Search This Blog

Tuesday, February 10, 2009

Soalan Untuk SPR?

Salam,

Seperti yg dlaporkan, sah dua Bukit kosong, atas sebab yg b'beza.

Di Bukit Gantang, MP Allahyarham Roslan Shahrum, meninggal dunia kerana serangan jantung. D'ucapkan takziah kpd keluarga Allahyarham. Semoga rohnya ditempatkan di sisi para solehin.

Di Bukit Selambau pula, dikosongkan atas sebab yg cuma V.Arumugam saja yg tau. Nampak gayanya trend mengosongkan kerusi smakin mjadi-jadi - semuanya atas nama rakyat.

Nasib baik Sultan Perak tidak perkenankan pembubaran DUN Perak, kalau tidak pilihanraya sakan kita nampaknya pd awal tahun ni - selepas lebih kurang setahun PRU12, dan PRK Permatang Pauh serta Kuala Terengganu.

Dalam keadaan ekonomi gawat ni, ditambah lg dgn suhu politik yg sentiasa 'panas' - lebih-lebih lagi selepas kejadian di Perak - kemudian bhadapan pula dgn PRK, maka tumpuan kita rasanya lebih cenderung utk bpolitik - tentunya 'perlawanan', sebab di Malaysia jika tidak berlawan bukan politik namanya!

Ada satu soalan utk SPR : Bolehkah PRK dlm kes sbegini tidak diadakan ? Jawabannya tentulah tidak boleh sebab undang-undang mengkehendaki kerusi kosong mesti diisi. Mungkin utk kawasan Bukit Gantang kita maklum sebabnya, tp bagaimana dgn Bukit Selambau ?

Dicadangkan supaya dwujudkan undang-undang yg menangguhkan sesuatu PRK kpd tempoh t'tentu. Undang-undang sedia ada menetapkan dua tahun menujuj ke tarikh PRU berikutnya tanpa PRK, hendaklah dsemak semula. Apalagi ketika ini semasa ekonomi gawat - pilihanraya pasti mgunakan pbelanjaan yg banyak - dan 'pcakaran' politik yg bagai tiada kesudahan. Bolehkan SPR ?

Kita khuatir, tumpuan utk memulihkan ekonomi di kalangan rakyat tanpa mengira parti mana, akan tjejas apabila asyik m'fokus kpd soal politik dan perkara yg bkaitan dgnnya. Banyak masa tbuang utk 'projek mengalahkan pihak lawan', sedangkan alangkah eloknya jika masa dan tenaga yg ada itu dgunakan utk m'atasi kemelut ekonomi yg tidak menentu ini.

Rasanya elok juga SPR mbincangkan cadangan ini...

7 comments:

Anonymous said...

aku tak setuju. terus aje piliharaya. Biar kome semua dalam PR tu rasa kalau kalah. Tak mungkin semua dia orang akan menang. Dalam keadaan sekarang jika piliharaya di dua bukit tu rasanya bungkuih PR tu.

Anonymous said...

cadangan orang yang banggang
bn dalam ketakutan
berlindung dengan kuasa sultan

dulu ghazali jawi mb perak bn tak letak jawatan hingga sultan idris bernazar tak potong janggut dan jambang sebab dia tahu sultan tiada kuasa melucutkan jawatan mb, tak derhaka pulak

sekarang ni sultan perak bernazar tak potong kuku sebab yb nizar tak letak jawatan

ustaz tahi kucing menghalalkan perangcangan rasuah jahat umno bn, aku yang tak sekolah agama pun tahu hukum ugama

pr akan menang dengan majoriti yang lebih besar lagi

Anonymous said...

ustaz,
sana sini heboh umno bn kerajaan rasuh dan moral para pemimpin yang langgar hukum ugama

engkau seorang ustaz sokong kerajaan yang rosak akhlak pemimpinnya so engkau kononya tahu ugama pun tak berani nak tegur ke, takut ....cari makan kot

kalau yang tahu ugama pun camtu patut lah orang umno bn menghalalkan segala cara
bawa bertaubat lah ustaz

Anonymous said...

Salam semua Anon, ilmu sy x sberapa bbanding SS Datuk Harussani, Mufti Perak yg mbacakan doa sms plantikan Datuk Dr. Zambry. Ada ulasan utk Tuan Mufti kita?

bungaraya said...

Saya hairan..kalau sokong pembangkang komentar diperkenalkan dengan nama ANON. Kenapa tak ada pelirkah?

Anonymous said...

UMNO sememangnya takut menghadapi pilihanraya kerana mereka tahu bahawa mereka telah ditolak oleh rakyat dan orang Melayu. Pengalaman di KT cukup memalu dan mengetarkan lutut Najib Razak.Sebab itu mereka lebih suka kepada memujuk YB PR lompat parti..Kalau melalui pilihanraya, sampai kiamat UMNO tidak akan dapat memerintah kembali di Perak..

Sekarang ini anak-anak muda Melayu telah terpelajar dan mereka telah sedar akan segala dakyah dan kebajatan moral dikalangan pimpinan UMNO. Mereka telah sedar betapa UMNO itu hanya palsu memperjuangkan Melayu..Hanya golongan Melayu tua dan golongan mugay yang kurang bijak saja lagi yang masih menyokong UMNO. Kesian golongan Melayu lama ini keran berfikiran sempit dan bersikap perkauman.Sebab itu hari-hari TV3 suku,TV1 satu mata,Utusan Meloya dan Berita Hairan asyik menyiarkan berita dan ulasan yang cuba meniupkan sentimen perkauman..Mula-mula isu babi, lepas tak berkesan kini mereka guna isu kedaulatan raja-raja..Dulu masa kes sultan Mizan menolak Idris Jusoh sebagai MB, ada orang Melayu yang marah dan membuat kain rentang yang menghina Sultan tapi pemuda UMNO diam saja..mengapa ? Sekarang banyak pula NGO tapi mereka bukan NGO tulen sebaliknya adalah anjing-anjing UMNO yang pengecut..

Anonymous said...

apalah lu melalut ni jahat jahat pun tak ikut yahud dari baik baik mengikut telunjuk yahud. jahat jahat pun antara dia dengan tuhan tak sampai tergadai maruah pada yahud akhirnya lu sendiri yang jadi boneka bab tu orang muda kurang faham almaklumlah darah muda janji puas tengoklah arah bosslu kemana kalau mahu terjun lubok takan pun nak ikut kot

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin