Search This Blog

Saturday, January 21, 2012

Kes Liwat : Pro dan Kontra Rayuan...

Salam,

Akhirnya Pejabat Peguan Negara, di saat-saat akhir mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan Ketua Pembangkang DSAI daripada tuduhan meliwat Saiful Bukhari.

Dari satu segi, rayuan ini tidak menyalahi proses perundangan. Peguam Negara yang menjadi pendakwa dalam kes tersebut mempunyai hak untuk merayu. Seperti yang dilaporkan, keputusan Pejabat Peguam Negara memfailkan notis rayuan itu bagi membolehkan mereka memperolehi penghakiman bertulis Yang Arif Hakim dan rekod prosiding perbicaraan daripada Mahkamah Tinggi dan seterusnya mengetahui dengan jelas alasan-alasan penuh keputusan hakim tempohari.

Bagi pengadu, notis rayuan ini sudah tentu melegakan. Selain untuk memenuhi proses perundangan, tentu sahaja rayuan ini akan memberi peluang kepada tertegaknya keadilan kepada Saiful Bukhari. Di peringkat rayuan, keputusan lima hakim sepertimana diumumkan oleh Ketua Hakim Negara baru-baru ini, pasti lebih dapat diterima umum - walau apa pun keputusannya nanti. Hak Saiful untuk mendapatkan kebenaran seperti yang didakwanya akan tertunai dengan keputusan di mahkamah yang lebih tinggi.

Harus diingat, sebarang keputusan di peringkat rayuan ini belum lagi muktamad. Sama ada peguam negara atau Anwar mempunyai ruang mendapatkan keadilan di Mahkamah Persekutuan pula - sehinggalah proses perundangan tamat. Sementara menunggu peringkat demi peringkat proses ini, sewajarnya rakyat tidak dibawa sama untuk menyelesaikannya. Serahkan kepada kebijaksanaan para hakim untuk membuat keputusan.

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin