Search This Blog

Thursday, January 1, 2009

Agenda Perpaduan

Salam,

Hari ptama 2009, cuaca baik, cerah hingga ke petang. Tanpa hujan, tanpa ribut taufan. Harap-harap suasana nyaman pd awal th ni akan bterusan. Agak mustahil utk spanjang th, tp jika lbh byk hari yg cerah drpd hari yg mendung dan hujan, itu sudah cukup baik.

Diharap suhu politik negara pd th ni juga tidaklah spanas th 2008. Diharapkan tidak lagi kedengaran suara-suara sumbang yg mptikaikan perkara yg telah tmaktub dlm Perlembagaan, yg telah dpersetujui oleh para pemimpin pd zaman pra dan awal kemerdekaan dahulu.

Harapnya, biar semua rakyat Malaysia bfikir cara orang Malaysia, bcakap cara rakyat Malaysia, tidak lagi bfikir dan bcakap seolah-olah bukan org Malaysia. Biarlah prinsip Rukun Negara, bukan setakat dhafal dmulut saja, tp drealisasikan mlalui tindakan!

Bagi Melayu-Muslim, jadikanlah th 2009 ini sbg th pmulaan mjayakan Agenda Perpaduan di kalangan kita. Biar apa pun ideologi kita, UMNO, PAS, PKR, IPF, Gerakan, SAPP hatta AKIM sekalipun, biarlah nampak kesatuan fikrah dan bicara kita.

Harapnya, pd th ini, kpentingan politik kepartian tidak melebihi kepentingan pjuangan yg telah dirintis oleh para pahlawan dan pemimpin tdahulu. Janganlah hendaknya, kerana sokongan mbuta tuli terhadap parti yg didokong menyebabkan kita alpa, lalu menari menurut gendang 'org lain' - yg semestinya tidak akan senang melihat kita bersatu!

Biarlah th ini agenda utama kita adalah Agenda Perpaduan, disamping agenda peribadi masing-masing! Seiring dgn slogan Kemerdekaan kita th 2008 : PERPADUAN TERAS KEJAYAAN.

2 comments:

bungaraya said...

Salam Ustaz,
Salam Perpaduan antara kita. Tidak kira agama, bangsa dan keturunan. Yang mustahak kita sama-sama rakyat Malaysia. Mesti duduk dalam keadaan aman, selesa, bermuafakat dan masing-masing menjada keamanan serta kebebasan untuk menjalani kehidupan seharian tanpa gangguan sesiapa.

Namun Perpaduan harus "tidak hanya dikalangan satu kaum sahaja". Sama lah juga dengan bercinta, berkelahi, bersukan, berkahwin, atau melakukan hubungan seks. Mesti diusahakan dan dilakukan bersama-sama. Maksudnya tidak mungkin akan berlaku tidak mungkin akan berlaku berkelahian jika cuma seorang diri sahaja. Tidak mungkin akan berlaku perkahwinan jika tidak ada kaum lelaki dan Wanita. Main bola umpamanya tidak akan berlaku pertrandingan tanda ada pihak lawan. Begitu juga PERPADUAN. Jika kaum Melayu dan Bumiputera sahaja yang berusaha untuk berpadu, sedangkan kaum India dan Cina diam membisu dan tetap mempertahankan sikap dan tabiat ortodoks mereka, perpaduan hanyalag setakat dibibir mulut sahaja.

Adakah selama ini kita menyedari bahawa hanya melayu sahaja yang melaung-laungkan soal perpaduan? Melayu terlalu banyak sudah memberi malah mereka kadang tidak menghirukan soal "menerima". INi juga harus diperhatikan dengan serius, kerana jika kita asyik memberik dengan tujuan untuk perpaduan, lama kelamaan semua Hak Kita akan kita berikan kepada mereka.

Anonymous said...

Salam Bungaraya,
Iya, ppaduan x akan tcapai jika cuma kita sj yg m'impikannya, sdg org lain mgkin lbh suka bmain kalimah ppaduan di bibir sj!

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin