Search This Blog

Thursday, September 11, 2008

Tazkirah Ramadhan


Salam,

Hari ni kita bkongsi satu lagi keistimewaan bulan Ramadhan, yang harus kita phatikan, yang mungkin tiada pada bulan lain...kaitan Ramadhan dgn aspek Pengurusan Masa.

1. Apabila tiba bulan Ramadhan, maknanya telah setahun berlalu daripada Ramadhan yang lalu. Dalam tempoh 365 hari berlalu, apakah yang telah kita lakukan dan bagaimanakah masa kita habiskan ? Kedatangan Ramadhan mengingatkan kita tentang perjalanan waktu.

2. Ramadhan merupakan proses penjadualan kehidupan kita dengan kedatangan bulan puasa setahun sekali. Setiap Muslim seharusnya mendisiplinkan diri dengan menjadikan kegiatan puasa sebagai acara tahunan utama.

3. Dalam berpuasa pada bulan ini, ketepatan waktu amat dititikberatkan. Sesaat makan minum selepas imsak atau sebelum waktu berbuka, akan menyebabkan puasa terbatal. So, kena b'ingat dan bhati-hati, jangan puasa tbatal kerana sesaat cuma.

4. Puasa dan ibadat lain yg dilakukan sepanjang bulan Ramadhan ini merupakan pelaburan jangka panjang, sebagai persediaan menghadapi masa depan pada hari Akhirat kelak. Amat rugilah orang yang lalai dan tidak melabur pada hari ini.

Sekian, semoga bulan berkat ini menyedarkan kita kepentingan MASA!!!

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin