Search This Blog

Saturday, May 24, 2008

PULAU BATU PUTEH: SATU PANDANGAN

Kelmarin petang, ICJ secara rasmi telah memutuskan Pulau Batu Puteh adalah wilayah Singapura. Tiada apa yg boleh dilakukan lagi, kerana keputusan tersebut adalah muktamad. Mungkin banyak yg boleh dipersoalkan kepada keputusan ICJ itu, tetapi, sebagaimana Indonesia menerima keputusan ICJ berkenaan hak wilayah Ligitan dan Sipadan, yang memihak kepada kita, maka demikianlah juga hendaknya pertimbangan kita.
Rasanya, sebagai werga yg berdaulat, janganlah hendaknya kita bertempik sorak apabila mendapat sesuatu, tetapi menjadi tidak rasional apabila sesuatu tidak memihak kepada kita. Dalam dunia ni, manalah mampu kita mendapat semua perkara yg kita sukai. Adakalanya, sesuatu hajat tidak akan kesampaian...
Cuma, bagi saya ada beberapa perkara yg hendak dikongsi bersama di ruangan ini:
1. Beberapa jam sebelum ICJ membuat keputusan, yakni sebelum solat Jumaat, saya mengajak beberapa orang kawan untuk sama-sama berdoa, semoga keputusan ICJ memihak kepada kita, melalui SMS. Ada la yg bagi respon, yg ramainya mengambil keputusan berdiam diri. Masih ok, sebab saya tahu diorang juga berdoa macam saya.
2. Ada juga yg agak nakal, semacam sudah tahu keputusan ICJ, apabila membalas SMS saya, dgn mengaitkan 'kehilangan' Pulau sebesar separuh padang bola tu dgn kelemahan PM kita. Hingga katanya menyebabkan pemimpin besar kita TunM keluar UMNO kerana pulau tu dah 'dijual' kpd Singapura. Terkedu juga lidah...macam ndak percaya.
3. Apabila keputusan sudah diketahui, kita kehilangan pulau tu, aik macam betul tu pula SMS yg diterima, kata pulau tu sudah 'dijual'. Terfikir juga, keputusan di The Hague, Belanda, telah bocor beberapa jam di sini. Macam betul ?
4. Yang menjadi tandatanya saya, mengapa la begitu 'bebal'nya kita, para pembesar negara, pucuk pimpinan BN/Umno,dsb, duduk diam tercongok, macam tiada apa-apa, sedangkan wilayah sudah 'dijual' ?
5. Kemusykilan saya terjawab, apabila seorang kenalan membalas SMS saya. Dinukilkan SMS : Gila, baca keputusan penghakiman yg bersidang dari pagi jam 4.00 ptg baru diumumkan-yg buat tu sama nyanyuk dgn ....-...nak ikut semua dia buat termasuk kawal hakim. Sekarang ni semua pakai pendapat sebab pengaruh blogger tak bertanggungjawab-Fakta dah tak pakai dah.
6. Ok la, rasa lega sikit. Apabila seorg kwn SMS pg td tanya pdpt, saya jawab: Pdpt sy, moraliti rakyat turun, org Umno yg bfikiran celaru makin tbangang la kali ini, so kna jlskn dgn rakyat btul2, jgn lg diklirukn oleh anasir2 & pkhianat.
Salam.

1 comment:

Anonymous said...

asslamualaikum saudara,

Saya setuju dengan tulisan saudara bkenaan pulau bt puteh ni. Inilah masalahnya apabila ramai di kalangan kita tidak lagi rasional. Cubaan mengaitkan kehilangan pulau ni dengan kelemahan PakLah & tindakan Tun Mahathir keluar umno adalah sangat tidak adil.

Pemuda Zon Gadong 2008

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin