Search This Blog

Friday, July 31, 2009

BN: Apa Yang Tidak Kena?


Salam,


Seorang demi seorang, selepas bekas MP Gerakan Lee Kah Choon, disusuli Kapt Abu Zahar Hashim dan Zaid Ibrahim. Terbaru Chua Jui Meng dan SS Subramaniam pula bertindak keluar dan menyertai pakatan pembangkang.


Apa yang tidak kena?


Barisan Nasional wajar mengkaji dan meneliti perkembangan yang berlaku. Ini bukan kes terpencil, yang hanya boleh diselesaikan dengan alasan tidak menggugat kekuatan parti.


Baik Umno, MCA, MIC atau Gerakan seharusnya melihat dari segenap sudut mengapakah pemimpin atau bekas pemimpin utama parti ini meninggalkan perjuangan parti masing-masing? Mereka meninggalkan parti di kala parti sedang berkuasa, dengan menyertai pakatan pembangkang.


Kajian ini penting untuk setiap parti bermuhasabah, menilai kelemahan dan mengambil tindakan proaktif membendung gejala 'menyeberang' parti ini daripada berleluasa, yang akhirnya boleh menjadi parah.


BN harus berani mengakui setiap kelemahan yang berlaku. Berani pula untuk mengambil tindakan pembetulan. Malah setiap parti mesti berani melakukan transformasi, jika sebabnya adalah pimpinan yang sudah terlalu lama ditampuk kuasa atau dimamah usia, sewajarnya pemimpin ini menyedari untuk melakukan

peralihan kuasa.


Jika BN leka, alpa dan cuai dalam meneliti perkembangan yang berlaku ini, dikhuatiri fenomena ini akan terus melemahkan BN dan mungkin menjadi pemangkin tersungkurnya BN pada PRU13 nanti?


9 comments:

Dollah said...

Selama ini aku kutuk hang ustaz, kali ini aku sokong pendirian. Hang bila nak menyeberang dari parti karat tu. Kalau cina, india dah tak suka UMNO-BN takkan hang pun nak tunggu.

Anonymous said...

Salam Ustaz said,

Rentetan dari peristiwa ini sebenarnya menjelaskan kepada Najib bahawa kesilapan dasar umno selama ini menindas dan mendiskriminasi bangsa sendiri telah menjauhkan rakyat dari umno baik Melayu ,Cina,India dan Rakyat sabah yang kecewa dengan umno yang mementingkan kroni dan mereka yang elit dengan umno sahaja,selepas ini saya yakin TENGKU RAZALEIGH HAMZAH akan menyertai Pakatan rakyat...


Rakyat Johor.

Anonymous said...

biasa la ustaz.... dah xlaku kena cari tempat baru plak.

kentanjim said...

MCA remains lapdog of Umno, coward, hypocrite, super cronyism whoever its president is, and totally hopeless as far as most fair-minded Malaysians are concerned!

miya said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

reek said...

A typical corrupted spin media of corrupted Umno!

Utusan Binatang.

Rakyat Satu Malaysia said...

Salam ustaz,

Khabar terbaru yang menggusarkan ialah BERNAS selaku syarikat monopoli bekalan beras negara telah dikuasai oleh pelabur asing? Macam ni,ini memberi gambaran yang kurang elok dalam 100 hari pentadbiran DS Najib.... Ni semua rakyat sedang bertanya-tanya. BERNAS dibawah perhatian kerajaan pusat bukan dibawah kerajaan DAP PP atau kerajaan PKR+DAP+PAS Selangor..

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
USD said...

Anon 10:07

Maaf komen anda dipadam kerana tidak mcapai standard!

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin