Search This Blog

Monday, March 9, 2009

Setahun berlalu...Salam Maulidurrasul.

Salam,

Setahun blalu, Hari Keputeraan Junjungan Besar, Nabi Muhamad SAW, tiba lagi. Sempena tibanya hari Mauliddurrasul kali ini, dinukilkan wasiat yg sangat bharga Rasulullah kpd Abu Hurairah :

* Wahai Abu Hurairah, bsikap adil sesaat itu lebih baik drpd beribadat 60 tahun, yg malamnya berisi dgn solat malam dan siangnya dipenuhi ibadat puasa.

* Wahai Abu Hurairah, sekiranya engkau mjadi raja atau menteri atau penasihat raja, janganlah engkau melampaui sirah dan sunahku. Ini kerana setiap raja mahupun menteri yg menyalahi sirah dan sunahku akan dikepung api neraka dari segala penjuru pada Hari Kiamat kelak.

* Wahai Abu Hurairah, sekiranya engkau ingin mdapat nama yg harum di dunia dan akhirat, tahanlah lidahmu drpd mengumpat orang. Ini kerana sesiapa yg tidak mengumpat orang, nescaya Allah akan menolongnya di dunia dan akhirat.

******************
Secara kebetulan, sambutan Maulidurrasul pd tahun ini diraikan sehari selepas PRU12. Sempena setahun blalu, bagaimana agaknya prestasi para wakil rakyat yg kita pilih dlm PRU12 yg lalu? Ibarat pelajar sekolah yg dinilai setiap akhir tahun, dan dapat dilihat secara btulis laporan prestasi mereka, dimana agaknya kita hendak melihat kad laporan prestasi para YB kita?

Dan bagaimana pula prestasi kerajaan yg kita pilih ? Sudahkah mereka menunaikan janji atau menifesto mereka ? Atau, mereka masih beretorik, dilamun mimpi ?

Salam Maulidurrasul...dan Selamat Menyambut Ulangtahun Setahun YB!

3 comments:

kamal said...

TU LA SUSAH NYA PEMIMIPIN KITA NI...MASA PILIHANRAYA SEMUANYA KENAL,SEMUANYA SALAM,SEMUANYA TEGUR DAN MACAM2 LAGI KATA2 MANIS DAN SERIBU JANJI YANG DIHAMBURKAN...TAPI DAH MENANG SEMUANYA LUPA....KAWAN PUN DAH TAK KENAL..APA TAH LAGI NAK MENZIARAHI ATAU BERKUNJUNG BAGAIMANA MASA PILIHANRAYA YANG LALU..BUKANNYA KITA MAHU MEREKA SENTIASA BERADA DISAMPING KITA,TAPI CUKUP LAH SEKADAR HANYA BERTANYA KABAR....MEMANG HAMPEHS SEMUA KALAU BEGINI CARANYA..jADI DENGAN TIBANYA MAULIDUR RASUL INI MARILAH KITA (PEMIMPIN)MUHASABAH DIRI DAN KITA RENUNGKAN SEJENAK KEBELAKANG APA KAH SUMBANGAN YANG SUDAH KITA LAKUKAN DEMI UNTUK KEBAHAGIAAN RAKYAT JELATA

KITA RENUNG2KAN LAH...LU PIKIR LA SENDIRI

ONE said...

salam maulidur rasul...

Anonymous said...

asalamualaikum, semoga kita perkuatkan akidah dan kasih sayang kita kepada junjungan kita Muhammad S.A.W dan marilah kita jadikan rasulullah sebagai contoh di dalam kepimpinan kita, insya allah

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin