Search This Blog

Wednesday, July 14, 2010

Iktibar Dari Piala Dunia.


Salam,


Temasya terbesar bola sepak Piala Dunia berakhir sudah. Seperti diketahui, Sepanyol telah menjadi juara. Kegembiraaan bagi pemenang, kekecewaan bagi yang kalah, semuanya telah berakhir.

Dalam seronok dan kecewa, banyak iktibar tersirat dari kejohanan ini yang boleh dipelajari. Untuk kita ambil pengajaran dan aplikasi dalam kehidupan seharian.


1. Kejuaraan yang digapai Sepanyol adalah hasil kesabaran mereka menunggu sejak sekian lama. Kesabaran mereka juga terserlah kali ini, dengan meningkatkan prestasi di setiap perlawanan sejak tewas dalam perlawanan pertama kepada Switzerland.


2. Belanda terkenal dengan permainan cantik, apa yang dipanggil 'total football'. Namun dalam bolasepak, permainan cantik tidak berguna jika kalah. Demikian juga, jika kejayaan hanya akan dikecapi


3. Brazil dan Argentina, dua nama besar yang ramai pengikut. Nama besar sahaja tidak memadai jika kalah bertarung. Maknanya, reputasi masa lalu tidak akan membantu menjamin kemenangan atau kejayaan.


4. England sebuah lagi pasukan yang dipenuhi warna-warni glamour. Sebelum kejohanan digambarkan sebagai pencabar utama kejohanan, yang ternyata palsu. Mereka tersungkur awal.


5. Empat tahun lalu, Itali dijulang selaku juara buat kali keempat. Kali ini mereka dimalukan

oleh pasukan kerdil seperti Slovakia. Ibarat roda, kali ini Itali terpaksa berputih mata melepaskan kejuaraan kepada pasukan lain.


Terdapat begitu banyak pengajaran yang boleh dipelajari daripada temasya empat tahun sekali ini bagi mereka yang mahu belajar. Pengajaran paling berguna tentulah di mana ada kemahuan di situ ada jalan, seperti yang ditunjukkan oleh pasukan Sepanyol. Kali pertama ke final terus mencatat nama sebagai pasukan kelapan menjuarai Piala Dunia.


Jumpa lagi 2014 di Brazil!


No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin