamba ja pun lembu makan...


Cuaca redup berlatar belakang banjaran pergunungan memang mengasyikkan. Cuma yang mengganggu bau dari najis lemgu memang cukup tajam menikam. Dinasihatkan memakai mask.



Di bangunan ini dijual produk berkaitan susu lembu segar. Di bangunan sebelah ialah kilang pemprosesan susu lembu.

Si kecik berposing depan lembu.


Begitu ramai pelawat musim cuti kali ini. Bermacam ragam kelihatan.

Tuesday, December 29, 2015

Kolam Air Panas Poring


Poring Hot Springs tidak perlu diperkenalkan lagi. Destinasi wajib pigi jika bertandang ke Ranau. Dari pekan ke simpang masuk 3km, selepas itu masuk ke dalam 15km lagi melalui perkampungan suku kaum dusun yg menjadi majoriti di kawasan ini.


Bayaran masuk minima dikenakan. Pada musim cuti suasana agak sibuk dengan begitu ramai tetamu yg datang. Kena banyak sabar menunggu terutama di kawasan meletak kereta yg agak terhad.


Pelan susun atur kawasan kolam air panas ni. Elok dibaca teliti supaya tahu ke mana hendak dituju.


Sebenarnya, selain kolam air panas, taman ini juga menyediakan pelbagai cabaran menarik air terjun dan berjalan di jambatan gantung di atas pokok.


Selain kolam mandi terbuka, taman juga menyediakan kolam tertutup dengan bayaran tambahan. Malangnya trip kali ini tidak dapat ruang di tempat tertutup sebab sudah penuh. Kena tunggu 2 jam lagi...


Oleh kerana berkejar masa ke destinasi seterusnya, layan saja la di ruang terbuka. Kalau tidak mahu mandi, rendam kaki pun boleh...

Ladang Teh


Perjalanan seterusnya ke Ladang Teh yang menghasilkan jenama Teh Sabah. Terletak di Kg Nalapak, jaraknya 26km dari pekan Ranau. Sign boarg ini di simpang masuk ke ladang.


Jalan masuk ke ladang teh agak mencabar, gravel sepenuhnya. Pemandangan ladang teh yang cantik menghijau bermula di sini.


Sign board yang menunjukkan kita sudah masuk ke kawasan ladang nalapak.


Ladang teh yang menghijau, saujana mata memandang. Selama ni tau minum teh, kali ni baru tau gitu pulak pokoknya...hehe


Cafe untuk menikmati secawan teh panas yang memukau. Disediakan dalam pelbagai perisa. Ada juga dijual teh yang sudah diproses sedia untuk diminum. Tinggal sediakan saja ongkosnya...

Aura Homestay


Antara sign board yang pasti akan kita temui di sepanjang jalan antara Tambunan-Ranau, sebagai peringatan semasa pemanduan.

Jalannya agak lengang tapi perlu berhati-hati kerana banyak tempat yang rosak dan sedang dalam pembaikan. Di beberapa tempat jalan menjadi sehala kerana tanah runtuh.


Selepas lebih sejam memandu kita akan berjumpa Masjid Rahmaniah, menandakan kita sudah sampai ke Pekan Ranau. Bolehlah singgah di sini untuk solat dan menjamu selera di gerai yang tersedia di tepi masjid.

Dewan utama masjid ini masih ditutup akibat kerosakan gempa bumi yang melanda bulan Mei lalu.

Perjalanan diteruskan lagi menuju ke Aura Homestay di Kg Kinasaraban, Kundasang 15km dari Ranau.


Sign board home stay Kg Kinasaraban. Ada 13 buah rumah di sini tetapi Aura Homestay menjadi pilihan.


Keadaan dalam rumah. 3 bilik. Cukup selesa. Kemudahan memasak juga disediakan. 

Pandangan depan rumah dua tingkat. Sesuai untuk pakej keluarga dengan harga yang berpatutan.


 Pengusaha : Puan Jurati Masidin 0168446056.


Mengabadikan kenangan bersama tuan punya home stay yg baik hati. Ponsikou ( terima kasih dlm bahasa dusun ).

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin