Search This Blog

Loading...

Sunday, January 1, 2012

Selamat Tahun Baru 2012....

Salam,

Ramai meramalkan tahun 2012 adalah tahun penentuan. Mementukan sama ada BN masih terus berkuasa atau Pakatan Rakyat akan melangkah ke Putrajaya selepas PRU13 nanti. Diramalkan pilihanraya akan diadakan tidak akan melebihi bulan Jun tahun ini.

Melihat kepada senario politik sepanjang tahun 2011, BN dan PR mempunyai peluang yang seimbang untuk memenangi pilihanraya. Ketika kelebihan silih berganti di antara kedua parti, cerita negatif juga tidak terlepas di antara keduanya. Parti manakah yang berjaya mengawal 'kerosakan' dalaman seharusnya muncul sebagai pilihan dalam kalangan pengundi atas pagar - yang memerhati dengan teliti perkembangan semasa.

Sementara pilihanraya belum tiba, eloklah BN dan PR melakukan gerak kerja parti masing-masing dengan berhemah. Gelanggang politik tidak memerlukan permainan kasar, hanya untuk memenangi kuasa. Rakyat pun sudah muak melihat tindak-tanduk penggiat politik yang melampaui batas, seolah-olah rakyat terlalu bodoh untuk membuat penilaian objektif. Berkempenlah dengan cara yang adil untuk mencanang kelebihan memilih parti masing-masing.

Namun seperkara yang dilihat kelebihan BN setakat ini berbanding PR, tentu sahaja pendekatan mesra rakyat yang ditunjukkan oleh PM Najib. Pendekatan berjumpa dengan seramai mungkin rakyat di peringkat bawah - dari pemandu teksi ke peniaga restoran, golongan belia sehingga ke peminat bola - nampaknya memang menarik. Rakyat berharap pendekatan ini diteruskan bukan setakat untuk menghadapi pilihanraya, malah diteruskan pada masa depan.

Kesungguhan PM Najib dalam melaksanakan tranformasi ekonomi, sosial dan politik seperti yang dijanjikannya juga cukup mengujakan. Pelbagai bantuan yang disalurkan demi kebajikan rakyat terbanyak amat disokong. Realitinya, slogan rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan benar-benar diterjemahkan. Diakui memang banyak lagi yang perlu dilaksanakan, namun berdasarkan pendekatan yang dijalankan memang tidak dapat disangkal bahawa akan ada banyak lagi usaha memajukan rakyat dan negara selepas ini.

Diharapkan pada tahun 2012 ini negara akan terus makmur dan maju, dalam keadaan rakyat terus bertoleransi dan hidup aman harmoni...

1 comment:

Blog Administrator said...

mah mantap ustadz, perkenalkan saya akmil  from indonesia. kalo ada waktu tolong berkunjung ke blog saya ya... terima kasih

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin