Search This Blog

Loading...

Wednesday, July 22, 2009

Imam Sabah Sertai DAP!



Salam,

Jika benar berita ini, sesuatu harus dilakukan. Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah ( JHEAINS ), patut tahu bagaimana cara 'mendidik' imam ini. Mungkin kerana dia tidak tahu atau ada sebab lain.

First imam to join Sabah DAP

Johnny Chan
Saturday, 18 July 2009 10:00

BEAUFORT (Sabah) - Sabah DAP is following the steps of ex-BN component party Sabah Progressive Party in focusing on the recruitment of Bumipteras.

It scored its first 'scoop' among the Malay community when Haji Jusri Kamat, an imam (congregation head) from Beaufort signed up with the party.

In a ceremony here Friday, Jusri handed over his application form to join the DAP to the party's state chief and Kota Kinabalu MP Dr Hiew King Cheu. ALso present were state vice-chairman Edward Ewol Mujie, Beaufort DAP chief Jinlin bin Abdul Rahman and other branch chairmen and members. (photo)

However, this is surprising in Sabah as people in the state are more open and liberal about religion.

Jusri said he decided to join DAP because he admires the devotion and spirit of DAP leaders in the state to help the people.

"The party inspires a lot of people in Sabah, and the people now understand that they cannot depend too much on the Barisan Nasional government, but have to stand up to find ways to survive, both economically and politically.

More Bumiputera branches

He expressed the hope that his move would encourage more Muslims in the state to join the party and work for a better future for the state and people.

Hiew said the Sabah DAP is gaining more support from the Muslim community in Beaufort and other parts of Sabah.

"We will work harder and push forward to further strengthen the support from all corners of Sabah in order to achieve a grand victory in the next general election," he said.

"A change to the present government is the only solution to the many long and outstanding problems in Sabah. So if Sabahans want a change, we have to work hard together and help change Sabah," he added.

Hiew also announced that the party will be setting up more Bumiputera branches in such places as Kota Belud, Tenom, Ranau, Lahad Datu, Kudat, Tawau and Sandakan

17 comments:

Senjaliza said...

Imam ini pun manusia biasa yang cukup dengan hawa nafsu dan keinginan. Bila keinginan politiknya tinggi dan tidak mendapat ruang di tempat lain maka apa saja peluang terbuka baginya akan terus diterjuninya. Ungkapannya semasa menyertai DAP tidaklah dirujuk kepada khutbah, hadis dan Al Quran melainkan dari "keinginannya". Lagipun dia belum tentu imam yang bertauliah. Imam "kampung @ kampungan" kot!

megat said...

imam ni rasanya buta politik,dia tak tau DAP tu anti negara islam

melikapakjangak said...

Kalau dah parti yang kononnya parti Islam boleh makan setalam dengan DAP, tentulah tidak pelik kalau ada imam masu DAP terus.
Sama ada ayam mati disembelih secara halal atau yang mampus dipulas tengkuh boleh dimasak satu belanga, bedal aje lah. Bila ditanya halal ke tidak, jawapan mudah: TIDAK WAJIB USUL. Sepatut imam tu masuk Pas tetapi namapkanya dipilih DAP. Bagaimanapun kita kena yakin bahawa apa yang belaku (termasuk kes imam masuk DAP jika betul) yang kadang-kandang tidak terpfikir oleh kita, past ada hikmahnya untuk kita guna akal berfikir dan akan memilih yang terbaik. - RAMLI ABDUL HALIM

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ustazSAID said...

Maaf Anon 2:43pm, komen anda tida mcapai standard di blog ini. Anda digalakkan mbuka blog sendiri dan beri komen sendiri! TK

matlan said...

asalamualaikum ustaz, aku kenal sangat dengan kedua saudara kita yang masuk DAP didalam gambar ni,.....ni jenis manusia yang kalau di ibaratkan islamnya, yang jenis kalau beli nombor ekor nda salah, sembahyang tinggal-tinggalan nda apa, puasa penuh sebulan, raya sambut sakan , babi tetap haram......tapi kalau pilihanraya durang lah yang paling depan minta itu, minta ini...yang paling di kejar "sonsong"........pecaya la ustaz, tiada lain agenda nya tu, selain untuk dapat duit, dan ini jenis yang tak pandai kenyang......orang macam ini lah yang perlu dihapuskan dalam masyarakat islam....selagi kita simpan ianya akan menjadi perosak dalam parti, pemusnah ummah, dan virus kepada masyarakat, nasib baik durang ni hidup di zaman sekarang, kalau di zaman Rasulullah (s.a.w) atau di zaman Khalipah sudah sah di pancung kepala.......allah hu alam.

Warisan Tamar @ KL said...

relevankah lagi tagline `basatu tokou tumidong'?

Mungkin DAP bertanding di Klias PRU akan datang...hehehe...Bayangkan Lim Guan Eng makan ambuyat!

Bisaya memang serba boleh...betulkah bro?

SILA HUBUNGI said...

SALAM SEJAHTER SEMUA. Saya dengan hormatnya menjemput Ustaz dan pengunjung Blog ini untuk melawat Blog saya di www.sabah-4life.blogspot.com terima kasih.

Anonymous said...

Pak Imam pon dah tak minat masuk PAS lebih baik masuk DAP aku setuju..
Sebab ketua PAS pun belum betul benarnya..macam nizar tu..orang mampos pon di bawakan lilin..tafakur dengan khyusuk..begitu juga dapat di lihat..ada pulak gambar yg. pakai ketayap pon dah tunduk kat lilin..bagi hormat kat gambar simatai..tak tau le aku..kalu aku memang tak sanggup..aku lebih jaga akidah dari politik..

Datu sulaiman said...

Salam ustaz,
Nampaknya emosional betul kawan-kawan kita, mencaci dan menghina rakan-rakan yang tidak sehaluan politiknya..Inilah barangkali yang dikatakan 'racism' Apakah perlu sesorang itu disekat kebebasannya memilih jalan politik, hanya kerana dia memilih parti yang bukan UMNO.. Janganlah sesuka hati meleparkan tuduhan.. DAP adalah parti politik .selama hampir 50 tahun kita merdeka dan duduk dalam sebuah negara majmuk, mengamalkan rukun negara, tetapi sayang masih ramai kawan-kawan yang begitu tebal sikap perkauman mereka..Geli hati saya dengan rakan-rakan yang begitu taksub dengan kaumnya dan menganggap hanya dia saja yang betul dan dia saja yang Islam nya sempurna.. assabiyah mungkin ?

Pak Tam said...

Jangan salah Imam tu. Jika PAS sebuah parti Islam dan pemimpinnya boleh duduk semeja dan berpeluk mesra kenapa pula tak boleh dia menyertai DAP. Dia tentu tidak percaya jika mengatakan DAP adalah parti anti Islam. Jika DAP begitu tak mungkin PAS mahu bersama DAP dalam PR. Itulah mungkin persepsi awal Imam itu terhadap DAP.

http://suaraperpaduanmelayu.blogspot.com

Datuk Sulaiman said...

pak tam,

cuba huraikan satu fakta saja yang menujukkan DAP adalah anti Islam, kerana sdr berlaku zalim dengan tuduhan seperti ini kepada orang-orang Melayu yang menjadi ahli DAP.. apakah kerana DAP menentang UMNO maka pak tam menuduh parti ini anti Islam.???

nenek kebayan said...

Nenek rase imam ni dah ikut Tn Guru Nik Aziz.

nenek kebayan said...

Kalau PAS ni betoi2 handae, cube laungkan kat Karpal Singh - "Kami mahu negara Islam di tubuhkan apabila PR memerintah"

Cubae le kalau berani.

Keliwon Jantan said...

kalau PAS tidak berani, nenek kebayan @ keliwon siang hari tentu berani..silalah...

jUNAIDI said...

wwO.. WO.. nanti Dulu DS ... kita bukan nak emosi tak bersebab ... kita adalah bala tentera UMNO dan BN kita akan bangkit jika ia disanggah ..kita tidak perlukan ahli UMNO @BN yang belot dan senang - senang memperlekahkan kita . jika nak masuk - masuklah apa apaparti sekali pun PKM ..tetapi tak payah ghuna jawatan yang diperjuangkan UMNO &BN .... kalau mau juga tunggulah DAP memerintah Sabah ... kalau DAP bolah perintah sabah pemuda pemuad UMNO sabah janji akan berendam disungai Kinabatangan dan Beaufort 3hari , 3 malam ....

sasha2020 said...

Aku tak heran kalau Imam macam tu masuk DAP. Nampak sangat fikiran dia terlalu cetek dan buta kebenaran.

Sebab tu kita pernah dengar ada Ustaz dan imam merogol anak murid dia. Orang-orang macam inilah yg dikatakan Munafik.

Janganlah disebabkan pada zahirnya nampak bagus kononnya membela rakyat. Tapi, sebenarnya memperjuangkan kesamarataan yg tak boleh diterima.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin