Search This Blog

Loading...

Thursday, March 26, 2009

'WIRA TAK DIDENDANG'


2. Tetapkan had umur 40 tahun untuk jawatan Ketua Pemuda Umno Pusat, bukan spt sekarang 'orang tua' pun boleh btanding dan memimpin pemuda. Kadang-kadang kita di bawah ni pun kurang faham, nama pemuda tapi calon umur lebih 40 tahun.

Salam,

Berbeza dengan kemenangan DS Sharizat Jalil sebagai Ketua Wanita dan Datuk Rosnah Rashid Shirlin sbg Ketua Puteri, kejayaan Sdr. Khairy Jamaluddin KJ mengenepikan cabaran Datuk Mukhriz dan DS Khir Toyo, seakan 'tidak dapat diterima ramai'.

Kemenangan KJ dalam tempoh ini nampaknya diiringi dengan pelbagai 'kata-kata jelik dan nista', sambil ada yang menjadikan PRK di 2 Bukit dan 1 Batang nanti sbg penanda aras pengiktirafan kemenangan KJ. Malah jauh drpd itu, ada yg meramal Umno menuju ke kubur untuk ditalkinkan selepas KJ menang.

Tanpa melihat amaran oleh Lembaga Disiplin Umno dan persepsi buruk yg dilontarkan ke atasnya, kita sebenarnya tidak berlaku adil kepada anak muda ini. KJ bukan setakat berdepan tohmahan pembangkang - yg memang tidak akan bersetuju - malahan dia berdepan cabaran yg jauh lebih hebat daripada sesama ahli Umno.

Sekurang-kurangnya, walaupun mungkin benar KJ tidak disukai oleh akar umbi pemuda, tetapi kemenangannya membuktikan dia disukai perwakilan pemuda. Soal dia tidak memenuhi aspirasi transformasi Umno, seperti kata DS Najib dlm ucapan perasmian Menakhoda Zaman, tidak dapat dipastikan kerana sistem perwakilan yg digunakan menunjukkan 304 perwakilan memilihnya, berbanding dua calon lain – melainkan sistem yg ada ini berubah.

Jelas kempen Setiakawan dan pendekatan turun padang bertemu pemuda di kawasan telah menarik hati perwakilan dan memilih KJ memimpin Pergerakan Pemuda. KJ dilihat lebih dekat dan lebih mesra dgn pemuda. Sesuai juga dgn usianya yg masih dlm lingkungan umur pemuda. Bukankah membiarkan pemuda dpimpin 'pemuda' di kalangan mereka juga tmasuk dalam skop transformasi?

KJ juga dilihat berani dan mampu mengembalikan 'taring' pemuda. Boleh dilihat dgn kesanggupannya berdepan dgn Husam Musa, Naib Presiden PAS dan keberaniannya menyahut cabaran Salahuddin Ayyub berdebat isu PPSMI. Terserlah jua ketokohannya melalui gaya berucap yg bersemangat dan mampu menaikkan semangat berjuang anak-anak muda, tmasuk ucapan kemenangan malam tadi.

Tidak salahnya jika dikatakan KJ seperti Wira Yang Tak Didendang. Di peringkat awal pembabitannya bersama pemuda lagi, dia sudah dilabel 'menantu' dan menggunakan label tersebut untuk menang tanpa bertanding sbg Naib Ketua Pemuda pada tahun 2004. Semenjak itu, setiap inci pergerakannya diperhatikan dan dia diasak dari segenap penjuru. Seolahnya KJ seorang 'penjahat' yg mesti dihapuskan.

Apabila dia menawarkan diri memimpin pemuda, bukan sedikit pula cabaran yang ditempuhnya. Di satu ketika dia hampir tidak melepasi kouta, malah seolah dia bakal tewas dan ditanam hidup-hidup, gara-gara persepsi 'mertua'nya bakal digantikan. KJ berjaya membuktikan sebaliknya...Ironinya, dia menang ketika 'mertua' hendak melepaskan jawatan

Rasanya, kita mesti memberikan peluang kpd KJ menampilkan gaya kepimpinannya. Harap budaya baru yg dimulakannya dgn bertemu pemuda di segenap ceruk bahagian tidak terhenti dgn kemenangannya ini. Jika tidak...dan dia membenarkan persepsi orang ramai yg menyifatkan kemenangannya akan mempercepatkan 'kematian' Umno, pasti pada masa depan dia akan 'diturunkan' dari takhta!

Sementara menunggu detik itu, biarlah KJ melaksanakan tugasnya!

15 comments:

de_kerinchi said...

Salam ustazsaid

Semoga dirahmati Allah s.w.t.

Ada di PWTC ker...mana yek.... ;-)

"walaupun mungkin benar KJ tidak disukai oleh akar umbi pemuda, tetapi kemenangannya membuktikan dia disukai perwakilan pemuda"

Ustazsaid, kenyataan diatas ada menunjukkan unsur-unsur pelanggaran etika seorang pejuang yang beramanah....juga unsur-unsur yang tidak secocok dengan konsep setia kawan..

Perwakilan diamanahkah untuk menjadi wakil bagi menyatakan hasrat akar umbi....

Kalau akar umbi tak suka...dan Perwakilan pula suka ini menunjukkan bahawa Perwakilan sudah melakukan pecah amanah....

Disitu menunjukkan bahawa bertapa buruknya budipekerti Perwakilan tersbut....macam mana setiakawan hendak diserapkan disitu...

Adakah hanya kawan yang terpilih-pilih sahaja...boleh menerima konsep setia kawan? Kerana kawan-kawan yang di akar umbi ini pun sanggup dihianati....

mohon penjelasan...agar hati ini turut dapat menyukai KJ...dan perjuangan Pergerakan Pemuda UMNO selepas ini.... ;-)

wasalam

awi.prt8 said...

salam hormat,

apabila ada pertandingan , pasti ada yang kalah dan menang , yang paling penting ialah menerima segala keputusan dengan redha dan wajib percaya kpd Qada dan Qadar .

Panglima Perang Cyber said...

Harapnya dia pandai buat kerja dan mampu melaksanakan apa yang dikata..

sokong siapa yang dipilih !

PemudaGagasan said...

...dan mereka-mereka itu yang menjadikan jawatan itu sebagai satu kematlamatan dalam agenda politik mereka-mereka itu semata-mata, nescaya akan hancurlah dan luluhlah tiang-tiang seri yang telah terbina dan terpacak sejak sekian lama...

hahahahaha

Anonymous said...

sekurangnya kj tidak menidakkan dia 'kotor', bukan macam mm dan kt berlagak bersih. it's open secret that you have to 'pay' for the post so just ride with the current wind lah. disgusted dgn mm, macam la dia got his life now not because he is somebody's son. just my humble opinion

ONE said...

tahniah KJ dan salam perjuangan

Datu Sulaiman said...

entamlah labu...bapak belakang kata,belalang buatkan kopi..kata belalang, pa kita mana ada kopi..bapak belakang bilang, entamlah...ini mungkin tahap perwakilan pemuda kita..

add said...

Tapi sikap dan target sebenar KJ ialah nak mengugat kedudukan Najib dalam masa 3 tahun lagi,,, itu sebenarnya agenda beliau... sebelum ni beliau memasang strategi dibahagian pemuda dan ketua bahagian dikalangan pemuda,, bila ketua bahagian dikalangan pemuda ,, bermaksud, ketua bahagian ini telah termakan budi,, bila dah termakan budi KJ, senang dan mudah untuk KJ menyerang kekuatan najib pada bila -bila masa sahaja...

Untuk langkah selamat,,, Najib jangan lantik KJ ke dalam kabinet malayasia nanti...

matlan said...

asalamualaukum ustaz, keputusan telah di ketahui, apa pun presepsi kita terhadap kj perlu diketepikan, sekarang dia telah di amanahkan sebagai ketua, dan inilah masanya kita kena membantu dia sebagai ketua, seperti juga apa yang kita harapkan jika mukhriz atau khir toyo yang menang, sekarang masanya untuk kita tumpukan tugas dan tanggungjawab kita kepada rakyat dan negara, bagi penyokong mukhriz dan khir marilah kita sama2 terima hakikat yang telah di tentukan ilahi.....tidak salah bagi khairi untuk mengimpikan keduduan sebagai presiden atau pm, ini merupakan target dan hala tuju yang beliau telah tetapkan secara jelas untuk beliau capai.....bagi orang politik , apabila ia memilih untuk memasuki arena politik , dia mesti bersedia dan menpersiapkan diri untuk menjadi pm atau pemimpin tertinggi, saya tak percaya mereka yang lain tidak berhajat untuk menjadi pm......cuma khairi yang berani menyuarakan hasratnya secara terang-terangan, yang mana bagi saya membuka peluang untuk musuhnya mencantsnya dari awal, atau sebagai memberi tahu musuhnya atau pesainnya agar datang dan cantas aku dari awal kalau anda mampu.....tapi kalau beliau selamat dari di cantas dan berjaya naik sebagai pm, maka beliau adalah pemimpin yang cekal , kuat berjuang dan tahan tukul.........ingatlah allah akan membantu mereka yang kuat berusaha tak kira mereka beriman atau tidak, islam atau bukan, baik atau jahat......tetapi allah juga telah menentukan rezeki setiap makhluknya.....dari sejarah yang lalu telah terbukti berapa ramai timbalan pm yang telah berusah keras, kuat bekerja, kuat sokongan dan pengaruh, tapi akhirnya kecundang jua.....yang tidak di duga juga yang menjadi pm.....urang bilang kalau bukan rezeki tidak akan menjadi milik kita........apa yang aku lihat dan dapat aku simpulkan daripada kemenangan kj dalam pemilihan ketua pemuda, beliau bijak mengatur strategi, bijak menggunakan kelebihan persekitaran, dan lebih kuat bekerja, cara beliau menetapkan target sangat mengkagumkan.....aku secara ikhlas dan jujur mengakui bahawa aku mengkagumi bagaimana cara khairi bekerja walaupun aku adalah penyokong kuat mukhriz, aku mengakui bahawa beliau hebat dalam survival politik......dan komitmen beliau dalam mencapai target yang di tetapkan adalah sangat tinggi.......dan aku mendoakan ,kalau di takdirkan beliau menjadi pm, aku berdoa agar allah jadikan ia pm yang beriman dan beramal soleh....amin,.......sekurang2 nya aku melihat bahawa ada 2 orang calon yang bakal menjadi pm pada zaman mereka iaitu khairi dan mukhriz...biar allah yang menentukan.....allah hu alam

de_kerinchi said...

salam matlan ,

aihh tak habis geram ni maaf....

Sila betulkan fakta...bila pula dia diamanahkan secara jujur...ni semua kerja 304 perwakilan, yang segilintirnya tak amanah..

Ialah memang Allah bagi rezeki kepada semua orang tak kira jahat baik..tapi kalau kita yang menganjurkan agar tokoh yang tak baik, menjadi kepala...jawab sendirilah kat akhirat nanti, jika ada perlakuan tak molek dilakukan,....apatah lagi dengan perwakilan-perwakilan yang tak amanah ...nak letak kat mana muka tu agaknya...memalukan...Tapi ramai juga golongan UMNO ni muka tembok, asalkan diri sendir lepas.....

Pendek kata benda buruk jangan cuba nak buat nampak baik, tu bersubahat namanya....dosa tau...

Selepas tu memanglah Allah mengatur rezeki pada manusia, tapi kalau orang dok bagi arak...rezeki jugakah...atau bagi amoi pun rezeki juga...pasai ia sedekah kan.....(ada orang katalah)...tulah pasal rezeki mesti dari sumber yang halal....kalau dari mula dah terpesong...alahai macam mana nak dibetulkan...jadi betulkan nawaitu tu dulu....

Sebenarnya senang jer benda ni nak bagi Pergerakan Pemuda bersatu hati dan setikawang....silalah minta badan displin UMNO tu discribes apa ke benda nya melakukan kesalahan tapi dimaafkan....pelik sungguh ni..maknanya salah tapi tak salah...

Maaf yer.....sekadar minta kepastian...

Anonymous said...

Akar umbi bukan bodo ,rakyat bukan bodo semua orang tahu salah satu sbab kegagalan BN sudah-sudahlah membela barang yang tak betul letakan yang hak pada tempatnya bukan yang bathil nanti jahanam

warisantamar said...

KJ menang dan ia harus dihormati. Wpun ada suara2 mengatakan ada tindakan2 tertentu akan berlaku keatas KJ selepas ini. Tiada kepastian. Cabaran utama pada masa ini khususnya dlm Pemuda UMNO yang harus dipukul oleh KJ ialah;
1) Segera mengimplementasikan semangat `setiakawan' yang beliau bawa. 400 lebih perwakilan tidak memilih beliau berbanding 304 yang memilih beliau perlu disatukan.
2) Membuktikan `aktiviti' turun padang semasa kempen lalu bukan bermusim. Jadikanlah ia satu habit dan gambaran sebenar diri KJ.
3) Mengikis dan menghapuskan persepsi politik negatif terhadap beliau. Antaranya menang kerana tabur duit, KJ liabiliti UMNO/BN,KJ & Co `arkitek Tingkat 4 dan KJ naik kerana faktor FIL&SIL.

Saya percaya KJ tahu dan sedar bukan mudah untuk insan bernama KJ untuk memikul tugas sebagai KP UMNO. Sbg Pemuda, berilah KJ ruang dan peluang sepertimana kita memberi ruang dan peluang kepada yang lain. Juga pentingnya, menghulurkan bantuan secara ikhlas dan jujur. KJ sudah bersedia memikul amanah...InsyaAllah jika dia selalu dekat dengan Nya, KJ akan mendapat kekuatan menghadapi segala cabaran yg mendatang.

ps- Ada 4 EXCO Pemuda dari Cawangan Matahari, Bahagian Putrajaya. Inipun dikaitkan dgn KJ...Kalaulah ada 4 EXCO Pemuda dari Cawangan Keringkod, Bahagian Sipitang....hehehehe...orang cina kata 4 itu sui@suwei!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Aku cadangkan kepada korang semua apa kata kita bagi peluang ini pakatan rakyat memerintah negara kita, jadi barulah dapat kita tengok bolehkah atau tidak ini PR mentadbir negara. barulah adil.Jagann takutlah kalau tak ok kita tukarlah balik macam USNO ditukar kpd BERJAYA ditukar kepada PBS lepas tu UMNO pulak.Rakyat sabah berani tukar kerajaan bah...

ustazSAID said...

Komen Anon 8:39PM dibuang kerana tidak memenuhi piawai yg ditetapkan untuk pelayar blog! Malah tidak sesuai pun di kedai kopi...Mungkin sesuai di tepi jalan!

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin