Search This Blog

Friday, March 5, 2010

Belia Terkandas : Syabas Saudara Jamawi Jaafar!


Salam,

Berikutan 'kegemparan' isu belia Sabah terkandas di ibu negara dengan menumpang berteduh di rumah kebajikan rumah ibadat dan ketiadaan pekerjaan, Exco Pemuda Umno Malaysia Saudara Jamawi Jaafar telah mengambil inisiatif menjejaki dan meyelami permasalahan yang berlaku.

Selaku Ketua Pemuda Umno Tenom, usaha gigih Jamawi menangani kemelut ini sangat membanggakan. Dilaporkan selain membantu mencarikan pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan dan kemahiran belia ini, Jamawi juga telah membantu sebilangan belia yang kehilangan kad pengenalan untuk mendapatkan pengenalan diri di Jabatan Pendaftaran Negara.

Sebilangan belia yang tidak lagi mahu bekerja di ibu negara telah diusahakan untuk dihantar kembali ke kampung halaman di serata pelusuk Sabah. Menurut Jamawi, kebanyakan kes yang berlaku adalah kerana belia ini tertipu dengan janji manis majikan dan agensi pekerjaan yang membawa mereka bekerja di ibu negara.

Daripada insiden ini, banyak pengajaran yang boleh diambil. Terutama kepada belia yang berhasrat merantau bekerja di ibu negara atau mana-mana negeri di Semenenjung supaya lebih berhati-hati pada masa depan. Tidak salah untuk mencari rezeki dan menimba pengalaman, namun harus dipastikan agensi yang menawarkan pekerjaan adalah agensi yang sah, bukan jenis mengambil kesempatan.

Di pihak kerajaan negeri pula, fungsi Rumah Sabah di Kuala Lumpur wajar dimantapkan sebagai 'Rumah' untuk anak-anak Sabah di Semenenjung membuat rujukan apabila timbul masalah. Mungkin yang biasa dan berpengalaman ke ibu negara tidak timbul sebarang masalah, namun bagi belia dari pedalaman terutamanya yang pertama kali menjejakkan kaki di rantau orang, kewujudan Rumah Sabah pasti dapat membantu.

Apapun syabas diucapkan kepada Saudara Jamawi yang bertindak proaktif membantu belia terkandas ini!

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin