Search This Blog

Saturday, July 5, 2008

APA BENARKAH INI...?S3

"Sumpah dengan junjung Al Quran untuk tentu kebenaran" Nik Aziz
Oleh Bernama, Mstar
Jumaat, 04 Julai 2008
KB: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata "mubahalah" atau bersumpah dengan menjunjung al-Quran adalah cara untuk menentukan kebenaran dan juga sesuatu yang dituntut dalam Islam.Sambil menyokong cadangan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berhubung perkara itu, beliau berkata melalui cara demikian, Allah SWT boleh melaknatkan mana-mana pihak yang bersalah.

"Dalam Quran sudah menyebut, setelah sudah tiada ikhtiar lagi dalam menyelesaikan kemelut yang memalukan itu, siapa yang tidak bersalah Tuhan tolong," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini, hari ini.

Cadangan Mufti Perlis. Beliau yang juga Mursyidul Am PAS berkata demikian sebagai mengulas cadangan Mohd Asri supaya kedua-dua individu yang dikaitkan dengan kes liwat iaitu Penasihat Parti Keadilan Rakyat Malaysia (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan "bermubahalah" atau bersumpah.

Dalam kenyataannya semalam, Mohd Asri berkata isu liwat yang membabitkan Anwar sudah semakin rumit dan rakyat pula menjadi keliru.

******************************************************************

Drama yg bermula dgn laporan polis oleh Saiful Bukahri, beberapa hari yg lalu, menjadi semakin kalut dan mengelirukan. Fitnah, khabar angin dan sikap prejudis, mengambil tempat. Semakin hari semakin ramai manusia yang menjadi tidak rasional.

Golongan yang tidak percaya Datuk Seri Anwar Ibrahim terlibat, terus berhujah menafikan tuduhan tersebut, dan menuduh ia sebagai konspirasi paling keji dan jijik ke atas bakal Perdana Menteri Malaysia ( kata mereka ). Lanjutannya, pelbagai perkembangan yang tidak masuk akal berlaku.

Segolongan pula, masih menanti keputusan siasatan pihak berkuasa ke atas kes ini. Kewibawaan pihak berkuasa dlm melaksanakan keadilan untuk semua rakyat Malaysia, masih utuh di kalangan golongan ini.

Mungkin cadangan pihak ketiga, yang tidak terlibat secara langsung dengan kemelut ini boleh digunapakai. Contohnya, idea Mufti Perlis Dr Asri Zainal Abidin, yang disokong oleh MB Kelantan, Datuk Nik Abd Aziz Nik Mat, supaya kedua-dua pihak, pelapor Saiful Bukhari dan tertuduh DSAI, untuk melakukan sumpah menjunjung al-Quran!

Cadangan ini agak 'radikal', tapi mungkin boleh membantu merungkai permasalahan yg berlaku. Lagipun, tidak bersalahan dgn tuntutan agama. Cuma, beranikah pihak terlibat bersumpah? Amacam ada beranikah?

3 comments:

Anonymous said...

Ini merupakan jalan terbaik untuk mereka untuk menyatakan kebenaran, kalau bersumpah, kalau salah pasti ada habuannnya nanti.

Ayuh rakan2 sertai perhimpunan 6 Julai ini di STADIUM KELANA JAYA untuk PROTES harga minyak kerana kita sudah GERAMM. Kita berjuang hingga ke titisan minyak yang terakhir. Silalah ke http://www.GERAMM.org untuk tandatangan tanda protes kenaikan harga minyak.

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

Aku Anak Silaun said...

ya ustaz, aku setuju, jika pihak penuduh dan tertuduh berani, inilah masanya...sambil pihak berkuasa buat siasatan, kita bsumpah. Kurang2 tlerai juga psoalan d kalangan rakyat Malaysia.

Anonymous said...

kita ada agama, bertunjangkan agamalah kita boleh membezakan yang haq dengan yang bathil.sekiranya kita ada ilmu tetapi menidakkan hukum Allah, apa gunanya ?

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin