Search This Blog

Loading...

Tuesday, February 10, 2009

Mengapa Marah Sangat ?

Salam,

Dalam tempoh sehari dua, bahang kemarahan smakin ketara di kalangan werga Malaysia. Di wajah mereka tlihat bak api menyala-nyala di atas kepala. Hairan juga, bukan musim kemarau atau musim panas malah di beberapa tempat sekarang ni musim banjir, suhu badan mereka naik mendadak, lebih-lebih lagi selepas kejadian di Perak. Ada yg sampai kelihatan tidak lg mampu senyum...

1. DS Nizar Jamaludin, Ex-MB Perak marah sangat dengan Sultan - yg telah mgembirakan dia dgn mberi perkenan mjadi MB 11 bulan yg lalu - serta marah sangat dengan Kerajaan BN yg telah diperkenan oleh Tuanku Sultan. Nizar memanggil kerajaan ini dengan kerajaan haram dan tidak mengiktirafnya. Tahap kemarahan beliau memuncak hingga sanggup derhaka kpd Tuanku Sultan, dan amat ketara kemarahannya hingga 'bjanji' tidak keluar rumah rasmi dan perasan dirinya masih MB!

2. Karpal Singh pula kelihatan tsangat marah, dan bahang kemarahan ini dapat dlihat melalui tindakannya akan menyaman Tuanku Sultan serta menyalahkan Anwar Ibrahim mjadi punca kekecohan yg blaku. Karpal punya marah sampai suruh Anwar btaubat - mungkin benar kata-kata Singh ni - serta mhentam Lim Dua Beranak sebab percaya sangat cakap Anwar.

3. Sebahagian bloggers pula tsangat marah dgn mgelar Kerajaan yg baru b'usia beberapa hari sbg Kerajaan Najis dan Kerajaan Haram. Punyalah marah durang ni dgn pbuatan lompat parti, dgn menuduh nilai transaksi pbelian ADUN lompat parti mcecah 50 juta. Begitu jijiknya mereka dgn pbuatan lompat parti ini mlebihi jijik kpd segala najis mughalazah. Sayangnya, ketika Anwar mpromosi pbuatan ini tahun lalu, tiada pula yg geli-geleman, yg suka ramai la...

4. Segelintir rakyat - sgelintir ja pun - punyalah marah hingga sanggup baring di jalanraya menahan kereta VIP di hadapan masjid selepas menunaikan solat Jumaat. Siap bawa bendera Palestin lagi sbg menunjuk tanda kemarahan tu. Marah sangat sgelintir rakyat ni kpd Tuanku Sultan, hingga dipanggil Sultan zalim la, penipu la, bias la...walaupun pakar perundangan tmasuk Majlis Peguam - yg slalu meyebelahi mereka - mnyatakan Sultan betul.

5. Rasa macam semua orang sedang dilanda sindrom kemarahan, terhadap semua perkara dan semua orang yg tidak menyokong durang. Sehinggakan dalam mberi komen d blog org lain pun gunakan kata-kata kesat, tidak b'adab seperti tidak b'tamadun, dlm masa yg sama mengaku dr Parti Islam Se-Malaysia serta jijik kpd lompat parti.

6. Cuma yg tidak dilanda sindrom marah ini ialah orang yg rasional, yg mguna akal dgn betul dan bijak dlm bfikir dan btindak.

Timbul psoalan, agak-agak kenapa mereka ni marah sangat ?

7 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

karpal marah sebab seminggu tak buang air besar

arifomar said...

dia orang marah2 tu, suroh aje dia orang sembahyang hajat ramai-ramai di padang dataran sejarah air keroh melaka tu. banyak kosong. KM Melaka Dato Ali Rustam misti beri kebenaran guna padang majlis bandaraya melaka tu. sebab tahu dah tuhan tak akan perkenan doa dia orang. asyik dok maki hamun orang. Nisar jadi MB pun atas ihsan DYMM. Berapamkerusi dia orangada. kemetot aje. kalau jadi adun aje, nisar tu nak berkokok dalam dewan undangan negeri suara dia pun tak dengar pun. Tak bersuara lansung kot. DYMM pilih dia pun cukup bertuah. Dah DYMM melantik, buang pun sultan le. Sifir mudah. Nak kira metematik mudah , tak termimpi pun dia boleh jadi MB kalau tak dek kerana DYMM tu. Tu le yang penyokong PAS berguling kamikazi dan meroyan di atas jalan di kuala kangsar tu............. h he he he he

arifomar said...

KEMELUT DISEBALIT PERLANTIKAN MB PERAK

Artikel ini ditulis oleh Dato Sri Dr. Rais Yatim - Menteri Luar Malaysia. SILA PIHAK TUAN SIARKA ARTIKEL INI. ARTIKEL INI AMAT BAIK. SIAR DILAMAN BLOG TUAN. SAMA-SAMA KITA MENJAGA INSTITUSI KITA



PERKEMBANGAN di Perak yang antara lain cuba mengheret Sultan Perak ke Mahkamah susulan pelantikan Menteri Besar (MB) baru, mengandungi ramuan yang boleh membawa kepada keadaan kelam-kabut.Jika tindakan tegas tidak diambil ia juga mungkin menimbulkan huru-hara politik, sesuatu yang jauh daripada diperlukan pada saat-saat negara menghadapi kesan kemelesetan ekonomi dunia.Kemelut di Perak memerlukan pemahaman dan penerimaan semua pihak yang terbabit. Apa yang diteraskan oleh perundangan negeri itu kini telah dipolitikkan oleh pelbagai pihak secara yang tidak pernah dilakukan sebelum ini. Sultan Perak telah menggunakan kuasa dirajanya melantik Menteri Besar baru, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir pada 6 Februari 2009.



Menteri Besar (MB) terdahulu, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin mendakwa seperti yang diberitakan media bahawa beliau telah tidak ditamatkan perkhidmatannya selaras dengan undang-undang, justeru pihaknya mengambil tindakan untuk 'meneruskan' perkhidmatannya dan Exconya sementara menunggu keputusan mahkamah. Malangnya pada masa yang sama pelbagai blog termasuk media cetak Pas, Harakah, bertindak menyebarkan hasutan membenci satu-satunya raja Melayu yang berwibawa dan bijaksana. Sekarang semacam ada dua Menteri Besar dan dua Exco bagi negeri Perak, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelumnya di dunia. Dalam situasi begini keadaan politik dan pentadbiran di Perak tampak berkecamuk lantaran begitu keterlaluan sesetengah pihak bertindak.



Dalam hal ini jelas bahawa penyokong-penyokong PKR, DAP dan Pas merasakan lunas perundangan dan keadilan telah dikompromi sementara pihak Barisan Nasional pula puas hati bahawa semua tuntutan undang-undang negeri telah pun disempurnakan. Perihal pada masa ini kuasa raja dan tuntutan politik telah bertembung tidak dapat dinafikan. Perkembangan ini membawa kita ke tahun-tahun 1993 dan 1994 apabila Perlembagaan negara dipinda melalui suara majoriti di Parlimen. Tindakan legislatif itu telah mengurangkan beberapa hak diraja sehingga semenjak tahun 1994 tindakan undang-undang boleh diambil terhadap mereka jika melakukan jenayah atau terlibat dengan mungkir perjanjian formal. Perkembangan di Perak jelas melibatkan kekasaran pembangkang di luar lunas adab dan tamadun sesebuah negeri Melayu yang berpemerintahan diraja. Malah ada pihak-pihak yang rela berbaring di jalan raya dan menghalang lalu lintas awam. Mempelawa membenci raja secara terbuka adalah secara terang dan nyata mencabul Rukun Negara dan merupakan jenayah hasutan yang wajar didakwa. Ada tiga isu besar yang harus diselesaikan dalam kes di Perak ini. Pertama adakah pemberhentian bekas MB Perak sah di sisi undang-undang?



Kedua, adakah pelantikan Zambry terbit daripada kuasa diraja yang sah? Ketiga, perlukah diadakan sidang khas Dewan Undang Negeri (DUN) Perak bagi menentukan sokongan atau sebaliknya terhadap Barisan Nasional (BN) selaku parti yang dianggap sah telah mengatasi gabungan pembangkang PKR, DAP dan Pas?Untuk menjawab persoalan-persoalan itu, punca kuasa ialah Perlembagaan Negeri Perak sendiri, khususnya Artikel 16 dan pecahannya. Perundangan inilah yang menentukan betul atau sebaliknya sesuatu tindakan yang telah, sedang dan bakal diambil berkaitan kemelut yang sedang berlaku di Perak. Cuma yang menjadi muslihat ialah interpretasi pemakaiannya yang betul dan tepat dari segi perundangan. Sultan berpendapat tindakannya di bawah Artikel 16 betul sedangkan pembangkang mengatakan sebaliknya, justeru mahu mengheret sultan ke mahkamah.Seperti juga kuasa Raja Berperlembagaan di lain-lain negeri yang diperintah raja atau sultan, Sultan Perak mempunyai beberapa kuasa khusus yang tidak boleh dicabar atau dipersoalkan. Pertama baginda boleh bersetuju atau tidak bersetuju membubarkan Dewan Undang Negeri susulan mana-mana permintaan atau nasihat. Kedua, kuasa melantik seseorang daripada kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang pada hematnya mempunyai sokongan majoriti daripada kalangan ADUN berkenaan.



Ketiga, hak mengemukakan permintaan untuk mengadakan mesyuarat Majlis Raja-Raja yang semata-mata mengenai kemudahan, kedudukan, penghormatan dan kebesaran diraja serta hak dan kuasa penentu sebagai ketua agama Islam dan payung adat istiadat Melayu di negeri Perak.Baginda berhak menentukan tidak menerima nasihat untuk membubarkan DUN tanpa memberi apa-apa sebab. Kuasa dan peranan diraja ini tidak boleh dicabar di mahkamah sama ada menerusi konsep fraudem legis (muslihat negatif legislatif atau dewan perundangan) atau peruntukan statutori lain. Kedua, Sultan Perak di bawah Perkara 16(2)(a) berhak melantik (sebelum melantik ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan) seorang Menteri Besar yang pada hemat baginda berkemungkinan beroleh sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri berkenaan. Dalam Perlembagaan Negeri-negeri dan juga Persekutuan, peruntukan ini sedia ada, cuma cara dan kaedah bagaimana sultan atau raja menyempurnakan fungsi ini tidak dinyatakan huraiannya di dalam Perlembagaan. Di bawah Perlembagaan Negeri Perak tiada peruntukan yang menghalang sultan daripada menamatkan perkhidmatan seseorang MB jika baginda mendapati bahawa MB itu sudah tidak lagi beroleh sokongan majoriti anggota DUN. Artikel 16(6) jelas memperuntukkan perihal ini.Harus diperhatikan lantaran di bawah provisi Artikel 16(4), raja mempunyai budi bicara yang luas untuk menentukan siapa harus dilantik sebagai Menteri Besar.




Bahasa perlembagaannya menentukan bahawa ADUN yang dilantik sultan sebagai MB hendaklah terdiri daripada seorang yang pada hemat baginda berkemungkinan beroleh sokongan majoriti anggota Dewan berkenaan atau dalam bahasa Inggerisnya "who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of the Assembly". Atas keadaan inilah sebilangan orang berpendapat bagi menentukan anggota mana yang harus mendapat sokongan majoriti di DUN berkenaan perlu tertakluk kepada pungutan suara DUN sendiri justeru harus diadakan persidangan khas. Memang banyak pihak menyokong pandangan ini tetapi harus disedari bahawa mengadakan undian atau pungutan suara di lantai DUN berkenaan hanya salah satu kaedah yang lazim tetapi ia bukan bersifat wajib jika sultan telah puas hati bahawa sesungguhnya seseorang MB itu sudah kehilangan sokongan majoritinya.Dengan peruntukan Artikel 16(2) bersekali dengan klausa (4) Perlembagaan Negeri Perak jelaslah bahawa apabila Sultan telah melantik Zambry melalui proses pengetepian peruntukan-peruntukan selainnya di bawah Perlembagaan negeri itu - sesuatu yang dibenarkan oleh undang-undang tubuh negeri itu.



Ini bermakna baginda telah menjalankan tugas dan fungsi perundangan.Ada pakar-pakar perlembagaan yang berpandangan bahawa memadai jika pihak diraja membuat keputusan subjektifnya tanpa mengadakan pengundian di sesuatu persidangan DUN bagi menentukan sokongan terhadap seseorang MB. Dalam konteks Perak, sultan telah membuat kesimpulannya dengan mendengar huraian sendiri mengenai pendirian ketiga-tiga ADUN yang berkenaan (Jamaluddin Mohd. Radzi - PKR Behrang; Mohd. Osman Mohd. Jailu - PKR Changkat Jering dan Hee Yit Foong - DAP Jelapang). Ketiga-tiga mereka memilih untuk menjadi wakil rakyat Bebas tetapi bersedia menyokong BN. Baginda juga maklum tentang kembalinya semula Datuk Nasaruddin (DUN Bota) ke pangkuan UMNO/BN. Dalam konteks ini baginda sedia arif bahawa BN telah pun beroleh sokongan majoriti mudah (simple majority) dengan pengakuan wakil-wakil rakyat itu di hadapan baginda. Mengadakan undian di DUN bukan merupakan satu-satunya cara untuk menentukan sokongan atau sebaliknya terhadap seseorang MB. Sultan Perak khususnya boleh membuat kaedahnya sendiri sejajar dengan Artikel 16(4) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak. Kes-kes terdahulu yang boleh dijadikan perbandingan, termasuklah kes Stephen Kalong Ningkan (1966) dan kes pertikaian Ketua Menteri di Sabah khususnya pada tahun 1994 dan perihal seorang pembesar di Nigeria melalui kes Adigbenro Akintola. Memang ramai yang menganggap bahawa kaedah melucutkan jawatan seseorang ketua kerajaan ialah melalui konvensyen undian di lantai dewan legislatif. Tetapi harus ditegaskan kes-kes tersebut adalah nas-nas perundangan case law yang tidak terbit daripada peruntukan perlembagaan yang jelas atau khusus seperti di Perak.



Ia tidak sama dengan kuasa yang ada pada Sultan Perak di bawah Perkara 16(4) Perlembagaan negeri itu yang bermaksud:Dalam perkara melantik seseorang Menteri Besar, Duli Yang Maha Mulia Sultan bolehlah mengikut budi bicara baginda mengecualikan atau tidak memakai mana-mana peruntukan Perlembagaan ini (Perlembagaan Negeri Perak) berkaitan mana-mana had kuasa (restrictions) berhubung dengan pelantikan Menteri Besar, jika pada pendapat baginda tindakan sedemikian perlu untuk menyempurnakan kehendak peruntukan-peruntukan Perkara (16) ini.Dengan perisai peruntukan ini jelaslah bahawa baginda sultan tidak terikat untuk mengikuti mana-mana kelaziman atau konvensyen seperti untuk mengadakan undian sokongan (vote of confidence) di Dewan Undangan Negeri bagi menentukan seseorang anggota DUN itu layak dilantik sebagai MB. Peruntukan ini jugalah yang tampaknya digunakan baginda untuk menguatkuasakan tamatnya perkhidmatan Nizar sebagai MB Perak. Cuma jika pengundian itu diadakan juga di DUN Perak dan berakhir dengan sokongan kepada Zambry, maka hasil dan kesannya memang boleh diibaratkan sebagai "sudah terang lagi bersuluh". Langkah itu akan menambah kuatkan lagi tindakan diraja itu. Bagaimanapun tanpa undian itu tindakan beliau melantik Zambry tetap utuh dan boleh dipertahankan di mahkamah.Dalam suasana begini elemen kewarasan dan adab amat penting. Tetapi seperti biasa, manusia kurang tertarik kepada mengutamakan ketenangan berfikir.



Sebilangan memilih terus untuk mengeruhkan keadaan. Dalam pada itu susulan pindaan Perlembagaan Persekutuan 1994 harus tidak dilupai. Seseorang raja hanya boleh diseret ke mahkamah jika beroleh endorsmen Peguam Negara yang tentunya akan membuat penilaian dan pertimbangan yang amat teliti sama ada beliau puas hati untuk mengeluarkan endorsmen tersebut. Amat wajar juga bagi Peguam Negara meneliti segala maki hamun dan hasutan yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak setakat ini terhadap baginda Sultan Perak, khususnya penulis-penulis blog serta media cetak yang tampaknya beranggapan semacam negara ini sudah tidak ada undang-undang lagi.

bungaraya said...

Saya tidak hairan jikalau Kapal Sink sangat marah dan begitu emosi kerana beliau bukan seorang melayu dan memang layak marah kepada sultan yang bukan dari kaumnya. Mungkin kurang marahnya jika Sultan Perak itu Sultan Azlan Singh.
Yang menjadi kehairanan saya orang melayu tunjuk marah berlebih-lebihan.

anim said...

kita rakyat negeri yang tidak beraja x payah la mau menyibuk..we dont know wat they feel..they may know much than we knew..

sometimes, i feel pity to nizar..wat a man haha
anyway..very nice point of view..

Datu Sulaiman said...

Kabilah yang paling marah sekarang ialah Pemuda UNNO,hari-hari mereka berdemo dengan bebas, siap dengan ikat kain kuning di kepada..Lain lagi anjing-ajing belakang tabir UMNO yang menggelar diri mereka NGO..Merekalah yang paling marah sekarang..Kalau mereka buat demo di KK bagus kita umban mereka dengan telor busuk...

Lagi satu bikin hairan, mengapa bila pembangkang berdemo Polis cepat bertindak tapi kalau puak UMNO boleh buat bila-bila dan dimana-mana dengan tanpa gangguan..Kalau pembangkang, cepar FRU datang..Mungkin inilah juga yang menyebabkan orang marah.. Oh ya Usatz, dalam UMNO mereka menyebut ''demi bangsa agama dan negara' Maknanya agama mereka letak tepat kedua sebaliknya tempat pertama ialah bangsa..Bukankah ini assabiyah ??? Hanya PAS yang menyebut agama dulu..

jUNAIDI said...

datu .. tafsiran tuan terlalu jumud.....dan fasif ....hukum alam sudah meletakan begitu , Harai ini rakyat telah melatakkan kepercayaan kepada UMNO dan BN untuk mentadbir negara ..untuk itu ada ketikanya kita haraus tunjukan kuasa yang ada ... kita yakin jika pas perintah kita begitu juga hal sebaliknya .. tak payah nak susah 2 fikir ..
ni bahasa yang yang dipinjam beralaskan makhluk binatang tak baik dipertuturkan ...kita hidup penuh adat dan peraturan ...tamap peratuaran maka lucutlah kelayakan untuk hidup ... NGO bukannya anjing jauh sekali apa juga yang boleh diperbandingkan ... tetapi dimana pun mereka , siapa pun meraka perjuanganya jelas bersandarkan kepada kebaikan, tamabh pula undang undang dan peratuaran tak membenarkan meka semua bertindak secara bebas dan melulu apatahlagi bercakap memaki hamun dan menuduh orang lain binatang.... So ingatlah kitani kecil , tak sehabat mana pun ini yang disedari oleh ahli ahli UMNO ....yang perlu anada ingat pemimpin UMNO dan ahlinya juga tahu untuk marah ...yang pasti UMNO juga boleh buat demo berataus ratus ribu jika mahu .... tapi kita orang bukan jenis macam tu....suka nak susahkan orang lain .kalau dah ditolak oleh rakyat sekalipun satu undi kalah juga namanya ... apa nak sebok ... sungguh dalam hal yang sebegini bukan sebenarnya bukan kepentingan rakyat yang hendak ditegakkan .. tetapi marah kerana tak dapat memerintah. Percayalah insyallah UMNO tak kan Kalah dan tak kan hilang dari bumi malaysia ini dengan maki hamun , fitnah , sumpah saranah ,tuduh rasuah , tuduh pecah amanah ... lebih penting lagi , kami juga tahu mengucpkan " KAMI NAIK SAKSI TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH , NABI MUHAMMAD ITU PESERUAH ALLAH" ... harap tak marah sekedar mencelah ...

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin