Search This Blog

Loading...

Wednesday, October 7, 2009

Syeikh Gobalakrishnan Bakal Menteri Agama!

Salam,

Siapa Jamil Khir Baharom nak pertikai penggunaan ayat suci al-Quran digunakan untuk kempen dalam pilihanraya? Apa autoriti dia bercakap melarang penggunaan ayat al-Quran untuk meraih undi?

Harussani atau Nooh Gadut pun, kalau setakat jadi mufti kerajaan, baik tak payah menyibuk. Buat kerja sendiri sebab autoriti bercakap pasal agama ini sepatutnya oleh Salehudin Ayub. Siapa dia ni?

Salehudin Ayub ialah Naib Presiden, Parti Islam SeMalaysia ( PAS ) yang bertanding di Bagan Pinang. Betul juga, apa masalahnya Syeikh Gobalakrishnan berceramah dan baca ayat suci al-Quran? Dia kan berkempen nak menangkan calon PAS...tiada masalah.

Lagi pun Syeikh Gobala ni bakal Menteri Agama selepas PRU13 nanti...

15 comments:

mudz said...
This comment has been removed by a blog administrator.
pak said...

a'kum,
semakin byk org bukan islam rujuk Al Quran lagi bagus. Moga terbuka hati diorang untuk terima Islam. Jangan marah, jangan kata tak boleh. Kalau marah, tak boleh, mcm mna nak dakwah.
sbaliknya, ayat Quran yang diorang petik tu patut orang yang mahir Al Quran tolong perbetulkan jika konsep penggunaannya tidak betul.
Jangan sesekali kata orang bukan Islam tak boleh nak baca/ guna ayat Al Quran.
Tolong sampaikan perkara ini kepada mereka yang hanya tau berkata " orang bukan islam mempermainkan ayat quran". sedang mereka sendiri tidak mengamalkan al quran dalam kehidupan.

wassalam.

Anonymous said...

Sokong Kenyataan Pak 100%


Yassin..PD

matlan said...

asalamualikum ustaz, saya sokong kalau orang kafir nak baca al-quran kalau nak belajar atau nak mendalami ajaran alquran, tapi kalau saja nak main-mainkan ayat alquran tu saya sangat mengutuk orang kafir laknatullah itu, kalau betul nak belajar tak perlu tunggu pilihanraya baru nak baca.....ni seumpama baca bismillah dan doa makan untuk makan babi dan minum beer........kalau nak belajar buat cara nak belajar, kalau nak debat pasal islam dan agama lain, buat cara debat, cari gelanggang yang betul.......esok2 pas menang, nak buat hudud , gobalakrisnan nak ke stop minum todi ? beli MAGNUM ?.......nampaknya sensitiviti kita terhadap penghinaan islam sudah tidak sehebat dahulu...umno dan pas sudah tidak bersatu jika islam di perkotak-katik kan dan di hina, tidak seperti di zaman pemimpin pas sebelum HADI AWANG........allah hu alam

Datu sulaiman said...

ustaz,

Bagi tau Jamil Khir supaya mencadangkan majlis fatwa bersidang untuk jatuhkan hukum hal ni..janganlah sampai penyokong umno buat modal kempen pula..umno sekarang ni sudah ketandusan isu..semua pun hentam tangkap muat saja..

Datu sulaiman said...

ustaz,

Bagi tau Jamil Khir supaya mencadangkan majlis fatwa bersidang untuk jatuhkan hukum hal ni..janganlah sampai penyokong umno buat modal kempen pula..umno sekarang ni sudah ketandusan isu..semua pun hentam tangkap muat saja..

Datu sulaiman said...

ustaz,

Bagi tau Jamil Khir supaya mencadangkan majlis fatwa bersidang untuk jatuhkan hukum hal ni..janganlah sampai penyokong umno buat modal kempen pula..umno sekarang ni sudah ketandusan isu..semua pun hentam tangkap muat saja..

Cikgu said...

Salam...


Pandangan saya :

Sebagai seorang ustaz tajuk yang ustaz tulisni sudah tidak bersesuaian, kalaulah si matlan tu menulis mungkin saya tak kisah pasal dia puan akui yang di budak sains kurang arif bab - bab agama.
Penggunaan syeikh kepada orang bukan islam dan menteri agama tu tanpa sedar atau tidak telah memperendah dan memperlekahkan agama kita sendiri. Kalau nak berpolitik pun garisan panduan agama perlu dijaga. Terutamanya penafsiran daripada kacamata orang bukan Islam. Ustaz lebih arif dalam hal sebegini berbanding dengan saya.

Sebagai seorang ustaz soalan saya , salahkah orang bukan Islam membaca Al Quran.Saidina Umar terbuka hidayah untuk menjadi Islam dengar mendengar ayat suci Al Quran. Sejarah membuktikan orang yang bukan islam ang benar memeluk islam, sebeluk memeluk islam mereka membaca al quran dan memahami al quran contoh cat steven ( Yusof Islam ). Al Quran adalah mukjizat maknawi daripada Allah kepada umat manusia. Bila disebut mukjizat, sudah tentunya terlau banyak kelebihan yang tak mampu akal manusia untuk memikirkan, contoh saidina umar dengar Al quran lembut hatinya. Dalam menegakkan agama Allah di muka bumi ini kenapa kita perlu berburuk sangka apabila orang bukan Islam membaca kalam Allah, tak boleh kita berbaik sangka menanggap ini adalah sebahagian daripada dakwah kita orang bukan islam supaya mereka lebih mendekati Islam, kata - kata menteri agama itu ada kebenarannya tapi bimbing takut 2 berlaku pensalah tafsiran tapi beliau tidak menyatakan hukum tidak boleh. Malangnya bila diberi ulasan oleh orang politik yang cetik ilmu agama , terus mengeluarkan hukum haram dan kesannya budak macam si matlan tu juga akan terpesong fahamannya. Orang2 macam ustaz nilah yang sepatutnya memperjelaskannya sebab ustaz alim dari hal - hal agama. Saya setuju dengan cadangan datu sulaiman, sepatutnya majlis fatwa menjalankan fungsi dengan baik, keluarkan satu fatwa, buat satu garis panduan. Jangan membiar orang Islam di zaman masjid kosong, konsert jutaan manusia ini akan sesat dan malang mereka menyesatkan orang lain. jangan terlalu bersikap perajudis bimbang orang bukan Islam akan menjauhi Islam. Kadang - kadang sikap kitalah yang menyebabkan orang Islam semakin jauh terhadap Islam. Ingat ustaz kerja kita ni bukan untuk dunia sahaja tetapi akhirat lebih yang kita cari. Berdakwah dalam bentuk pelbagai cara yang penting dengan hikmah terutamanya dengan orang bukan islam,Rasullah telah mengatu strategi dakwah dengan bijak bermula dengan cara sulit,akhirnya terbuka, menghantar utusan dan sebagainya tujuannya hanyalah satu untuk menegakkan Islam di bumi Allah. waallahuaalam.

P/S, Sebelum ustaz ulas kata - kata saya di bawah ini, ustaz tolong ulas jawapan saya di bawah tajuk Sembang tiga kawan tu dulu saya bimbang saya tersalah tafsir sebagai sebagai seorang ustaz kena perbetulkan jika ada kesilapan.

ustazSAID said...

Salam Datu,
Akhirnya, bila Majlis Fatwa membuat keputusan, akurkah PAS dengan keputusan tsebut, Datu rasa macamana?

Cikgu, alamak ai, panjang ulasan. Elok kita buka minda dulu, baru kita boleh memulakan pcarian kebenaran. Cikgu pun dah akui yang kata-kata Jamil Khir tu betul, apa lagi hujah nak pertahankan Gobalakrishnan, melainkan nak tegakkan benang basah!

Cikgu said...

Macam mana ni ustaz.... janganlah sebagai ustaz pun boleh tidak faham atau buat - buat tak faham, ulas separuh ayat kemudian buang separuh ayat. Tonjolkan diri tu benar -= benar seperti seorang ustaz. Kalau saya yang buat begitu, ada kemunasabahan sebagai saya lebih jahil berbanding dengan ustaz.Tapi kalau ustaz buat, maka imej seluruh ustaz akan tercalar. Belum menjawab fikirlah dulu, jangan ustaz pun sama macam budak - budak yang cetek akalnya. Tak payahlah nak berbelik - belik, berputar 2. Bercakap atas dasar fakta bukan nafsu.berilah ulasan yang sebenarnya dan menurut hukum,Cara ustaz berhujuh ni yang dinamakan menggunakan agama untuk berpolitik.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Janganlah kutuk Ustaz Said begitu teruk sampai kata Ustaz Sampah. Mungkin orang yang kutuk ustaz ni tak begitu senang dengan cara ustaz menulis di blog ini. Jadikan sebagai iktibar. Saya juga melihat ada kekurangan dalam cara ustaz berhujah, mungkin sebab ustaz kurang masa membaca bahan lain selain tulisan dalam blog. Itupun ustaz pilih-pilih tulisan yang selari dengan selera politik ustaz. Saya tercari-cari dalam blog ustaz keberanian untuk mengetengahkan tulisan yang tak selari dengan selera politik ustaz. Sebab kita muak membaca tulisan yang hanya suka puji kawan dan kutuk lawan sahaja. Sedangkan si kawan ni tak semestinya semua betul dan si lawan tu tak semestinya semua sampah.Memang ada kalanya ustaz kritik juga, tapi sekadar di permukaan, tapi untuk yang tak sebulu dengan ustaz tu,ustaz nak tunjukkan mereka betul-betul haprak. Ustaz kena faham, zaman ini bukan zaman orang boleh terima bulat-bulat semua perkara, semakin ramai orang berfikir dengan kritis.

ustazSAID said...

Salam, maaf Anon 12:42pm komen anda dipadam kerana x mcapai standard blog ini. At least, aku tidaklah mcm sebilangan ustaz makan hasil pungutan derma orang ramai, dgn ceramah kutuk orang sana-sini, gelar org dgn pelbagai gelaran buruk!

Sahabat yg lain, oleh kerana blog ini aku yg usahakan, maka tpulanglah kpd aku nak cenderung ke arah mana. Klu rasa spt yg sahabat mau, silakan usahakan blog sendiri. FOC, x kena bayar! TK

Anonymous said...

kawan-kawan semua, boleh tak kalau beri komen hanya pada isu yang diketengahkan sahaja. Janganlah sampai isu peribadi ustaz Said disentuh. Sama ada dia ustaz politik, ustaz cari makan kah, itu hak dia secara peribadi. Kita cuma boleh menegur atau memberi pandangan sahaja, itupun kalau ustaz ni terima, kan dia kata blog ni dia usahakan sendiri, terpulang pada dia nak cenderung ke arah mana. Tapi ustaz ada ketikanya kalau nak tau di mana kelemahan kita kena tau apa kata lawan, jangan hanya dengar dari kata kawan sahaja.

Anonymous said...

..tapi depa percaya sebab kalau depa mati terus masuk syurga

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin