Search This Blog

Thursday, October 27, 2011

Alfatihah Untuk Muammar Gaddafi...

salam,

Selepas beberapa hari dijadikan bahan pameran, akhirnya mayat Allahyarham Muammar Gaddafi dikebumikan. Begitu marahnya rakyat Libya dengan Gaddafi sehingga jasad yang sudah tidak bernyawa pun 'dimalukan' sedemikian rupa.

Buat sementara waktu, rakyat Libya bersorak gembira meraikan kemenangan selepas berbulan-bulan berperang. Sorak-sorai gembira kedengaran di seluruh Libya kerana akhirnya 'musuh' yang paling dibenci tewas. Bukan sahaja berjaya dijatuhkan, malah berjaya dibunuh dan dimalukan.

Seperti di Iraq dan Afghanistan, 'diktator' diturunkan dari takhta kuasa oleh rakyat dengan bantuan PBB dan NATO. PBB sebagai badan pengawal dunia nampaknya begitu peka dengan nasib rakyat di Libya yang katanya ditindas. PBB begitu cekap membela nasib rakyat yang tertindas. Sayang, kecekapan PBB tidak pula terpakai dalam membela nasib rakyat Palestin yang sudah sekian lama tertindas dan dijajah.

Sampai bilakah kegembiraan rakyat Libya menyambut kemerdekaan mereka? Hanya masa yang akan menentukan. Masa depan Libya di era tiada Gaddafi belum dapat dipastikan. Namun berdasarkan pengalaman rakyat Iraq yang juga gembira selepas Saddam Hussein dijatuhkan, bayangan suram pasti menanti Libya.

Seperti yang diketahui umum, Barat dengan menggunakan PBB dan NATO sebenarnya lebih berminat dengan minyak Libya, di sebalik tuntutan demokrasi yang dilaungkan. Ditambah pula dengan kelantangan Gaddafi menempelak ego Barat dan menyokong perjuangan rakyat Palestin, maka semakin membara hasrat menjatuhkan Gaddafi.

Persoalan, siapa dan negara mana pula selepas ini? Soalan lain, mungkinkah Malaysia juga boleh menjadi sasaran? Tiada yang mustahil, apalagi dengan kemampuan negara kita membangun dan menjadi lambang kemakmuran di kalangan negara. Apatah lagi dengan wujudnya pemimpin dalan negara kita yang cenderung berpaling ke Barat untuk meminta ' bantuan '!

Alfatihah untuk Allahyarham Muammar Gaddafi....

1 comment:

C L J said...

Haji Mat Hassan atau Tok Janggut diKelantan hari tu pun lebih kuranglah layanan mereka.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin