Search This Blog

Sunday, November 16, 2008

SABAR AJALAH !

Seorang kawan yang berhajat menawarkan diri bertanding satu jawatan utama dalam Pemilihan Umno di sebuah Bahagian baru-baru ini, telah ‘dinasihatkan’ supaya membatalkan hasrat tersebut dengan alasan untuk berkompromi dan mengelakkan perpecahan.

Sebagai tawaran, kawan tersebut ‘dijanjikan’ satu jawatan utama yang dilantik oleh pimpinan bahagian. Ketika itu, kawan tersebut telah mula mendapat pencalonan daripada cawangan yg bsidang. Demi menghormati pimpinan bahagian, kawan tersebut dengan kejujuran dan keikhlasan hati, telah bersetuju dengan ‘nasihat’ yg diberikan.

Apa yang blaku kemudiannya kini menjadi sejarah. Selesai pemilihan, dalam mesyuarat yg diadakan baru-baru ini, kawan ini hanya diberi jawatan kecil – tidak sebagaimana yg dijanjikan. Kawan tersebut mjadi keliru, dan menolak jawatan tsebut.

Kawan tsebut terus dalam dilemma : Menjadi penyokong ‘setia’ atau ‘pemberontak’ – Kalau mjadi pemberontak mungkin tpaksa dipujuk dan diberi ganjaran tapi kalau jadi penyokong setia, beginilah jadinya…

Pengajaran daripada kisah kawan ini, dalam politik jangan cepat percaya dengan ‘nasihat’ dan ‘janji’. Mungkin ada udang di sebalik mee. Kepada kawan tsebut, nasihat saya : SABAR ajalah – inilah pkataan yg paling baik boleh diberikan. Dalam politik juga, pkataan SABAR ni kena simpan banyak-banyak…

Tunggu dan sedia untuk 3 tahun lagi, mungkin ada cerita !

No comments:

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin