Search This Blog

Loading...

Tuesday, February 17, 2009

Harapan Baru Politik Malaysia

Salam,

Hari ini selepas menyaksikan senario politik Malaysia tkini - bkaitan kes kangkang YB Elizebeth Wong - rasa senang hati dan sangat gembira. Rasanya tidak pernah segembira ini melihat iklim politik Malaysia sebegini baik.

Syukurlah, rupanya dlm kekalutan politik - t'utama oleh para ahli politik - tsirat harapan baru untuk Malaysia, slogan PKR yg sangat relevan. Harapan untuk menyaksikan politik Malaysia bukanlah 'peperangan' tetapi kesejahteraan, bukan pmusuhan tetapi psahabatan.

Sebelum ini kita dhidangkan dgn keakraban di kalangan ahli politik khusus di antara para MP sama ada dr BN atau PR, di Parlimen. Walaupun berbalah di dlm Dewan Rakyat @ Negara, namun di luar dewan mampu bgurau senda, gelak bsama dan sama-sama mjamah makanan warisan negara, nasi lemak.

Malahan jauh sebelum itu, sebelum PRU Mac tahun lalu, nilai psahabatan di kalangan ahli politik sudah dipraktikkan. Bukan sahaja di Parlimen atau di pentas forum, malah hingga ke rumah ! Caya la, ini baru politik Malaysia namanya...

Maka sebab itulah, ada ahli politik BN - tentulah dia seorang yg baik hati - mampu mengambil gambar YB Elizebeth dlm posing istimewa, ketika tidur sambil kain tselak dan kaki tkangkang. Kalau bukan nilai psahabatan yg amat tinggi, tidak mungkin orang BN mampu pergi jauh menyelinap ke rumah YB ni.

Cuma yg tidak bmoralnya, ahli politik BN ini mdedahkan gambar tsebut, shingga mcerobohi kehidupan peribadi YB ni. Kerana pdedahan gambar ini, 'rosak' psahabatan yg dbina antara ahli politik BN dan PKR.

Soalnya, siapa ahli politik BN yg tidak bmoral, yg jahat, yg busuk hati - dan segala macam lagi - ini ? Kalau dpt ditangkap, mau ja kita hentak kepala dia!!!

Pengajaran dr peristiwa ini, jangan benarkan ahli politik lawan - t'utama dr BN kerana mereka sangat tidak bmoral - masuk ke rumah ketika hendak tidur...

Hmmm...aku cuma mampu tertawa kecil melihat gelagat ahli politik kita, sambil berharap harapan baru yg dicanang bukan mimpi ngeri.

4 comments:

bungaraya said...

Dah sahkah orang BN yang membuat angkara? Jika tidak ini adalah satu propaganda dan dah tentu kurang elok. Ia akan menambah rosakkan lagi suasana politik Malaysia yang sedang kemaruk kini. Saya kurang yakin orang BN yang mengambil gambar Yb Eli. Bor friend beliau tu tentunya satu perjuangan dengan beliau. Cuma dari kaum mana agaknya?. Melayukah? Itu sudah nyanya tu!

hjkadir said...

salam.
Sebenarnya PKR yg dipimpin oleh DSAI memang bijak lebih2lagi dapat nasihat org Yahudi... bertambah2lah pintarnya menipulasi keadaan di Msia ni....
Kes Elizabeth ditimbulkan oleh PKR untuk menutup cerita pertukaran kerajaan di Perak yg sangat menjatuhkan imej DSAI yg menjaja projek lompat parti yg kena batang hidung sendiri... jadi untuk menutup malu dijadikanlah cik Elizabeth sbg kambing hitam.. ada FAHAM!!!!!

Anonymous said...

Bungaraya... dlm Msia ni kita perlu ingat jika UMNO / BN yg cakap semuanya bohong, bila buat salah maka kesalahan itu tidak berkaitan dgn pembangkang malah itu adalah kelemahan BN. Tapi bila PR (PAS,PKR &DAP) buat salah maka itu adalah angkara BN (UMNO).... bagusnya tinggal di Msia... Kalau kita buat kerja mencuri di mana2 aje cakap sja UMNO yg buat. Kalau kita bunuh orang ... cakap kaca BN yg punya pasal ... syok kan..

Hj.Datu Sulaiman said...

Di Malaysia sekarang memang ramai yang suka masuk rumah walaupun tuan rumah sedang tindur atau apatah lagi kalau tuan rumah tiada dalam rumahnya. Hanya mereka yang bergelar ustaz-usatz saja lagi yang tidak akan masuk rumah selagi salamnya tidak dijawab oleh tuan rumah.

Macam mana pun ini semua juga semakin berubah.Seorang sahabat saya yang bertugas sebagai ustaz (guru agama)di sebuah sekolah randah di sebuah pulau di kota Belud, selalu saja hilang di sekolah pada waktu persekolahan.Dipercayai sang ustaz keluar memancing di laut. Lebih ekstrim sahabat saya ini jarang-jarang solat lima waktu dan hobinya di kampung berjalan dengan celana pendek mendedahkan kepala lututnya. kadang-kadang dia menjadi ahli 'sunah wal jumaat saja' Inilah satu senario yang sangat membimbangkan kita,berlaku akibat letusan masa, apatah lagi apabila kita menyusuri era Islam had'hari. Ustaz-ustaz yang dulu sangat disanjung sebagai insan yang dalam ilmu agamanya, kini semakin lemas oleh cabaran duniawi.Seorang kawan saya yang belum pernah menjejakkan kaki ke tanah suci, popular dengan panggilan 'haji' oleh kawan-kawannya. Begitu lumrah ketika ini, nama dan sebutan tidak lagi menggambarkan maksud.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin