Search This Blog

Wednesday, April 14, 2010

Signal dari Hulu Selangor sudah cukup jelas…


Dari Agendadaily, oleh Roslan Bian.

Dalam politik hanya ada satu juara dan tiada naib juara.

Atas faktor itu, Presiden MIC Datuk Seri Samy Vellu harus menerima dengan hati terbuka kuasa prerogatif Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Pengerusi BN untuk meletak siapa sahaja daripada MIC yang diyakini calon terbaik untuk bertanding di Hulu Selangor pada 25 April ini.

Ayat mudahnya, beliau kena tunduk pada istilah ‘menang-menang’ dalam menentukan siapakah calon yang boleh menjamin kemenangan kepada BN bukannya mengambil kira politik dalaman MIC.

Dalam kontek pilihanraya kecil parlimen Hulu Selangor, Presiden MIC itu patut sekali sedar dan faham bahawa BN perlu muncul juara selepas tsunami politik Mac 2008 dan BN tewas tujuh daripada sembilan pilihanraya kecil sebelum ini.

Kesediaan Perdana Menteri tetap berpegang kepada semangat setiakawan BN dengan mengekalkan calon pilihanraya kecil itu kepada MIC ketika desakan pemimpin dan ahli-ahli UMNO mahu kerusi itu dikembalikan kepada UMNO adalah sesuatu yang perlu beliau hargai dan dokong tanpa menimbulkan sebarang masalah.

Ramai yang hairan bagaimana beliau begitu taksub dengan usahanya untuk memartabatkan kedudukan Datuk G Palanivel selaku Timbalan Presiden MIC tanpa mengambilkira realiti politik semasa di Hulu Selangor.

Soalnya mampukah beliau berharap calon pengganti kerusi presiden MIC itu bertanding di situ selepas empat penggal dipilih pengundi-pengundi Hulu Selangor dan tewas dalam pilihanraya umum lalu.

Apa lagi dengan berlegarnya cogankata ‘ MIC boleh…tapi tidak Palanivel ’ yang luas menjalar di Hulu Selangor.

Najib pasti sudah mendengar denyut nadi pengundi-pengundi di Hulu Selangor sebelum menyerahkan nama bakal calon kepada timbalan beliau Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk buat pengumuman pada hari Khamis 15 April ini.

Boleh kata kebanyakan laporan baik oleh media dan menerusi tinjauan rambang oleh pelbagai pihak yang berkaitan memberi senario yang suram bagi BN jika Palanivel yang menjadi taruhan.

Setback itu dan polimek yang pasti berbangkit dengan sendirinya boleh mempengaruhi mood jentera pilihanraya BN yang menjadi salah satu faktor terpenting dalam menentukan menang kalah dalam pilihanraya kecil yang sengit begini.

Selanjutnya di sini.

V.Mugilan calon terbaik BN/MIC di Hulu Selangor.

5 comments:

TokJanggut said...

Aku setuju benar....signal dari Hulu Selangor sudah cukup jelas....Melayu Hulu Selangor tolak MIC...MIC bukan tuan tanah.....memang cukup jelas.

Anonymous said...

Jom kita ramai2 TOLAK siapa saja Calon MIC...V Mugilan atau G palanivel Kita tolak...Boikot jangan undi MIC!

Anonymous said...

Jom kita ramai2 TOLAK siapa saja Calon MIC...V Mugilan atau G palanivel Kita tolak...Boikot jangan undi MIC!

Anonymous said...

Jom undi protes tehadap BN!

Tok Sabah said...

ya, mari kita tolak calon BN, bukan MIC saja, UMNO pun kita tolak...

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin