Search This Blog

Loading...

Sunday, May 10, 2009

‘Saya tidak akan berterima kasih’

Salam,

Saya sebenarnya berhasrat hendak menjadikan hari Minggu adalah hari rehat, tanpa 'blogging'. Rasanya, sudah banyak kali hari minggu berlalu tanpa tulisan baru. Namun, berita yang saya terbaca ini sangat menarik perhatian. Sayang rasanya untuk dilepaskan.

Tanpa ulasan, saya tinggalkan untuk para pembaca budiman blog ini, mentafsir berita ini. Terima kasih.

‘Saya tidak akan berterima kasih’

TAIPING 9 Mei – ‘‘Minta maaf, saya tidak akan berterima kasih kepada kerajaan,’’ kata pemimpin Hindraf, P. Uthayakumar (gambar) sebaik dibebaskan dari Kem Tahanan Kamunting di sini, hari ini.

Beliau yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sejak Disember 2007 mendakwa, penahanannya di bawah akta itu dibuat tidak mengikut undang-undang.

Sehubungan itu, dakwa penasihat undang-undang pertubuhan haram itu, tiada sebab dia perlu berterima kasih kerana tidak melakukan kesalahan.

“Saya berterima kasih kepada penyokong-penyokong dan isteri saya tapi minta maaf, saya tidak akan berterima kasih kepada kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita yang telah menunggunya sejak pukul 11 pagi di Kem Tahanan Kamunting dekat sini hari ini.

Berbeza dengan dua lagi pemimpin Hindraf yang turut dibebaskan iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Shah Alam, M. Manoharan, 48 dan K. Vasantha Kumar, 36, keadaan Uthayakumar kelihatan tidak terurus.

Ditanya keadaannya itu, Uthayakumar berkata, beliau sengaja tidak menyikat rambut dan janggut serta dibiarkan panjang sebagai tanda protes terhadap ISA.

Sementara itu, Uthayakumar mendakwa, pihak polis bertindak kasar terhadapnya apabila beliau menolak untuk menandatangani surat yang mengandungi syarat-syarat pembebasan.

17 comments:

Datu Sulaiman said...

Kalau dia merasakan dirinya tidak bersalah memang tiada asas untuk dia berterima kasih atas pembebasannya. Ini soal prinsip. Itu pendapat peribadi beliau dan pandangan beliau sudah tentu tidak sama dengan pandangan pihak yang menahannya. Rakyat Malaysia juga sudah tentu ada persepsi masing-masing..Jadi ini perkara biasa.

Anonymous said...

Tak heran pun... memang dia orang ni tak pernah berterima kasih selama penghidupan di negara tercinta ini... Malaysia Tanah Tumpah Darahku...ATAS PAGAR

pakcik said...

nak terima kasih ke tidak..

siapa peduli..

kalau kau buat huru-hara lagi..masuk balik..

siapa peduli..

aku tak peduli.

Anonymous said...

kalu aku pun tak perlu nak terima kasih lah pd kerajaan.....hipokrit semua tu....kan BN/UMNO ni dah terkenal....belasah org lps tu minta org tu cakap terima kasih pd UMNO/BN....kan bahlol tu....padan muka UMNO/BN....tahan org tak bersalah..apa ke benda....???

sebenarnya semua ini berlaku kerana dasar UMNO/BN yg menindas....bila mereka bangkit..barulah UMNO/BN terhegeh-hegeh mohon simpati mereka...bagi itu bagi ini....tak perlu ucap tima kasih pd UMNO/BN....lancau lah....

Anonymous said...

UMNO/BN MENINDAS SAPER YANG TERTINDAS DAN SAPER YG MENINDAS AKU PUN TAK PAHAM ORG NO 2 TERKAYA KAT DALAM MALAYSIA NIE PUN KELING ORG NO 1 CINA ORG MELAYU NO BERAPA?
JGN JADI MELAYU TAK SEDAR DIRI SAUDARA NANTI MERANA HIDUP DI CACI CUCU CICIT SENDIRI NANTI.KALAU UMNO/BN MENINDAS TAKDELAH RAMAI KELING JADI PEGUAM SAMPAI BAR COUNCIL PUN DORANG HANDLE BERAPA RAMAI ORG KELING KERAJAAN HANTAR GI STUDY DOCTOR KAT INDIA TETIBA JER ANWAR AL-JUBRI(BUKAN AKU YG KATA TAPI MAT SABU YG KATA) KUAR PENJARA PASTU MAIN ISU HINDRAF JUMPA ORG INDIA KATA MEMACAM PASAL UMNO PADAHAL DIA TU BAPAK DAJAL

Anonymous said...

Tak nak minta maaf tak ape...tapi jangan buat kacau bilau MALAYsia ni...kalau buat juga ..sumbat je dia ni semula...Dasar tak sedar diuntung

muhammad fakhruddin said...

Assalamualaikum ustaz...ucapan tu tak menjejaskan Malaysia pun.Lainlah kalau bermaksud nak buat kacau lagi,ISA juga la layaknya.Jangan ingat HINDRAF je dlm ISA tu,org BN pon penah diISAkan.

Anonymous said...

Ala.. tak suruh pun minta ucap terima kasih.. sebut pun tidak ... cuma yg empunya diri terhegeh-hegeh buat kenyataan... slama ni pun tak minta pun... yg banyak duk minta ..buat tuntutan yg tak relevan tu sapa ye??? duk melalak dijalanan mintak itu ini sapa yer.. melainkan orang muka yg tau malu ...dan tak sedar diuntung...sapa yg suruh ucap terima kasih... tak suruh pun ..1 sen pun malaysia tak rugi.. lagi sekali wat hal .. taruh balik...

Tasek said...

Melayu yang tak sedar diri sokong mangkuk Uthaya nih.. mmg cibai melayu2 tu..

Sedar la wei.. kalau korang mampus sape nak angkat mayat korang??.. orang2 Hindraf ka??..

Anonymous said...

Anon kata :

ORG NO 2 TERKAYA KAT DALAM MALAYSIA NIE PUN KELING ORG NO 1 CINA ORG MELAYU NO BERAPA?

Aku plak kata :

Tu lah teruknya UMNO...bangsa sendiri pun tak ada yg kaya raya seperti India dan Cina....50 tahun UMNO memerintah bangsanya sendiri pun cukup makan jer...bansa lain plak kaya raya...ini menunjukkan UMNO gagal bro...apa ko buat 52 tahun bro....main telor jer ke..atau buat duit sendiri??? ko lah yg akan terus dikenang olh anak cucu cicit yg menyebabkan org melayu makin punah...52 tahun memerintah apa yg dibuat tuk org Melayu...????

Yang UMNO buat org melayu kaya adalah :

1. kaya dengan penagih dadahnya
2.laya dgn bohsianya
3. kaya dgn buang anaknya
4. kaya dgn mat rempitnya
5. kaya dgn pengedar dadahnya
6. kaya dgn penganguurnya
7. kaya dgn melepaknya
8. kaya dgn mat metalnya
9. kaya dgn hiburannya
10. kaya dgn rosak akhlaknya
11. kaya dgn kemiskinannya
12. kaya dgn berebut jawatanya
13. kaya dgn politik wangnya (sebenarnya RASUAH KEJI)
14. kaya dgn duit balak haramnya
15. kaya dgn berebut nak jd ketua UMNOnya
16. kaya dgn penipunya (pemimpin UMNO)
17.kaya dgn sikap angkuh dan sombong taiknya
18. kaya dengan pembelitnya
19. kaya dengan sikapnya pembuli pd org melayunya
20 mengkayakan diri dgn jawatanya sendiri...

Umno sengaja membiarkan org melayu miskin supaya mudah dia nak melagukan subsidi, bantuan, kenang budi UMNO, pembangunan dan sbgnya...supaya melayu terus berharap dan bergantung pd UMNO....

mana dia ketuanan Melayu UMNO ???? dah tak dengar pun...dulu berdegar-degar ketuanan melayu...ketuanan melayu...hunus keris, cium keris...mana dia ketuanaan melayu UMNO????mana???manaaaaaaaaaaaa???

Sekarang kalau ko UMNO nak tahu...Ketuanan melayu korang najib dah tukar kepada 1 malaysia....mana UMNO ni...pergilah sanggah Najib...pertahankan ketuanan melayu UMNO...apa ko diam jer...

Sebenarnya melayu jd kuli jer pd tanah ketuanan dia di negar ini...semua gedung besar, bangunan besar, kereta besar, ekonomi besar, semuanya dikuasai olh bangsa lain...kesian melayu di tangan UMNO ni...ko pergi lah kat KLCC ( aku bkn nak tipu ko)ko pegilah di dalamnya...siapa pedagang besar dalamnya...melayu ker????????????????????????? org melayu hanya berniaga kiosk jer bro...itu pun sewanya mak datok....ko tak sedih ker tgk melayu ko sendiri merempat di negara sendiri, hasil siapa????
UMNO punye kerjalah...

melayu hanya jual di pasar-pasar malam, pasar juadah, goreng pisan tp jalan....buka kedai makan, jual burger, jual aiskrim, jual besi buruk, duduk flat, jadi kuli kedai cina...tak malu ke ko UMNO???? anak-anak melayu sblm pergi sekolah...melepak dulu kat kedai CC bermain game...hisap rokok..apa ni UMNO...lu buat apa???

So usahlah ko nak bersandiwara??? jijik aku dengar UMNO ni tau....patut org melayu semakin benci kat UMNO...bukan tak suka bro...tp perangai UMNO yg teruk dan melampau serta kurang AJAR dan BIADAB pulak kat bangsanya sendiri seperti yg aku nyakatakan di atas...aku bukan nak menuduh...betul ke atau tdk bro???

aku bukan penyokong UMNO, bukan penyokong PAS, bukan penyokong PKR...tp aku tidak akan sesekali mengundi UMNO selamanya.....kerana aku tahu siapa UMNO sebenarnya....

ustazSAID said...

Salam, Siankan...suma yg jahat salah Umno...bohsia + mat rempit, sokong bukan Umno, tp Umno juga yg sebabkan dia jd bohsia + mat rempit, untung mak bapak dia...x dpt ajar anak dgn baik...Umno juga yg salah!

matlan said...

asalamualaikum ustaz, kesian dia ni....ni jenis tak nampak salah sendiri, semua salah nak letak kat orang lain, .....kan allah dah ber firman " allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, sehinggalah mereka mengubah nasib mereka sendiri" - Al Quran, ......ni kes uthaya kalau tak nak cakap terima kasih, sapa peduli, ni macam minta puji bah ni, minta di ambil perhatian bah ni......hantar dia pigi balik India la, atau suruh dia apply gugur warganagara la kalau berani....tak mau terima kasih ke dapat duduk di malaysia yang tak se aman di india ni......allah hu alam.

BELL said...

Terpulanglah pada mamat tu nak ucap terima kasih atau tidak, yang penting dia bahagia dengan apa yang diperjuangkannya. Kalau dia tak berterima kasih juga kepada pencipta sebab dia dilahirkan dan hidup di Malaysia bukan di Sri Lanka atau India yang 'hancos' tu pun, biarkanlah dia...Soal terima ksih atau tidak tu bergantung pada kebersihan dan keikhlasan hati.. Orang boleh menilai mana yang baik mana yang tidak, mana yang keruh mana yang jernih...Lantaklah mamat ni, dah memang dia macam tu, pakar undang2 lah kononnya..

Anonymous said...

Hah...tahu pun ko UMNO...sedar pun salah sendiri...ko tak yah salah kan pembangkang ke, org lain ker...sebab ko dibagi kuasa memerintah...ko patut buat sst untuk menaiktaraf dan meninggikan pencapaian org melayu...tu lah perangai ko...kalu dah panas telinga kena kutuk..ko salah org plak...ko yg berkuasa, kenapa jd cm ni????

betul ke tak betul aku cakap di atas????? atau ko masih berpura-pura tak mengaku...ko boleh lihat dan tengok perangai org melayu kita di depan mata ko sendiri kan....semuanya hanyut dan semmakin hilang punca....ini semua salah siapa???UMNO lah..ko berkuasa....kalu PAS perintah plak..kalu begini jd org melayu...maka PAS bertanggungjwb pulak , faham...???aku kata sbg org neutral...bukan sokong sana, bukan sokong sini...tp aku dah bosan dan jijik tengok perangai ko UMNO yg tak habis-habis menjahanmnkan bangsa sendiri....

tahu pun ko panas telingo....aku yakin org dah tak makan temberang UMNO ni lagi dah....cakap jer berdegar-degar...melayu cam tu gak lah.... bermegah-megah dgn kemajuan..tp hasil ekonominya bangsa lain nikmati..melayu jd balaci dan kuli batak jer dgn bangsa lain...itu yg agung2 kan UMNO...????tak de maruah lngsung ko ni UMNO...!!! betul aku cakap...

Retorik, slogan, bukan main lg...tp org dah tak makan dah dgn temberang ko....ko jgn salahkan org tak sokong ko...ko patut muhasabah diri, apa yg telah ko buat selama ini...bangsa sendiri makin hanyut,bukan berjaya pun...

Aku yakin..kalo ko betul2 jaga melayu...aku ulang balik ckp aku...KALU KO JAGA MELAYU, KALAU UMNO BETUL-BETUL MEMELIHARA ORG MELAYU, ORG MELAYU KINI TAK KENAL PUN PEMBANGKANG.....ko FAHAMMMMMMMMMMMMM?????????? GUNA OTAK, LU FIKIR LAH SENDIRI....

Anonymous said...

Hah...tahu pun ko UMNO...sedar pun salah sendiri...ko tak yah salah kan pembangkang ke, org lain ker...sebab ko dibagi kuasa memerintah...ko patut buat sst untuk menaiktaraf dan meninggikan pencapaian org melayu...tu lah perangai ko...kalu dah panas telinga kena kutuk..ko salah org plak...ko yg berkuasa, kenapa jd cm ni????

betul ke tak betul aku cakap di atas????? atau ko masih berpura-pura tak mengaku...ko boleh lihat dan tengok perangai org melayu kita di depan mata ko sendiri kan....semuanya hanyut dan semmakin hilang punca....ini semua salah siapa???UMNO lah..ko berkuasa....kalu PAS perintah plak..kalu begini jd org melayu...maka PAS bertanggungjwb pulak , faham...???aku kata sbg org neutral...bukan sokong sana, bukan sokong sini...tp aku dah bosan dan jijik tengok perangai ko UMNO yg tak habis-habis menjahanmnkan bangsa sendiri....

tahu pun ko panas telingo....aku yakin org dah tak makan temberang UMNO ni lagi dah....cakap jer berdegar-degar...melayu cam tu gak lah.... bermegah-megah dgn kemajuan..tp hasil ekonominya bangsa lain nikmati..melayu jd balaci dan kuli batak jer dgn bangsa lain...itu yg agung2 kan UMNO...????tak de maruah lngsung ko ni UMNO...!!! betul aku cakap...

Retorik, slogan, bukan main lg...tp org dah tak makan dah dgn temberang ko....ko jgn salahkan org tak sokong ko...ko patut muhasabah diri, apa yg telah ko buat selama ini...bangsa sendiri makin hanyut,bukan berjaya pun...

Aku yakin..kalo ko betul2 jaga melayu...aku ulang balik ckp aku...KALU KO JAGA MELAYU, KALAU UMNO BETUL-BETUL MEMELIHARA ORG MELAYU, ORG MELAYU KINI TAK KENAL PUN PEMBANGKANG.....ko FAHAMMMMMMMMMMMMM?????????? GUNA OTAK, LU FIKIR LAH SENDIRI....

Anonymous said...

Wah, anon 10:03am ni bukan main lagi...hebat sungguh hujah...macam betul ja...cuma sayang...dalam hrbatnya ni dia ni tada telor...pakai nama la betul gang, jgn betapuk!hehe
Umno salah + jahat sbb perintah negara...di Kelantan yg katanya Serambi mekah dipimpin Tok guru tu, bohsia + mat rempit salah Umno juga? tapi di Kelantan mana ada benda jahat, suma macam bagussss...tengok samseng melayu taik kucing di kl, orang mana?

KJ Musa KJ Ali said...

AH ANON 10:09 SAMA JUGA, MENGATA ORANG SENDIRI PUN SAMA, APA NAMA KAU CAKAPLAH,JANGAN BERSELINDUNG DISEBALIK ANON JUGA..? CAKAPLAH CAKAP ! MEMANG KO HANG KEBUN SAJA..

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin