Search This Blog

Monday, July 20, 2009

Apa Yang Tidak Kena Dengan Gambar Ni?



Salam,

Gambar ini sudah dipaparkan di blog Parpu Kari dan Tok Rimau. Melihat gambar ni, kelihatan ada sesuatu yang tidak kena!

Rasanya, atas dasar kemanusiaan tidak salah untuk bersimpati dengan kematian seorang anak muda bernama Teoh Beng Hock. Namun, janganlah kerana hendak sangat mengambil hati sehingga perlu melakukan ritual sebegini!

Perlukah ditubuhkan Suruhanjaya Diraja?

Apalah nak jadi dengan kita rakyat Malaysia, politik bukan lagi untuk orang yang hidup. Orang mati pun terpaksa dipolitikkan demi kerakusan mengajar kuasa!

9 comments:

Anakbukitgantang said...

salam, untuk Bro yang pakai songkok tu, let me tell you a piece of my mind, holding candle at death vigil/wake is not in Islam Bro

My experience, waking ritual fro the death of my late mother in law and father in law, staunch Roman Catholic followers, never had candle holding event okay.

My in laws, in Borneo, respect me enough to be steadfast and adhered to my Islamic belief.

Bicara Sungai Pinang said...

ader komen harun taib di blog sungaipinangkapar.blogspot.com
hihihih

ex-umno dulu said...

itu bukan ritual keagamaan lah brother said..kunun niat kamu orang nak tunjuklah bahawa kunun orang itu sudah tergelincir dari agamanya...come one lah ! jangan coba membuat fitnah...

Pejuang said...

Kuasa politik bagi rakyat dinegara demokrasi sangat penting. Kuasa politik menetukan siapa yang berhak untuk memerintah.

Malaysia adalah satu contoh negara demokrasi yang berbilang kaum. Setiap kaum ini berhak menguasai kuasa politik. Berlainan pula dengan negara jiran seperti Indonesia Thailand dan Myanmar dimana kaum lain tidak berhak menguasai kuasa politik.

Syeikh YB said...

1. Saya menafikan bahawa gambar dan majlis yang didakwa sebagai majlis berkabung bagi memperingati kematian Teoh Beng Huat seperti didakwa pihak diatas. Gambar tersebut dan upucara menyalakan lilin adalah semasa sesi Sidang Media pada jam 11.00pagi 17 July , bertempat di wisma DAP Ipoh. Sidang Media tersebut dianjurkan oleh Skretariat Pakatan Rakyat yang dihadiri oleh sekitar 20 ADUN PR dan pimpinan tertinggi parti.

2. Memegang lilin dan Colok bagi orang cina adalah budaya nenek moyang yang sudah turun temurun diamalkan. Kebetulan saya adalah bekas penganut agama Buddha selama 22 tahun sebelum memeluk Islam, saya ingin jelaskan bahawa menyalakan lilin adalah budaya yang diamalkan oleh bangsa kami turun temurun malah ia menjadi amalan kepada penganut Islam di negara China. Sebab itulah jika kita berkunjung dimana-mana mesjid di China kita pasti akan dapat membeli colok yang dijual dimesjid.

Semasa sembahyang hari raya puasa atau haji, jangan terkejut bila kita menyaksikan kumpulan Imam dan Persatuan Islam serta AJK Mesjid berbaris masuk ke dalam mesjid dengan memegang colok yang dinyalakan sambil mengalunkan takbir hari raya, dan sebelum melangkah masuh ke dewan sembahyang colok itu ditinggalkan diluar (saya ada koleksi gambar mengenai upucara ini).

3. Kami sama-sama memegang lilin sebagai menghormati acara selingan yang diadakan dalam sidang media itu dan bukannya bertafakkur seperti yang diminta. Sebelum ini sudah sekian banyak teman bukan muslim yang menghormati upucara membaca doa dan pelbagai majlis.


sumber :

http://idhamlim.blogspot.com/

reek said...

Najib is the son of bitch and he is also scrap of the earth!

He definitely will get the punishment from God!

ex-umno said...

ustaz,
awasi komen-komen rasic dalam blog sdr ni.. jangan sampai ada yang boleh dikenakan tindakan dibawah akta hasutan..

matlan said...

asalamualaikum ustaz, nampaknya ada yang hangat di dalam blog ini, biasa la kalau dah lumrah manusia tak habis-habis nak menyalahkan orang lain, berkenaan gambar di atas, terpulang la kepada individu nak tafsir apa pun yang dia suka, walau pun ada yang berpendapat ianya umpama budaya turun temurun mesyarakat islam di cina, tapi di sini saya nak sama-sama memperingatkan bahawa memegang lilin, menyalakan lilin , atau colok di dalam satu-satu perayaan atau mengingati orang mati bukan suatu yang pernah di ajarkan di dalam islam, atau perkara yang pernah di ajarkan oleh rasulullah, tetapi tidak semestinya pengunaan lilin dan colok itu haram , ianya bergantung kepada niat dan tujuan pengunaannya, kalau pengunaan lilin untuk menerangi mesjid dan jalan2 ketika hari raya dan pengunaan colok untuk mengharumkan susana rumah dan masjid ianya tidak salah, tetapi saudara kena jelas ianya bukan perkara wajib di dalam agama, mesti jelas tentang perbezaan amalan adat dan amalan agama, ada adat yang perlu kita tinggalkan jika ianya bertentangan dengan ajaran islam, and for mr. Boleh , we dont have to think twice about islam, but you the one who should think why islam forbid pig since 1400 years ago????...allah hu alam

Harimau-Menaip said...

Kurang ajar punya vesewe.

Ustaz,

Kenal ke siapa vesewe ni? Den nak cili pipit dia.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin