Search This Blog

Loading...

Monday, September 19, 2011

Sekatang kIta lebih selamat - Ku Li.

Sekarang rasa kita lebih selamat, kita lebih terjamin maka tak perlu lagi diadakan undang-undang yang menekan kepada kehidupan kita, kita mahu bebas bukan sahaja bebas merdeka, bebas berfikir, bergerak, berpersatuan, mengeluarkan pandangan dan sebagainya disamping supaya kita terlibat secara langsung ataupun secara tidak langsung dalam pembentukan masyarakat yang diidamkan oleh kita selama ini untuk masa hadapan,”

Salam,

Tiba-tiba selepas PM Najib umumkan pemansuhan ISA dua hari lalu, Tengku Razaleigh kata sekarang kita rasa lebih selamat. Ohhh, rupanya zaman ada ISA sebelum ni, Ku Li rasa tidak selamat.

Soalnya, siapa dan kenapa rasa tidak selamat? Orang yang rasa tidak selamat selama ini takut dicekup tanpa bicara ialah mereka yang bermulut mulut celupar dan berindak mengikut nafsu. Rasanya, tidak pernah rakyat kita yang baik dan jujur ditahan di bawah ISA. Mereka yang ditahan ialah mereka yang mengganggu keselamatan dan keharmonian negara.

Dengan adanya ISA, keganasan, tindakaln radikal dan pelampau dapat dikawal. Mereka yang cuba tunjuk hero ditahan ISA sebagai pencegahan sebelum melarat nanah menjadi barah. Sebab itu, rakyat Malaysia yang tidak pernah terfikir untuk melakukan huru-hara tidak pernah takut dengan ISA.

Apa yang ditakuti dengan ISA kala tidak membuat salah, tidak berniat membuat onar menghancurkan negara. Jika sudah berani mengocak ketenangan dan keharmonian penduduk negara ini, kenapa pulak takut dengan tindakan pihak berkuasa. Kebebasan yang disuarakan dan dituntut oleh rakyat kononnya, adakah kebebasan tanpa had? Semua orang bebas melakukan apa sahaja sehingga tergamak menghina pasukan Polis dalam peristiwa Bkit Kepong dan menyanjung komunis sebagai pejuang, atau mereka menggelar azan sebagai salakan anjing pada waktu subuh.

Sebab itu, kita berharap apa jua undang-undang yang menggantikan ISA selepas ini wajar mengambilkira pola penduduk yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama.

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin