Search This Blog

Wednesday, November 4, 2009

MCA Bakal Berkubur?

Salam,

Kemelut yang melanda MCA, parti terbesar mewakili masyarakat Cina, semakin kusut. EGM yang diadakan bulan lalu, yang sepatutnya membantu mencari penyelesaian, tetap gagal merungkaikan masalah MCA.


Selepas EGM, perkembangan dalaman MCA semakin untuk diikuti. Nasib badan, Liow Tiong Lai hanya mampu duduk di kerusi Timbalan Presiden selama 19 hari apabila jawatan tersebut kembali ke tangan Chua Soi Lek. Pelan perdamaian yang dibuat Presiden, Ong Tee Keat pula menyaksikan 4 orang Jawatankuasa Pusat 'digantikan' orang lain!


Akhirnya apa yang kelihatan selepas ini ialah kedudukan Ong Tee Keat semakin kukuh. Bayangkan jika 'musuh' yang 'ganas' dan paling 'dibenci' sehingga EGM terpaksa diadakan mampu dijinakkan melelui Pelan Perdamaian, siapa lagi yang mampu menewaskan beliau?


Namun persoalan yang timbul, apakah kedudukan Ong Tee Keat dan kumpulannya yang pasti akan terus dikuatkan mampu pula mengukuhkan kedudukan MCA dan seterusnya mampu pula meraih kembali sokongan masyarakat Cina yang jelas beralih arah sejak Mac 2008?


Persoalan ini harus dilontarkan kepada para pemimpin MCA supaya mereka faham, menang dan glamour dengan jawatan parti tidak berguna jika kalah dalam pilihanraya. Rakyat akan menghakimi tindak-tanduk para pemimpin dalam pilihanraya, walaupun disukai oleh ahli parti.


MCA wajar peka dengan pandangan persekitaran, terutama rakyat di peringkat bawah yang akan menjadi penentu. Kemelut ini mesti ditangani segera, mana yang perlu turun wajar turun. Ini penting kerana MCA yang lemah hanya akan menjadi liabiliti kepada BN!

2 comments:

C L J said...

MCA berkubor ? bagi memudahkan semua cina pi sokong DAP kimunis tu ke ?

Datu sulaiman said...

ustaz,
mudah saja tu..kalau MCA terkubur,UMNO mugkin boleh ajak DAP masuk BN...?

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin