Search This Blog

Sunday, January 4, 2009

Boikot PBB!

Salam,

Malaysia sebagai sebuah negara Islam, amat wajar dan tepat sekali, memulakan usaha dan mengetuai negara-negara lain untuk memboikot Pertubuhan Bagi Negara-negara Kuasa Besar, bukan negara kerdil - ringkasnya PBB @ UN.

Sbg tanda sokongan kpd negara Palestin, sokongan kpd kemanusiaan dan bantahan kpd Yahudi Israel, Malaysia - tentunya melalui pimpinannya - amat wajar, jika boikot tidak berkesan, utk keluar drpd pertubuhan yg tidak bgusi, tidak bgigi, apalagi btaring!

Tindakan ini perlu dbuat atas sifat Malaysia sbg negara OIC ( jgn baca Oh I See ), yg Malaysia pernah mjadi Pengerusi. Palestin juga adalah ahli OIC, maka amat sesuailah utk Malaysia bsatu dan bsama dgn negara sahabat bdepan musibah yg mlanda.

Semoga dgn tindakan boikot bgini akan menyedarkan dunia, bahawa nyawa rakyat Palestin juga bharga sama dgn rakyat negara lain. Dengan harapan, Yahudi Israel akan mhormati hak penduduk Palestin.

Nampak bodoh, tp lbh baik drpd buat2 bodoh, tengok ja Israel tembak org Palestin!

6 comments:

Anonymous said...

Teruskan perjuangan ustaz saya tetap menyokong..

Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz. Secara peribadinya saya melihat penglibatan Malaysia dalam PBB memang tidak boleh dinafikan...kita merupakan antara negara pemain utama dalam isu Palestine di persidangan PBB. Namun sejak kebelakangan ini suara kita sudah seperti tidak didengari seperti dahulu, mungkin disebabkan kuasa luar tidak lagi menggeruni Malaysia.

Usaha untuk melakukan Boikot keatas PBB mungkin merupakan satu tindakan yang bijak, kerana kita lihat PBB nampaknya seperti tiada fungsi apabila isu Palestin diutarakan.

PBB juga dilihat satu badan yang tidak mampu megawal kuasa-kuasa besar dunia seperti US. Adalah lebih baik Malaysia dan negara-negara Islam yang lain memikirkan satu mekanisma baru bagi mengambil tindakan sendiri dalam isu Palestin ini. Mungkin OIC perlu memaksa kesemua negara-negara yang berada dalam pertubuhan ini menarik diri dari PBB, sebagai satu usaha memboikot pertubuhan yang tidak menguntungkan ini.

Masyarakat Islam seharusnya mampu bangun sendiri memperjuangkan nasib saudara seagamanya tanpa perlu melihat atau merujuk ke satu-satu pertubuhan yang dipimpin oleh orang Kafir....

Al-Rashid Zulkefli said...

Assalamualaikum Ustaz Said,
Sebagai seorang Islam/belia, saya sendiri pelik dengan pemimpin2 dunia lebih-lebih lagi Kesatuan Arab.
Apakah tiada lagi cara, selain membuat resolusi yang entah ke mana tuju nya???!!! Sama juga golongan ulamak, cukupkah sekadar mengutuk serangan itu dengan menghabiskan air liur???
Atau, melakukan demonstrasi????? Sama-sama kita fikirkan kerelevanannya...
Niat saya, bukan mahu menunjuk pandai atau menunjukkan ketinggian ilmu. Nauzubillah, mintak dijauhkan dari sifat mazmumah itu. Atau mengambil jalan peperangan??? Mungkin juga itu jalan terbaik, namun harus juga difikirkan implikasinya.
Setiap lafaz komen golongan pemimpin dunia/ulamak mahupun sesiapa sahaja bagi saya harus dikuatkan dengan ayat AL-QURAN, bagi tujuan menakutkan golongan laknatullah ini!!!
Mana tahu, sampai hidayah kepada mereka dan kita dapat juga menyebarkan ajaran Islam secara halus, INSYAALLAH...
Hanya itu yang ingin saya katakan. Yang baik datang daripada ALLAh, kekhilafan datang dari diri saya sendiri. Wassalam.

Anonymous said...

Salam Datuk Ahmad, Pena Minang & Meet Uncle Shah.
- Sewajarnya tindakan drastik perlu dbuat sbg tanda sokongan kpd Palestin, agar dunia tahu bhw kita tetap bsama mrk. Boikot PBB mungkin satu cara yg afdal. TK

Al-Rashid Zulkefli said...

salam ustaz said.
saya juga mempunyai pendapat sedemikian. Insyaallah, saya tetap menyokong perjuangan Islam!!!
namun, saya agak kesal dengan sikap sebilangan ahli Kesatuan Arab yang seolah-olah memandang ringan pencerobohan itu!!!!

bungaraya said...

Saya setuju negara islam mesti melangkah kedepan bagi membantu Palestine. Tetapi bukankah negara Arab sepatutnya maju lebih jauh drp kita? Selain seagama dengan mereka, Arab adalah satu bangsa dengan wagra Palestine.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin