Search This Blog

Loading...

Friday, May 29, 2009

Senarai Terkaya... Apalagi Yang Kurang?

Salam,

Daripada 10 orang terkaya negara kita, 8 daripadanya adalah rakyat Malaysia berketurunan Tionghua. Cuma seorang berketurunan India dan seorang berketurunan Melayu.

Melihat senarai individu terkaya ini, menafikan terus tanggapan wujud diskriminasi kaum oleh pemerintah kepada kaum tertentu, seperti yang dipercayai segelintir rakyat Malaysia.

Senarai ini juga boleh menutup mulut para pengkritik kononnya pemerintah mengutamakan kaum bumiputera dan mengabaikan kaum bukan bumiputera, sehingga wujud andaian bukan bumi sebagai werga kelas kedua.

Akibatnya muncul gerakan kesamarataan - perjuangan menghapuskan DEB, hak sama rata dan janji itu ini kononnya untuk semua werga.

Sedangkan realiti yang berlaku, semua orang berhak dan berpeluang untuk maju dan boleh menjadi jutawan...jika ada kemahuan, tanpa mengira kaum, agama atau warna kulit. Pokoknya usaha, ikhtiar.

Malangnya, semua ditumpukan kepada pemerintah hatta kerana sikap malas sendiri pun disalahkan juga kerajaan. Kegagalan membantu diri atau kaum sendiri, terjadi atas pelbagai faktor, bukan tanggung jawab pemerintah sahaja!

Janganlah disalahkan Datuk Noh Omar, jika ayam diternak tidak mahu bertelur!

8 comments:

Anonymous said...

hmm.. semalam aku naik teksi. Teksi tu komplen sykt teksi dia tak de provide EPF. Dia kata kerajaan salah tak pantau sykt teksi. Aku tanya dia, mana pergi persatuan kerja yg sepatutnya memperjuangkan atau menolong dia. dia kata. itu dia tak tahu tp kerajaan patut tahu semua ini.
ada 45000 pemandu teksi katanya lagi. Aku tanya takkan 45000 org nak jumpa kerajaan.
Dia kata kerajaan patut tahu macam mana nak jaga 45000 pemandu teksi. itu tugas kerajaan.
hhmmmm.. abih tu ada 800,000 pekerja kat jabatan-jabatan, 3.2 million kat swasta. tak termasuk pekerja asing dan SMI.. semuanya salah kerajaan..
patut lah bumiputera dan melayu tak maju.

Anonymous said...

Salam. Bila kjaan BN yg perintah maka jawapannya semua kegagalan dan kesulitan rakyat salah kerajaan. Tapi bila kerajaan PR memerintah itu alasan tak boleh pakai.... mesti kita kasi salah BN juga sbb dulu di perintah lebih 50 tahun bikin susah sama ini kerajaan baru nak baiki.

Akhirnya.... apa2 pun manusia ni mana mahu mengaku kesalahan dan kesilapan sendiri........

Anonymous said...

Salam..
Memanglah org cina menguasai senarai terkaya di Msia tu sbb diaorg kuat berusaha bah...

Org Melayu mana boleh maju.... sbb diaorg menumpukan usaha nak minta itu ini drp kjaan sehingga tak ada masa nak buat kerja berusaha mencapai kekayaan.......

Ada org melayu yg boleh berjaya dan maju.... tapi tak diberi peluang oleh mereka.....

anakmelayumiskin said...

Salam, memang dasar pecah dan perintah yang dilakukan oleh British telah berjaya memiskinkan orang bumiputera. Orang cina terus berkuasa di kawasan bandar.Sampaikan parti Pakatan pun dikuasai oleh Pihak Cina.Yang nyata mereka masih lagi berfahaman komunis.Contohnya di Perak kebanyakan yang kena tangkap kononnya berpuasa semua bukan Islam.Di Sabah,orang Cina berjaya menakluk ekonomi Sabah, caranya cukup senang mengahwini penduduk tempatan,maka segala kemudahan cth biasiswa dan segala kemudahan diperolehi oleh kaum Cina. Cthnya ada keturunan Sino+++,.Kalau di SM mereka begitu cerdik mengambil kesempatan dengan krisis pergolakan orang Melayu,maka mereka akan memilih orang yang boleh mereka perkudakan. Sebenarnya ramai orang Melayu Kaya di Malaysia ini,cuma tidak contohnya,KJ,Dato Khir,Dato Mike Tyson, dan Idris Jusoh.Cuma x diumumkan saja. Tgk saja siapa pemegang saham terbesar Schomi,Proton,Air Asia, Rapid KL dan terbaru laporan Saham PKFZ www.pka-report.com. Semua tu org Melayu cuma x diperbesarkan.Jadi sama-samalah kita renungkan bersama-sama

PAS UNTUK SEMUA ORANG ISLAM YANG BODOH said...

Berita Panas - sila klick - anonymous

kembara putih said...

Kalau dah malas macam mana nak kaya, asyik harap subsidi je, tak boleh berdikari.Yang dapat AP kereta percuma pun tak tersenarai dalam top 10. Macam mana ni?

Mat Salleh Sabah said...

Pening nak betulkan otak-otak yang tak betul ni... Maksud yang cuba disampaikan oleh Ustaz tu semua dapat peluang untuk mencipta kekayaan serta kesenangan. keseimbangan sebenar wujud di Malaysia ini. Jangan la kata Melayu Malas dan asyik harap subsidi. kembara putih ni Bodoh ke Apa. ingat orang Melayu ni tak ada perasaan ke.. Banyak penyebab dan faktor lain punca lambat kaya ni... kang tetiba kaya ko juga yang bising.. yang pasti faktanya duluh sebelum DEB pratus yng miskin sangat tinggi mencecah 80% dan hari ini ramai sangat dah terkeluar. Tinggal lagi pratus ekuiti sahaja yang kurang dan belum tercapai. Pecah dan perintah duluh oleh penjajah menyebabkan tidak ada bantuan terhadap orang Melayu dan bantuan serta peluang kerja yang disediakan penjajah pulak diberikan kepada kaum Cina dan India. Dari segi starting mereka dah start dulu dan melayu baru bermula pun. Baca sejarah la prend takut kamupun sebelum ini dihidupkan oleh subsidi dan akibat tidak sedarkan diri kamu menghina pula bangsa Melayu/Bumiputera.

Salam Perjuangan...

orgkualekembali said...

to kembara puti,kalau takde bual bicara atau idea yg bernas mike jgn nak tibai je. Mike mungkin bukan org melayu klau kutuk org melayu.Mike ina ke atau KOMUNIS.Mari teman seloreng kulit mike tuduh-tuduh begitu moga pahala Jumaat mike kurus.

Selamatkan Palestin

Selamatkan Palestin
Jahanam Israel!

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin