Search This Blog

Loading...

Wednesday, March 4, 2009

GELANGGANG RAJA LAWAK

Salam,

Hujung minggu ini, Gelanggang Raja Lawak akan melabuhkan tirainya, dgn Final akan blangsung. Namun sebuah kumpulan sudah pun mempersembahkan aksi mereka...

Kumpulan ini mjadikan sepohon kayu Ketapang di sebuah negeri bnama Negeri Pasir Dua Butir, sbg latar tempat dan suasana pd zaman purba, ketika Tungku Karpal Singki memerintah Kerajaan Jelutong sbg latar masa, psembahan mereka.

Persembahan bmula...

Setiausaha Gelanggang Lawak memulakan acara dgn bacaan doa, semoga pohon kayu tempat blindung drpd panas matahari tidak tumbang, menghempap kepala mereka.

Tuan Yang Dipertua, bnama 'LebihBaikBunuhDiaDaripadaUlar' mpsilakan Wakil Rakyat Kawasan Bingung mlaporkan keadaan di kawasan. Wakil Rakyat Kawasan Bingung seorang pekak, tidak faham bahasa melaporkan : Tuan, saya mencadang supaya Ketua Kita bnama 'MenteriBoneka' dikekalkan sbg 'BonekaKepadaDAP'. Harap disokong...

Tuan Yang Dipertua btanya: Adakah semua wakil bsetuju ? Tanpa blengah para wakil seramai 27 orang menyahut : Ya kami sangat setuju. Suara dua wakil iaitu Senga - Wakil Rakyat Kawasan Bangang dan Sengeh - Wakil Rakyat Kawasan Bengong, jelas kedengaran bsetuju.

Seterusnya, Wakil Rakyat Kawasan Bengang dpsilakan melaporkan keadaan oleh Tuan Yang Dipertua. Wakil Rakyat Kawasan Bengang seorang yg bengap, bodoh tak boleh diajar melaporkan : Tuan saya mencadang supaya Dewan Orang Ramai Pasir Dua Butir dirobohkan...harap kerjasama tuan-tuan merobohkan.

Tanpa diminta oleh Tuan Yang Dipertua, kesemua 27 para wakil, sambil m'angkat tangan bteriak : Ya kami sangat setuju, kita robohkan saja dewan itu kerana tidak boleh juga bmain badminton...Sekali lagi, suara Senga dan Sengeh kuat bgema tanda setuju...

Sebelum diteruskan dgn wakil lain, MenteriBoneka m'umumkan bahawa dia akan bjumpa dgn Tungku Karpal Singki utk memaklumkan dua perkara : 1. Dia masih lagi mjadi 'BonekaKepadaDAP', sbb tiada org lain yg sanggup boneka. 2. Memohon perkenan Tungku utk merobohkan Dewan Orang Ramai.

Persembahan selesai....dan akan bersambung.

Jika anda bminat dgn kumpulan ini, sila SMS...Nasib mereka hujung minggu ini di tangan anda! Teruskan mengundi....

14 comments:

Anonymous said...

Salam...
Kasihan org2 perak, masyarakat dunia sekarang sibuk mengatur usaha membantu memulihkan ekonomi, malangnya di Perak pemimpin yg mereka agung2kan sibuk nak buat lawak.....
Pd pendapat saya pemimpin PR dah tahu dan faham undang & perlembagaan Msia, cuma sengaja buat bodoh untuk mengelirukan rakyat (memperbodohkan rakyat ). Lagi pun mereka ni nak rakyat terus mengingati mereka walaupun terpaksa buat kerja bodoh.
Macam penyanyi & pelakon yg nak popular, diaorg buatlah sesuatu gimik agar peminat terus berbincang dan bercerita tentang penyanyi tersebut.
Saya mencadangkan untuk selesaikan masalah di Perak Kerajaan BN kena buat satu gimik atau isu yg membolehkan semua org bercerita tentang isu tersebut dan melupakan isu di Perak.Contoh pemberian elaun untuk para pekerja yg hilang pekerjaan akibat kegawatan... atau apa2 sja . Nanti akhirnya isu di perak tu org tak minat dah sbb tak boleh buat duit.

bungaraya said...

Kau ingat-ingat ustaz, Tuhan makbulkankah doa PR semasa bersidang dinegeri Pasir Tiga Butir itu?
Aku rasa tidaklah. Mereka memang macam tu. Dulu di mekah, terdapat kalangan pemimpin utama mereka berdoa diturunkan musibah kepada UMNO dan Bn. Bolehkah kita mendoakan sesuatu yang tidak baik kepada orang lain?
Perbuatan ADUN PR dan Speaker DUN Perak sangat tidak bermertabat dan boleh menjatuhkan aib kepada negara.
Yang inilah aku sangat malas nak politik jikalau pemainnya tersangatlah bodoh dan bengang.
Dalam negara yang aman dan penuh dengan sopan susila ni, tak payahlah kita main politik spt di India atau Palestine sana. Tak payah nak kecuh-kecuh hanya kerana memperjuangkan sesuatu yang telah menjadi perjuangan BN selama ini.
Rakyat mahukan pembelaan. Itu UMNO dan BN sudah laksanakan. Masalahnya cukup ataupun tidak. Mana nak cukup jika asyik buang tabiat macam sivakumar dan nizar itu.

salahiddin alayubi alsabah said...

Dalam politik negara kita, ada dua golongan pengikut parti.. satu digelar pengikut tegar, yang mana buruk mana pun tindakan parti dan pemimpin dia, dia akan tetap sokong dan ikut..Tak kira halalkah haramkah dia akan sokong juga..penyokong jenis pertama ni biasa menyokong parti.

Semantara jenis yang kedua ialah pengikut sedar.Jenis pengikut ni biasa tidak taksub kepada parti tetapi lebih melihat kepada idealisme perjuangan yang di bawa individu pemimpin..Sokongan orang jenis ini akan mengikut keadaan atau aspek, jika parti buat sesuatu yang betul dia undi tapi jika tidak betul dia tidak undi..biasanya jenis yang kedua jenis pemikiran terbuka, mementingkan keadilan dan kebenaran.

Anda pada kelompok mana..? Anda setia kepada kerajaan pasir dua butir kah atau anda pengikut menteri pasola yang merampas kuasa?

noname said...

Ustaz sekarang nie macam2 ada, ustaz celup, ustaz kena beli, ustaz cari makan. Dalam banyak2 ustaz, ustaz yang paling buruk perangai ialah ustaz cari makan dengan cara memgampu UMNO dan menghalalkan rasuah, zina dan gejala murtat. Ustaz jenis ini yang paling ramai dalam UMNO. Bertaubatlah!.. marilah bergerak bersama kepimpinan ulama.

Rem said...

Ustaz,
Itulah namanya Pakatan Beruk. Bersidang bawah pokok. Tepi jalan pula. :)

Saat dan ketika ini, saya bangga dengan politik Sabah. Walaupun masih banyak yang perlu dibaiki, kita tidaklah sebebal dan sejijik permainan politik di seberang sana.

Terutama tindakan Pakatan Beruk Semalaya, yang sanggup bersidang bawah pokok tengah panas terik. :)

Mamak Zamrie said...

Bangga dengan politik Sabah ? Piraaah.. politik baling corot..bagi RM15 saja terus diam, mahal lagi ikan masim atau belacan..macam beruk, bagi pisang terus diam..

jangan cakap beruk sdr.Rem. Kalau mau tau, berikut adalah perbauatn CELAKA:
01. kunci pagar dewan
02. halang YB bersidang dalam dewan

kempen ini disokong oleh...

01. SPRM: suruhanjaya pembohongan rasuah
mengampu.
02. SPR..suruhanjaya pengampu rasuah...

kalau PR pakatan beruk / BN (be end) pula Barisan Najis...

matlan said...

asalamualaikum.........bodoh tak boleh nak di ajar, bijak tak boleh nak di ikut.........kalau orang kunci pagar, orang tu jahat le, zalim le, tak islamik le.....tapi kalau dia kunci tadika kemas....kira berhati mulia la konon, nak membeli anak2 parti dia,.......kalau dia di halang dari bersidang....dia kata kita tak demokratik....hina dan berbagai lagi......tapi kalau dia halang 6 adun dari ikut bersidang ......dia kata demi keadilan.......kalau adun dia lompat ke tempat BN,.....di bilang kerja hina, tak bermaruah, menghianat amanah rakyat,........tapi kalau nasarudin lompat tempat dia.......di cakap tindakan bijak ,memahami inspirasi rakyat..........dia yang kempen habis2 suruh yb lompat pada 16 september, siap kejar lagi ke taiwan nak beli dengan duit rakyat.....alih-alih kita pulak yang di cakap nak beli yb dia lompat bn............mamak zamrie, sekurang-kurangnya orang sabah masih ada dewan tempat bersidang......tak macam awak, keturunan si kitul, budak hitam yang tamak kuasa sanggup mengadai negara dan maruah bangsa.....speaker parya memang layak bersidang di bawak pokok......tahniah

anonymous said...

sdr mamak zamrie.
jgnlah mcm tu,k..selama jd pengundi di sabah pun xdela jd mcm tu,x tau di kawasan mengundi saudara...selama ni hasil usaha kerajaan byk yg anda sendiri dpt.xkan x mengaku lg kot? drpada asyik dgr ceramah pembangkang je,baik anda fikir mcm mana anda boleh bg sumbangan kpd negara.org sbh srwk,x mcm kat sana.mcm lalang,kejap jer boleh dihasut,diadu domba,mudah sgt terpengaruh.saudara boleh jd musuh.kat sini lain,fikir 2 kali sebelum buang undi.mcm kempen kitar semula lah "FIKIR DULU SEBELUM BUANG".mengundi pun lain2,tp masih boleh duduk semeja bersama,bt kerja,bisnes mcm biasa.

perkataan "CELAKA" pun daripada Karpal Singh yg anda bangga2kan.
2 kes(DUN berkunci) yg anda bgtau tu barangkali ada kaitan dgn kes kunci Dewan utk budak2 tabika KEMAS nak belajar ms PR perintah dulu.drg ambil sikap lepas tgn.golongan drg teraniaya.xkan xde org doa kot(ibubapa/guru budak2 KEMAS).ni lah dah dtg hukum atas drg.bt jahat kat org,Allah hantar org lain membalasnya.x boleh nak kata apa.

kes SPRM ni pun lanjutan isu dr pembangkang gak.x nak BPR, nak jd ia badan yg bebas.tertubuhlah SPRM.ini pun x puas hati lg..SPR.klo x percaya dgn SPR,baik anda x payah mengundi.kemenangan 5 negeri time PRU12 tu pun bolehlah dipertikai gak..

yang bawah ni utk PR(Pakatan Rapuh)

DAP=Dalang Api Perkauman
PKR=Pakar Kelirukan Rakyat
PAS=Perasan Alim Sangat(Skrg)

PAS yang dulu aku bo respek dr yg skrg ni..Parti ni jd tukang cukup Korum je dlm pembangkang,support 2 parti ni.bila drg nak bersuara,confirm kena bidas kat 2 parti ni(PKR & DAP).dgn UMNO,garang semacam.klo boleh nak bunuhnya dikafirkan lg.dgn 2 parti ni menikus plak...

anonymous said...

budaya suka menyalahkan org lain ni la jd tabiat pembangkang dan penyokongnya..suka menabur fitnah dan mengadu domba..bila diperiksa..sumber dr cakap2 org,dari ceramah2 pembangkang dibuat rujukan.rata2 yang saya jumpa kat mana2..patut la sama jer nada.suka mempersoalkan org lain tapi x mahu dipersoalkan.kutuk pemerintah,bila sendiri diberi peluang memerintah,apa pun x ada.pembangkang yang baik adalah berfungsi sbg "check n balance" pada pemerintah.tapi itu hanya retorik shj..x nampak pun dr dulu hingga skrg..menyerang usaha kerajaan dan peribadi orang ada la.skrg ni ekonomi tgh gawat,apa kata mereka bersama-sama bantu kerajaan menstabilkan ekonomi negara.bg idea2 yang bernas.barulah pembangkang dihormati dan disegani.jgn buat huru-hara dgn sebar fitnah sana-sini kpd rakyat..cukup2 la tu..

MEGAT TERAWIS said...

ANDA YANG MENYOKONG BN (BARISAN NAJIS)DAN AMENO,KATAKANLAH BAHAWA MEREKA YANG MENGUNCI DEWAN DUN ITU ADALAH CELAKA DAN MEREKA YANG MENGARAHKAN UNTUK MENGHALANG WAKIL RAKYAT DARIPADA MASUK KE DEWAN DUN ITU JUGA CELAKA..SESIAPA YANG SUKA DENGAN TINDAKAN MEREKA JUGA CELAKA...

WALAUPUN NEGERI PEMBANGKANG KURANG PEMBANGUNAN TETAPI SELEMAT UNTUK DIDIAMI, TIDAK MACAM TEMPAT KAMU ORANG, ORANG PUN BOLEH DILETUPKAN. MACAM MANA ITU KES ALTANTUYA.. TEMPAT KITA KORSNG TAK ADALAH KES LETUP-LETUP NI DAHSYAT TU.. DI SABAH LAGI TERUK, DIKAKI LIMA PUN BOLEH KENA RAGUT, BUNUH BERLELUASA, ROGOL DAN SAMPAI PELAJAR UMS PUN BOLEH KENA ROGOL KENA BUNUH..EE TAKUTLAH TEMPAT ANDA TU..ITU BUKTI BARISAN NAJIS GAGAL MENJAGA KESELAMATAN RAKYAT..

BARISAN NAJIS MENGHURU HARAKAN POLTIK PERAK..MEMANG DASAR MEREKA NAJIS.. CELAKA !!!

SATU LAGI, PALING RACISM IALAH UMNO...DULU ISU BABI,LEPAS TU KETUANAN TAUKE-TAUKE MELAYU DIA (MELAYU HAPRAK.. /KAMI MELAYU BARU TIDAK TERGOLONG DENGAN MELAYU HAPRAK DAN SAMSENG NI..)LEPAS NI ISU DERHAKA PUL..SIAPA DERHAKA ? UMNO DAN BE END BARISAN NAJIS YANG DERHAKA..CELAKA.

Rem said...

Memang beruk-beruk itu sukakan pokok.

Saya ingin bertanya, kenapa dewan adun itu dikunci?

Sebab persidangan itu TIDAK DIPERKENAN oleh Sultan Perak. Sebagai sebuah negeri Melayu, Sultan berkuasa atas tiga perkara secara mutlak:

1. Melantik Menteri Besar
2. Membubarkan atau tidak ADUN
3. Meluluskan sidang ADUN atau tidak

Sebarang undang-undang dan perlembagaan lain yang berkonflik dengan keputusan Sultan dalam tiga isu ini -- dengan sendirinya peruntukan akta/perlembagaan itu terbatal.

Itulah mandat yang diberi kepada Sultan, dalam konteks pemerintahan raja berpelembagaan di Malaysia. Kita bukan macam Thailand. Raja hanya boneka. Sebab itu bila ada beruk-beruk politik (macam pakatan beruk kita!) saling tak setuju dengan beberapa perkara -- maka peperangan dan pembunuhan berlaku. Sebab tidak ada kuasa Raja untuk jadi pengimbang.

Kita mahu jadi begitu di Malaysia? Mujur ada Sultan/Raja. Kalau tidak, Anwar Jubur Ibrahim dan seluruh armada beruknya sudah menggulingkan kerajaan yang sah dipilih rakyat pada 16 September yang dulu! :)

Ingat: Kesetiaan Kepada Raja dan Negara. Itu rukun negara yang kedua!

Anonymous said...

YE KER MEGAT TERAWIS?kata-kata tu mcm pinjam jer dari ceramah pembangkang.x malu ker?mana sumber dpt pun x tau.skrg ni jer mmg jd x selamat.ssh klo org dah buta hati ni.ckp apa pun x guna.apa2 kes pun x berlaku pun bkn dlm kawalan.x ada beza pun,kat semenanjung pun sama gak.jgn nak tipu.lagi teruk dgn pecah rumah,gangster menjadi2..mengata org sendiri lebih2..start pembangkang ni lah byk tabiat demonstrasi jalanan.org nak berniaga,bekerja pun terganggu.x tau la klo anda mmg penganggur kot.bolehlah join puak2 PR tu.senajis-najis UMNO anda katakan pun anda jg makan hasilnya.x percaya boleh check sendiri..tapi x ada yg lebih najis dr akal fikiran puak2 pembangkang PR serta penyokong taksubnya yg suka nak huru-harakan negara,salah satu contoh macam MEGAT TERAWIS ni..tunggu apa komennya selepas ni..mesti mencarut lagi..

Anonymous said...

salam REM..
xpayahlah xplain ngan puak2 PR tu.mereka2 tu dah buta hati dah..boleh kira dah kena "Brainwash" puak pembangkang.hari dgr propaganda.baik hantar dia pergi Israel, huru-harakan negara tu.lg bagus.dia nak buat apa pun suka hati dialah..org lain nak hidup aman dan cari makan.drg sibuk nak mengadu domba dan sebar fitnah..

Anonymous said...

klo kat pihak Kerajaan,mereka byk menyeru kpd rakyat supaya bersatu membina negara(merujuk kbykn kenyataan mereka).tp klo pihak pembangkang,menyeru rakyat tumbangkan kerajaan,buruk2kan kerajaan,keluar kenyataan itu dan ini disokong dgn khabar2 angin jg yg dikatakan bukti.itu pun klo anda semua perasan(kecuali dah buta hati la sehingga x dpt menilai,berfikir).apabila negara jd huru-hara kelak,rakyat jd sengsara,x kira yg sokong mana2 parti.

org melayu x rasa dia melayu dah smpai sanggup hina raja sendiri.
org islam nya x rasa dia islam smpi kafirkan saudara islam dia sendiri.
org malaysia x rasa dia org malaysia sehingga sanggup hina/ caci negara sendiri.

ASAL NEGARA:
orang Cina ada negara CHINA.
orang INDIA ada negara INDIA.
orang MELAYU?..INDONESIA?x..sbb mereka x kata mereka org melayu,cuma rumpun melayu.tapi ttp letak negara INDONESIA,bangsa indonesia.
MELAYU cuma ada TANAH MELAYU,skrg MALAYSIA dgn bumiputera yg merdeka.

Hak Istimewa MELAYU/Bumiputera ttp dijaga dgn tidak meminggirkan kaum2lain,BUKAN bertuankan/Dihapuskan hak demi Kaum Lain.Kaum lain diiktiraf sbg warganegara selagi x mencabar/mempersoal hak2 istimewa org MELAYU/Bumiputera.

apabila MELAYU/bumiputera gadai hak MELAYU/bumiputera,MALAYSIA akan jadi MALAY(SIA-SIA)=orang melayu merempat dibumi sendiri..
bukan masa untuk menyalahkan org lain.ini masa untuk kita berfikir dan bertindak untuk melayu/bumiputera bersatu..

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin